Studeren bij Fontys of toch ergens anders?

Ik zit vanaf volgende week in mijn examenjaar en dat betekend dat ik ook een studie moet kiezen, Ik denk erover om een economische studie te gaan doen, Maar dat weet ik ook niet zeker. Ik heb het pakket E&M.
Maar nu hoor ik dat je fontys geen goeie hogeschool is om heen te gaan omdat ze je amper helpen en je er alleen voor staat. Ik ben redelijk zelfstandig ingesteld, maar ik zou het natuurlijk niet fijn vinden als ik helemaal in het diepe word gegooit… dus heeft iemand ervaring met het fontys (eindhoven ergens anders)? Want nu denk ik erover om naar Avans te gaan, maar die hebben niet heelveel keuze in economische studies. in den bosch en tilburg dan.

En is er iemand die ervaring heeft met economische internationel business studies?

Waarom ben je weggegaan? :slightly_smiling_face:

Ik heb geen ervaring met Fontys, maar laat je niet beïnvloeden door opmerkingen als ‘Dat je er alleen voor staat’.
Je zal op elke hogeschool in het diepe gegooid worden, maar je went supersnel en mocht er echt iets zijn, zijn er altijd mensen om je te helpen met eventuele problemen/vragen voor zowel school als thuissituatie. :slightly_smiling_face:
Ik heb een jaar IBL gedaan, maar wel volledig Engelstalig, dat is op Fontys niet zo of wel?

Ja dat is ook engelstalig bij fontys en bij avans vanaf het 3e jaar.
Wat het een beetje te doen? Ik ben goed in Engels en kan ook wel goed Duits lezen, maar de duitse grammatica toetsen gaan niet super goed bij mij terwijl ik het wel snap.
Maar je moet dus nog 2 extra vreemdetalen kiezen toch? buiten engels

Ik studeer nu al 3 jaar bij Fontys en ik ben er tevreden over.
Ik kan altijd terecht bij een docent als ik vragen heb en heb altijd goede steun gehad van mijn slb’er.
Je wordt bij iedere hogeschool in het diepe gegooid. Je moet een stuk zelfstandiger zijn dan op de middelbare school.
Maar in mijn eerste jaar heb ik de deur bij mijn slb’er platgelopen en hij had altijd een antwoord voor me. Dus daar moet je zeker van profiteren!
Ik studeer trouwens Pedagogiek in Eindhoven (wat blijkbaar de beste Pedagogiekopleiding van Nederland is, dus dan zal Fontys het vast wel goed doen)

Het verschilt heel erg per Fontys locatie én opleiding denk ik. Ikzelf zit op het Fontys in Den Bosch en ben hier heel tevreden over. Ook van Tilburg hoor ik positieve verhalen, maar dit kan natuurlijk per opleiding/faculteit weer verschillend zijn…

Met elke hogeschool wordt je in het diepe gegooid.

Ja dat klopt! HBO zal heel erg wennen zijn, maar wat ik bij mij heb ervaren is dat de docenten en je studieloopbaan begeleider je heel graag helpen als je hier moeite mee hebt!

Dankje voor jullie reacties, ik snap wel dat het allemaal wat zelfstandiger wordt en dat vind ik eigenlijk alleen maar fijner, maar een vriendin was een keer bij een opendag in tilburg van het avans en ze zeide daar dat als je een opleiding doet op fontys eindhoven dat je minder kans hebt op een baan.
Maar dat kunnen ze natuurlijk ook zeggen om zelf meer leerlingen te krijgen…

Je moet zoiets toch met een korreltje zout nemen. Als dat echt zo was, zou de Avans heel veel leerlingen hebben en de Fontys amper. Het ligt aan je eigen kwaliteiten en niet perse aan de school waarop je gezeten hebt.

hmm oké, Ik moet sowieso ook even kijken welke studie ik wil :slightly_smiling_face:

Ikzelf vond het goed te doen, al vonden heel veel klasgenoten het combineren van veel marketing/economisch/financieel gerichte vakken met de talen moeilijk, er zijn er ook een hoop afgevallen/gestopt.
Ik zou je niet te veel zorgen maken over Duits, je neemt waarschijnlijk een stap terug qua lesniveau. :wink:

Aangezien ik het op de International Business School van de HvA gevolgd heb was Engels dus de voertaal en daarnaast heb ik Frans en Spaans gevolgd, aangezien ik dat allebei al op de middelbare school gevolgd had. Daarnaast kon je nog kiezen uit Duits, Portugees en Nederlands voor de vele buitenlandse studenten haha. :slightly_smiling_face:

haha, een jaar geleden zat ik precies met hetzelfde probleem. Ik overwoog ook om naar Avans te gaan alleen omdat het daar schijnbaar beter is. Uiteindelijk toch niet gedaan en ik vind het met Fontys reuze meevallen hoor. Tuurlijk is er soms wel eens niet duidelijk of vaag, maar dat is onvermijdelijk op het hbo. Het wordt echt niet allemaal voor je uitgetekend.

Een vriendin van me doet trouwens IBS, heb je daar vragen voor?

Aah okaay, ja zeg maar wat hierboven al had gevraagd en verder of de economische vakken in het engels volgen moeilijk is? Zeg maar de economische worden die dan engelsstalig zijn.
En met het stage lopen in het buitenland, is dat verplicht? En moet je echt een kei zijn in talen of is er gewoon een beetje goed in zijn ook genoeg? Is het veel rekenen of meer theorie of beide?
En uhm ja dat was het wel denk ik hahaha.

Aah okaay dankjewel!
Ben je al afgestudeerd?

Nee ik heb mijn propedeuse gehaald dus ik ga over 2 weekjes aan de uni studeren! :slightly_smiling_face:

En om even je vragen hierboven te beantwoorden naar mijn ervaringen:

• In het begin lijkt het allemaal erg moeilijk, die Engelse termen enzo, weet nog wel toen ik voor school begon een boek opensloeg en dacht ‘Hoe ga ik dit ooit onthouden/leren?!’, maar het is echt niet moeilijk en de betekenissen worden altijd goed uitgelegd, dus maak je daar niet druk om. :wink:
  • Je hoeft geen talenwonder te zijn! Het is echt een kwestie van goed de stof bijhouden en er genoeg/serieus tijd aan besteden, dan haal je het ook gewoon!

Ik ga nu naar het tweede jaar logopedie op de Fontys en het bevalt prima. Ja, je staat er ooit redelijk alleen voor, maar je hoort gewoon je eigen verantwoordelijkheden te krijgen op HBO. Daarbij komt dat je altijd ook hulp kunt vragen aan medestudenten.

Maar zoals sommigen hier ook al zeggen, over elke hogeschool hoor je wel negatieve dingen.

Ik ken wat mensen op Fontys en die worden juist super goed geholpen met hun (leer)probleem. Natuurlijk moet je wel zelf aangeven dat je hulp wil, maar dat is op bijna iedere hogeschool en universiteit. Mag dan ook wel van je verwacht worden…

Aah okee