Studentenvereniging

Zitten jullie bij een studentenvereniging, studievereniging of dispuut?

Ik ga volgend jaar namelijk in Amsterdam studeren en er is binnenkort open huis daar bij een aantal studentenverenigingen, maar ik vroeg me gewoon af wat het in werkelijkheid nou eigenlijk inhoud, of je het ook kunt toen als je op het HBO zit en of het school gebonden is.

Nou ja vertel erover :slightly_smiling_face:

Edit: Ook als je er niet zit en waarom je het dan niet leuk lijkt of waarom je het niets vind.

volgens mij zijn er geen studentenvereningen gebonden aan HBO-opleidingen, behalve dan aan de Hoge Hotelschool. Zover ik weet.

Nou ik hoorde dus van iemand dat er ook studentenverenigingen zijn die niet gebonden zijn aan een school. Maar dat weet ik dus niet zeker.

ik heb het even nagevraagd aan mijn zus, volgens haar mag je als hbo’er ook gewoon aansluiten bij een studentenvereniging. Dus er zijn geen aparte verenigingen voor mensen die Hbo doen of Universitair.

Ik studeer Rechten aan de uni Leiden en ik zit niet bij een studentenvereniging en wel hierom;

Je hebt bij vrijwel alle verenigingen ontgroeningen en weiger te luisteren naar iemand die er plezier in heeft eerstejaars te pesten en te vernederen.
Verder ben ik niet zo’n verenigingsmens, als helemaal niet van de jasje-dasje disputen of de in mijn geval, vrouwendisputen, waar het vaak de regel is dat je op je dispuutsavond tot een bepaald tijdstip niet met mannen mag praten.
Buiten dat kost het geld en brengt het allerlei verplichtingen met zich mee zoals verplicht borrelen, dineren etc.
Ik doe niet aan verplicht, ik doe waar ik zin in heb :wink:

tjaa maar je maakt wel makkelijk veel vrienden, en je leert heel veel mensen kennen. Mijn zus vindt het iig heel erg leuk en zit in een Jaarclub + Dispuut.

Wij hebben een studentverening en je kan er wel studiepunten voor krijgen, dus hij is wel een beetje schoolgebonden of het helemaal zo is weet ik niet. Ik ben er zelf niet lid van, dit omdat ik er niet zo veel mee heb en het dus geldverspilling vind omdat je bij ons dan elk half jaar 60 euro lidmaatschap moet betalen. Bij ons is het wel zo dat je korting krijgt bij bepaalde feesten als je lid ben.

Daarnaast kan je ook nog in een dispuut of het bestuur gaan, dit is iets wat ik zelf al helemaal niet zou willen. Aangezien je dan vele verplichting heb! Er is bij ons elke maandagavond kroegavond, waar je dan heen moet. Ook ben je verplicht op elk feestje wat door een dispuut gegeven wordt aanwezig te zijn. En er is ook elke week ´een vergadering´ waar je ook verplicht naar toe moet.

Je moet het echt leuk vinden, je er echt voor willen inzetten en anders zou ik sowieso geen dispuut of bestuur in gaan. Hopelijk heb je hier iets aan ! :slightly_smiling_face:

Ik zie weleens mensen van een dames dispuut lopen, en dan moet ik altijd een beetje lachen.

Ik studeer nog niet, maar wil er zeker niet bij. Het lijkt me echt verschrikkelijk :’)

ik studeer ook nog niet maar wil ook niet bij een studentenvereniging, die ontgroeningsverhalen die je zovaak hoort…

Mij lijkt het best tof, maar ik zou dan wel bij een gemengde vereniging willen, lijkt me leuker dan alleen maar meiden.

Ik weet niet hoe het in Amsterdam zit,
maar hier in groningen heb je studentenverenigingen en studieverenigingen.
Zelf zit ik alleen bij een studievereniging(van mijn opleiding dus), kost me 5 euro in het jaar, ongv. elke maand een feest maar geen verplichtingen ofzo.

Zelf zou ik als ik jou was goed uitzoeken, om je heen vragen welke studentenverenigingen een beetje ‘normaal’ zijn (geen erge ontgroeningen oid). Want opzich als je niemand kent, is het wel een snelle manier om mensen te leren kennen :slightly_smiling_face:

Mijn vriend zit bij een studievereniging en die heeft helemaal geen verplichtingen (behalve wanneer hij mee doet met commissies) en geen ontgroening gehad. Verder zit een vriendin van mij bij een dispuut en zij heeft niet echt een ontgroening gehad maar een proeftijd. Maar goed, je hoort natuurlijk altijd van die enge verhalen.

Maar als ik het dus goed begrijp is het verschil tussen een studievereniging en een studentenvereniging dat een studievereniging aan een faculteit verbonden is?

Ik zit bij een studentenvereniging
Doe er niet heel veel mee (commissies, jaarclubs en disputen), maar ik ga wel eens naar de sociëteit en naar het jaarlijkse gala.
Mijn studentenvereniging is 50 euro per jaar en er was wel een ontgroening aan het begin. Het is echt een standaard studentenvereniging

Studieverenigingen helpen met school
Studentenverenigingen verkrachten je school :’)

Ja, klopt.
Een studievereniging zet excursies uit, zorgt ervoor dat je korting krijgt op je boeken en zorgt voor eventuele bijles (bij mijn vriend dan).
En studentenverenigingen doen vooral dingen buiten school, die geen zak met school te maken hebben

Had jij een hele erge ontgroening? Ik heb wel eens van iemand gehoord dat hij met een paar anderen 1 week werd opgesloten en geblinddoekt en dat ze daar alleen maar moesten zitten. Hij is er uit eindelijk mee gekapt, en dus ook niet er bij gekomen.

Is er misschien een website of iets anders waarbij ik alle studentenverenigingen van Amsterdam op een rijtje kan zien of zo?

Viel mee. De kampstaf speelde alleen nog drillsergant. We mochten niet naar de wc als we dat wilde, rondjes lopen voor het eten, niet meer dan 2 keer per dag eten, 6 uur eruit en tot 4 uur opblijven iedere nacht. Ben in 4 dagen 3 kilo afgevallen >.>
Maarja, bij ons gingen ook heel veel mensen weg, maar het is maar een paar dagen, dus je moet er gewoon lak aan hebben

up

Je mocht niet naar de wc?
Hoe wil je dat 4 dagen volhouden?