Ik studeer nu ook geneeskunde, maar dan in Leiden. De studie is pittig en vergt veel tijd. Ik zit zelf niet bij een vereniging en dat is maar goed ook, want het vergt mij veel focus en vooral vrije tijd. Nu ik vakantie heb, ben ik verbaasd en enige waar ik nog aan kan denken is ‘ah shit moet zo weer in de boeken, oh nee wacht ik heb vakantie.’ xD. Je merkt echt dat je doodop bent, want je blijft maar bezig.
Degene die wel bij een vereniging zitten en die ik ken, hebben hun BSA van 45 allemaal niet gehaald. Zij hebben of de februari regeling gebruikt, omdat hun vereniging meer tijd kreeg of zijn tegen het einde gestopt, omdat het niet meer te halen was.
Ik ken daarnaast 3 mensen die nu in Rotterdam geneeskunde studeren. Geen van hen zit bij een studentenvereniging. één heeft net haar eerste jaar overnieuw gedaan en mag nu door naar de tweede. De tweede moet haar eerste jaar overnieuw doen, omdat ze niet alle punten heeft. De derde heeft zijn p in één keer.
Van mijn weet hebben de verenigingen in Rotterdam net als in Leiden vele verplichtingen, maar ik kan ernaast zitten omdat ik geen research ernaar heb gedaan.
In mijn ogen gaan studentenvereniging en geneeskunde dus niet samen, maar dat is puur door de ervaring die ik meekrijg. Kijk goed wat je prioriteiten zijn, want je kan heus een jaar wachten voordat je bij een studentenvereniging aansluit.
Toen ik in Leiden kwam kende ik ook totaal niemand, maar je wordt in het begin
voorgesteld aan 300+ mensen die precies in dezelfde situatie zitten als jij. Ze zitten in hetzelfde schuitje en proberen ook door hun eerste jaar geneeskunde te komen. Mensen leren kennen gaat goed komen. In Rotterdam doen ze vaak aan klassen wisselen.
Je kan ook denken aan een studievereniging. Daar zit ik zelf ook bij en zit ook bij een commissie. Hierdoor leer je mensen uit andere jaren kennen en zij kunnen jou studiegerichte tips geven en misschien samenvattingen delen
Voor mij heeft de studievereniging goed uitgepakt, want ik kreeg de tijd die ik nodig had voor mijn studie. Daarnaast kon ik af en toe wel iets leuks meepakken als een feestje. In Rotterdam heet de studievereniging MFVR, medisch faculteits vereniging Rotterdam. Ga daar eens kijken!
Uiteindelijk komt alles toch op 1 ding uit en dat is discipline. Als je het echt wilt, dan moet je van jezelf zeker zijn dat je je studie voorop zet. Een kans om geneeskunde te studeren krijg je niet zomaar en vele mensen smachten om het plekje die jij hebt gekregen. Maar hier geen misbruik van.
Succes!