Studentenverenigingen en BSA..

Hee meiden!!

Er zijn vast heel veel die net als ik volgend jaar beginnen aan een studie. Ik wil heel graag bij een studentenvereniging, omdat ik in de stad waar ik ga wonen niemand ken. Omdat ik mijn propedeuse moet halen in 1 jaar en ik voor mijn VWO diploma best hard heb moeten werken, twijfel ik heeeeel erg!
Wie zit in hetzelfde schuitje, heeft tips, o.i.d.? :flushed: Ik ga geneeskunde studeren dus ik weet ook niet precies hoeveel tijd ik daaraan kwijt zal zijn.

Lijkt mij dat je studie voor gaat op een eventuele vereniging.
Als je zelf al aangeeft veel moeite te hebben gedaan voor je diploma en nu alles in 1 jaar móet halen, zou ik nu je tijd op school richten en later wel verder zien.

+ Geneeskunde zal zeer pittig worden, dus ga er vanuit dat dit veel tijd in beslag zal nemen. Ik twijfel zeker niet aan je kwaliteiten want niet iedereen word aangenomen voor geneeskunde, maar neem de studietijd die je nodig hebt.

Wat leuk dat je geneeskunde gaat studeren! Waar ga je studeren als ik vragen mag? :slightly_smiling_face:
OT: ik hoor van veel mensen die bij een studentenvereniging zitten dat je er ook echt tijd voor moet hebben om erbij te zitten (activiteiten, borrels, uitgaan etc.)… tijd die je ook in je studie kan steken als je het zwaar gaat hebben (geneeskunde is nou eenmaal een zeer pittige studie). Je kan eventueel ook bij een sport- of cultuurvereniging of gewoon bij de studievereniging, zo zal je ook contacten leggen en ben je wellicht minder tijd kwijt dan bij een studentenvereniging. Ik denk dat je het misschien beter eerst kan aankijken hoe druk je het krijgt? Dan kan je je altijd nog ergens bij inschrijven.

Dit vroeg ik mij ook af. Maar kijkend naar de reacties blijf ik toch maar even (na een paar tentamens) afwachten.

In EUR heb je vanaf dit jaar nominaal = normaal.

Dit betekent dat je alle 60 ECTS in 1 jaar moet behalen,

Ja dat zegt ze toch, propdeuse in jaar 1…

Je hoeft echt niet bij een vereniging om nieuwe mensen te leren kennen hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:
Je ontmoet genoeg nieuwe mensen met werkcolleges/intreeweek/hoorcolleges

Bij mijn studie is dat absoluut niet zo, iedereen doet het daar echt voor zichzelf, dus ik ben blij dat ik bij een studentenvereniging zit.

OT: Ik denk dat het wel kan. Ik heb het ook gedaan en al mijn punten netjes gehaald. Als je het druk hebt, kan je ook gewoon niet gaan borrelen. Je moet er inderdaad tijd in steken maar wanneer je het druk hebt met je studie begrijpen ze dat bij mij gewoon en sla ik gewoon twee weken over. Het ligt er ook aan wat voor vereniging je zit :slightly_smiling_face:. Ik zou het zeker doen want het is echt heel erg aan te raden! Ik heb er zoveel contacten aan overgehouden en bij mijn studie is iedereen puur voor zichzelf bezig dus ik ben daar heel blij mee. Ik heb overigens mijn VWO ook net aan gehaald en moest er ook veel tijd in steken.

Ik heb precies hetzelfde gehad (alleen met een andere studie). Mijn ervaring is dat ik het niet kon combineren en uiteindelijk ben ik dus ook keihard onderuit gegaan met school. Alleen het kan natuurlijk per persoon anders zijn of je het aan kunt of niet. Ik heb mezelf toen voorgenomen in ieder geval het eerste jaar van een studie niet bij een studentenvereniging te gaan omdat het eerste studiejaar volgens mij sowieso wat intensiever is. Misschien is dat voor jou ook een idee, je kunt ook pas in je tweede jaar op een vereniging gaan (: School gaat echt voor!

Bij mijn studie viel dat helaas vies tegen. Ik heb een relatief kleine studie waarvan alle mensen met wie ik een klik had niet in de studentenstad woonde, dus om daar aansluiting/vrienden te vinden heb ik juist veel aan mijn vereniging gehad.

Bij mij was het overigens goed te combineren. Ik zit bij een vereniging met weinig verplichtingen, maar binnen die vereniging zit ik wel binnen een dispuut waar ik in mijn eerste jaar vaak werd verwacht en ook een zware KMT moest volgen. Van tevoren vreesde ik ook voor mijn studie, maar ik heb mijn propedeuse keurig in een jaar gehaald (met een 7.3 gemiddeld). Het kan dus wel, al moet je wel goed plannen en was het zo nu en dan best zwaar. Ligt er ook aan hoe graag je het wil natuurlijk, ik wist de eerste keer dat ik bij mijn vereniging naar binnen liep dat ik daarvoor wilde gaan, dus was ik ook bereid er veel energie in te stoppen. Als je dat niet hebt zal het lastiger zijn.

Ik heb nooit bij een studentenvereniging gezeten en heb mijn vrienden ontmoet via introductieweek en colleges. Via je studievereniging kun je ook mensen ontmoeten en daar heb je helemaal geen verplichtingen.

@Sophisticated9: Ik ga aan de Erasmus universiteit studeren. Daar moet je sinds dit jaar dus je P in 1 jaar halen, dit is BSA norm.

De reden dat ik graag bij een vereniging zou willen is dat ik vorig jaar ook heb gestudeerd (andere studie), en daar wel vriendinnen maakte, maar bijna iedereen ook naast de studie veel deed (dus ze konden bijna nooit afspreken, want, vereniging). Daarom had ik er spijt van dat ik het dat jaar niet heb gedaan.

Ik denk toch dat ik ook dit jaar het eerste jaar afwacht en evt. in het tweede jaar bij een vereniging ga. Dan kan ik dit jaar knallen en heb ik in ieder geval mijn propedeuse. :upside_down_face:
Ik wil dan wel graag in een commissie bij mijn studievereniging of beginnen met een studentensport… Aanraders??

Als jij niet wilt studeren, dan ga je niet studeren. Als je lid bent bij een vereniging ga je borrelen, als je geen lid bent ga je SOGgen dus een vereniging is geen excuus om je punten niet te halen vind ik.

Een studentenvereniging zorgt er juist in zekere zin voor dat je je studie haalt. Druk, eerstejaarsbegeleiding en je jaarclub die ook aan het studeren is als jij.

En daarnaast is geneeskunde prima te combineren met een studentenvereniging vind ik. Je bent veel vrij, dus veel ruimte om je tijd in te plannen waardoor je voor beide tijd hebt. Ontspanning en vrije tijd is gewoon nodig en als je het niet redt om dat te combineren met je studie denk ik dat je een niveautje lager moet (en hiermee wil ik niet beweren dat je daarom lid moet worden, maar je vereniging met de verplichting wordt wel je vrije tijd).

Ik snap precies wat je bedoeld hoor, klopt helemaal. Het enige is dat je bij een studentenvereniging vaak verplicht bent om naar borrels/etentjes/etc. moet… Mag ik vragen wat jij studeert / bij welke vereniging je zit? :wink:

Ik studeer nu ook geneeskunde, maar dan in Leiden. De studie is pittig en vergt veel tijd. Ik zit zelf niet bij een vereniging en dat is maar goed ook, want het vergt mij veel focus en vooral vrije tijd. Nu ik vakantie heb, ben ik verbaasd en enige waar ik nog aan kan denken is ‘ah shit moet zo weer in de boeken, oh nee wacht ik heb vakantie.’ xD. Je merkt echt dat je doodop bent, want je blijft maar bezig.
Degene die wel bij een vereniging zitten en die ik ken, hebben hun BSA van 45 allemaal niet gehaald. Zij hebben of de februari regeling gebruikt, omdat hun vereniging meer tijd kreeg of zijn tegen het einde gestopt, omdat het niet meer te halen was.

Ik ken daarnaast 3 mensen die nu in Rotterdam geneeskunde studeren. Geen van hen zit bij een studentenvereniging. één heeft net haar eerste jaar overnieuw gedaan en mag nu door naar de tweede. De tweede moet haar eerste jaar overnieuw doen, omdat ze niet alle punten heeft. De derde heeft zijn p in één keer.
Van mijn weet hebben de verenigingen in Rotterdam net als in Leiden vele verplichtingen, maar ik kan ernaast zitten omdat ik geen research ernaar heb gedaan.

In mijn ogen gaan studentenvereniging en geneeskunde dus niet samen, maar dat is puur door de ervaring die ik meekrijg. Kijk goed wat je prioriteiten zijn, want je kan heus een jaar wachten voordat je bij een studentenvereniging aansluit.

Toen ik in Leiden kwam kende ik ook totaal niemand, maar je wordt in het begin
voorgesteld aan 300+ mensen die precies in dezelfde situatie zitten als jij. Ze zitten in hetzelfde schuitje en proberen ook door hun eerste jaar geneeskunde te komen. Mensen leren kennen gaat goed komen. In Rotterdam doen ze vaak aan klassen wisselen.
Je kan ook denken aan een studievereniging. Daar zit ik zelf ook bij en zit ook bij een commissie. Hierdoor leer je mensen uit andere jaren kennen en zij kunnen jou studiegerichte tips geven en misschien samenvattingen delen :wink: Voor mij heeft de studievereniging goed uitgepakt, want ik kreeg de tijd die ik nodig had voor mijn studie. Daarnaast kon ik af en toe wel iets leuks meepakken als een feestje. In Rotterdam heet de studievereniging MFVR, medisch faculteits vereniging Rotterdam. Ga daar eens kijken!

Uiteindelijk komt alles toch op 1 ding uit en dat is discipline. Als je het echt wilt, dan moet je van jezelf zeker zijn dat je je studie voorop zet. Een kans om geneeskunde te studeren krijg je niet zomaar en vele mensen smachten om het plekje die jij hebt gekregen. Maar hier geen misbruik van.

Succes!

Studenten op een studentenvereniging halen eerder hun diploma dan niet-verenigings studenten, dat is onderzocht. (En als je me een dagje geeft kan ik ook wel even opzoeken waar ik het ook alweer vandaan had.)
Ik zou het gewoon doen. Later zul je ook moeten time-managen en dit is de ultieme oefening. Daarbij is een vereniging gewoon ontzettend leuk en is ontspanning ook belangrijk. In mijn dispuut zitten atm 3 geneeskundestudenten en die hebben hun Bachelor gewoon nominaal gehaald. (Eentje begint nu aan haar coschappen, de andere twee moeten nog wachten.)

Daarbij, soggen doe je toch wel. Studenten die niet bij een vereniging zitten gaan TV kijken of afspreken met vrienden van hun huis/studie/etc. Dat is gewoon een kwestie van discipline. Ga anders bij een vereniging waar aanwezigheid niet verplicht is als je bang bent dat je het niet haalt. (Ik ben super voor aanwezigheidsplicht omdat je er ultiem van leert time-managen maar als je denkt dat het een stap te ver voor je is kan je het beter niet doen.)

Het valt me wel op dat de meeste mensen die hier negatief reageren (in de zin van: het kan niet samen) zelf niet bij een vereniging zitten en deze ook wat stereotiep afschilderen (je moet veel, bent er veel tijd aan kwijt etc). Maar dat verschilt per vereniging. Ga gewoon in je introductieweek lekker rondkijken bij verenigingen, je hoeft je dan nog niet in te schrijven maar zo krijg je wel een idee wat er per vereniging van je verwacht wordt. En dan kun je altijd nog beslissen of je dit jaar lid wordt, liever een jaar wacht of misschien wel helemaal geen lid wil worden.

Ik studeer industrieel ontwerpen en ben een half jaartje lid geweest bij t corps in delft maar die vereniging vond ik niet zo chill, daarom ga ik dit jaar lid worden bij Virgiel, wat best wel een erg prominente vereniging is ook. En ik denk dat er geen borrel, feestje, huisfeestje was die ik gemist heb dit jaar ook al was ik een paar maanden nergens lid, en dat is prima te combineren met een studie van 42 contacturen exclusief zelfstudie.Ik heb ook gewoon al mijn punten gehaald, wat niet zo veel voorkomend is bij ons. Conclusie: als je het wilt kan het, maar je moet wel even leren je tijd in te delen en discipline te hebben door om acht uur op te kunnen staan, als je er pas laat in lag.