Studeren buiten de EU

Hey zijn hier mensen die studeren buiten de EU of vrienden/kenissen hebebn die dat doen?
ik wil dit heeeel graag doen. Maar het gaat me 50.000 AU dollar kosten. alleen voor tuition fees…
ik heb ene berekening gemaakt, en met Stufi en de bijdrage die me ouders aan mijn zussen geven aan huis en onderhoud, kom ik met zelf 10 uur per week werken net uit om mezelf te onderhouden daar waarschijnlijk… of misschien zelfs net niet, maar ik weet niet hoe zwaar die studie word. misshcien dat blijkt dat ik meer kan werken… ik mag max. 20 pw werken…

ik vroeg me dus af of er mensen zijn die dus in het buitenland hebben gestudeerd, en hoe deze het hebben gefinancieerd?
en hoe moeilijk het is om daarna een baan te vinden die je wilt sponsoren? ik ga waarsch dan gewoon een economie business studie volgen wat dus niet een beroep is wat heeel makkelijk wordt gesponderd daar.

en ik vraag me vooral af, of er mensen zijn die spijt hadden van hun keuze en het achteraf niet hadden gedaan, of zelfs naar huis zijn vertrokken en hun studie daar nooit hebben afgemaakt en dus veel geld hebben weggegooid

bedankt alvast :slightly_smiling_face:

Leeuk (:!

Ik heb 2 zussen en beide studeren ze buiten de EU.
En het grappige is dat één zus het (bijna) heeft afgemaakt en m’n andere zus is halverwege terugekomen omdat ze het niet meer redde met haar inkomsten.
Mijn zus die zit nu in Amerika, ze studeert daar Handel en Ondernemerschap in hoger beroepsniveau tweetalig, ze studeerde eerst in Thailand voor 2 jaar, want dat was verplicht. Ze zit nu in haar 4e jaar en is dus rond december klaar met haar studie! :grinning:
En m’n andere zus studeerde rechten ook in Amerika, maar goed zij werkte minder veel minder en mijn ouders konden niet meer geven dan ze al hadden gedaan, dus ze redde het niet met de huur, eten etc. Dus toen besloot ze maar terugtekomen, ze is nu tijdelijk thuis maarja ze begint begin 2013 weer aan een wat makkelijkere studie hier!

Maar heel veel succes!

bedankt voor je antwooord!!
weet je of beide zussen het wel al het geld waard vonden of achteraf denken… ik had beter dat geld kunnene blijven sparen en in nl studeren?

ik heb namelijk een jar lang in australie rondgerezen en gwerkt. en ik heb nooit naar huis gewilt, en nu ik thuis ben vind ik het ook vreselijk en ik haatte winter sowieso al, maar nu ik asutralia hebt ontdekt vraag ik me af wat ik hier nog doe…

maar ben bang dat het ene overhaaste beslissing is, want ja ik heb vooral gerezen dat is altijd leuk en misschien valt het wel hartstikke tegen om er echt te studeren…

Misschien kun je gewoon in Nederland gaan studeren, maar tijdens je studie een jaar in het buitenland gaan studeren. Volgens mij hebben alle universiteiten wel uitwisselingsprogramma’s. Ik ga volgend jaar waarschijnlijk in spanje studeren voor een half jaar met zo’n programma. Als je zo’n programma gaat doen kun je ook beurzen etc. aanvragen waardoor de kosten veel minder worden. Dan heb je toch de ervaring, maar is het een stuk beter financieel te doen.

ja hier heb ik natuurlijk ook wel aan gedacht, maar dat is niet wat ik wil. ik heb het nu hartstikke kut in nederland ik kan niet tegen de winter , iedereen heeft zn eigen leven. en heb altidj gezegd dat ik niet in nederland zou blijven en dan is dit het beste moment omdat ik niet veel te verliezenheb… uiteindleijk zou ik dan ook een pr willen krijgen… maar dat wordt nog lastig natuurlijk