Studentenvereniging

Hoi allemaal,

Volgend jaar ga ik beginnen met mijn opleiding hbo verpleegkunde in Utrecht.
Ik ben door omstandigheden helaas wat ouder nu ik begin met mijn studie, namelijk 24.

Toch wil ik erg graag bij een studentenvereniging. Dit heb ik altijd al graag gewild.

Ik heb interesse in de studentenvereniging UMTC, deze spreekt mij erg aan vanwege de kleinschaligheid en ook dat ze toch wel traditioneel zijn.

Ik vraag mij af of het erg is als je pas met 24 jaar bij een studentenvereniging gaat?

Ook vraag ik mij af of iemand weet of er veel verplichtingen zijn in het eerste jaar bij UMTC?
Vepleegkunde is namelijk een redelijk zware opleiding, en ik wil mij ook gewoon kunnen focussen op mijn studie (en ik moet werken) naast de studentenvereniging.
Dus hoeveel tijd ben je eraan kwijt per week? En weet iemand ook de kosten per maand/jaar?

Verder vraag ik mij af of UMTC erg hiërarchisch is? Want hier houd ik niet heel erg van.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Andere tips of ideeën voor studentenverenigingen in Utrecht zijn ook welkom!

Je beschrijft dat je het fijn vindt dat de studentenvereniging ‘traditioneel’ is maar niet van hiërarchieën? Wat bedoel je dan met ‘traditioneel’? Heel veel traditioneler dan het corps kan het niet. =)

Hahaha nee ik snap wat je bedoelt! Ik bedoel meer van die tradities zoals jaarclubs, gala’s, borrels etc. Ben echt helemaal niet van het corps.

Vandaar dat ik bij UMTC terecht kwam. Als ik daar dingen over lees is dat niet heel hiërarchisch (alleen dat weet ik dus niet zeker).

Unitas sprak mij ook wel aan alleen volgens mij is dat wel meer hiërarchisch en heel veel verplichtingen.
Vandaar mijn vraag hier over UMTC?! :slightly_smiling_face:

Alleen zoals mijn eerdere post, andere ideeën over studentenverenigingen of onafhankelijke disputen etc. zijn ook welkom!

Ik denk dat het niet zo erg is om met jouw leeftijd bij een vereniging te gaan!

Maar ik zou het nog niet echt aanraden als je je volledig op het eerste jaar van je studie wil focussen. Vooral in het begin zijn de verenigingen echt heel druk en in mijn stad moet je zelfs colleges en werkgroepen missen zodat je naar de vereniging kan.

Misschien kan je in het tweede jaar dan pas gaan kijken naar een vereniging? Of je kan ook misschien bij de studievereniging van verpleegkunde. Een studievereniging geeft veel minder verplichtingen dan een studentenvereniging en is ook veel goedkoper.

En mijn laatste tip is om dan sowieso de introductieweek te doen. Tijdens de introductieweek leer je studentenverenigingen goed kennen omdat ze erg nauw zijn betrokken met de introweek vaak.

Je kunt bij een non-corporale vereniging gaan: dan heb je geen hoge kosten, geen verplichte dingen, geen hierarchische dingen maar ook minder/geen traditionele dingen. Je leeftijd zal daar niet uitmaken though, terwijl ik me kan voorstellen dat dat bij andere verenigingen wel een ding is, zeker als het wel hierarchisch is.

Oh dat is wel heftig ja! Ik heb UMTC een bericht gestuurd via facebook en zij vertelde mij dat er geen verplichte avonden zijn. Dat wel iedereen de dinsdag avond vrijhoudt voor het vormen van een jaarclub. En dat de rest van alle activiteiten eigenlijk vrijwillig is (of dus niet verplicht).
Ik hoop dan ook wel dat het echt zo is haha.
Ik voel me alleen al zo oud om bij een studentenvereniging te gaan daarom wil ik graag in het eerste jaar van mijn studie…

Klopt, ik ga ook zeker kijken bij de studievereniging of deze actief zijn of niet. Ik vind het alleen jammer dat je hier alleen mensen ontmoet van dezelfde studierichting en niet van andere studierichtingen.
Alleen ik ga zeker al mijn opties bekijken.

Er is inderdaad een UIT-week in Utrecht, deze ga ik zeker lopen. Dankjewel voor de tips!

Slim! Ik weet wel dat UMTC niet onder een corporale vereniging valt. Alleen dat zeggen ze ook over Veritas en Unitas (ook gevestigd in Utrecht). En neigen toch wel erg naar het corps toe.

Ik weet dat UMTC bijvoorbeeld wel jaarclubs heeft. Alleen je mag er in het eerste jaar bijvoorbeeld wel weer in een commissie. Dus het is geloof ik allemaal wel gelijkwaardig. Daarbij zijn er ook genootschappen etc. waar je ook terecht komt met oudere jaar.

Ik ken alleen geen mensen die bij deze vereniging zitten dus hoe het er echt in elkaar zit weet ik niet precies dat maakt het zo moeilijk.

Bedankt voor je tips!