Studentenvereniging

Ik ga vanaf september in Utrecht studeren en denk erover om bij een studentenvereniging te gaan (welke weet ik nog niet hoorr). Maar was mijn vraag zitten jullie er bij of kennen jullie het? Wat zijn de voor- en nadelen.
Ik ben best wel bang dat ik als ik er niet bij ga ik er spijt van krijg, maar als ik het hoor over die ontgroeningen word ik ook erg bang.
Kunnen jullie me helpen?

precies wat ik ook wilde weten dus up!

Ook een up vanaf hier, ik wil in Amsterdam bij een vereniging maar ik heb ook gehoord dat de ontgroeningen onmenselijk zijn.

Ik kom uit Breda en zit zelf bij een studievereniging. Dit is wel weer anders dan een studentenvereniging of sociëteit. Dus ik zou eerst even uit zoeken wat je precies wilt. De eerste (studievereniging) is vaak aan de studie gerelateerd, terwijl de anderen juist wat meer buitenschoolse activiteiten doen. je hebt ook verschillen qua inhoud tussen de verschillende opties. Bij sommige heb je wel een ontgroening, bij de anderen niet. Bij sommigen heb je een vaste taak of dag dat je ergens aanwezig moet zijn bij anderen niet. Dus zoek dat goed uit!!

Het schijnt wel echt erg gezellig te zijn om aan zoiets mee te doen. Maar let er op. Je gaat naar een nieuwe school en misschien wel op kamers, dus dat zijn al veel nieuwe indrukken. Aan de andere kant zeggen veel mensen dat het een kans is die je niet mag missen :wink:

Bovendien bleek het pas uit een onderzoek dat toekomstige werkgevers (ja, lijkt nog heel ver weg) het heel erg belangrijk vinden dat studenten iets studie geralteerds doen. Dit is bijvoorbeeld in het bestuur van een vereniging zitten. Hiermee toon je lef en initatief. En je weet hoe het is om in een bestuur te zitten.
Een groot voordeel dus. Vooral als je een studie hebt die vrij algemeen is en die relatief veel mensen doen :wink:

Dat was het denk ik wel…

Liefs!

Ok. Bedankt alvast!!!

graag gedaan hoor :wink:

Ik ga dit jaar ook bij een studentenvereniging. Op het moment ga ik naar het tweede jaar van mijn studie en ik heb er onwijs spijt van dat ik niet al in het eerste jaar bij een studentenvereniging ben gegaan. Ook omdat ik wel bij een traditionele vereniging wil, en ik in het derde jaar naar het buitenland ga. Dit zou dus betekenen dat ik gewoon het eerste jaar super veel extra dingen moet doen, en niet echt kan genieten van de overige jaren.

Ben je nieuw in de stad? Dan zou ik zeker weten bij een vereniging gaan. Het is een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik zie zelf bij de mensen uit mijn klas, dat ze toch een beetje bij de mensen van de studie zelf blijven hangen. Dan heb ik het over de genen die niet bij een vereniging zitten.

Over de ontgroeningen, het is maar net bij welke vereniging je gaat. Bij mij in de stad zijn er maar twee verenigingen die ontgroening hebben, waaronder die waar ik eigenlijk bij wil. De rest heeft gewoon een introductieperiode, waar niks ‘ergs’ aan is. Ik zou zeker gaan bij een vereniging waar jij je ‘thuis’ voelt, ga even sfeer proeven en kijk waar jij het, het leukst vind. Ik ben zelf van mening dat je, je niet moet laten tegen houden door de ontgroening.

Ik ga nu naar mijn tweede jaar en wil dat eigenlijk ook graag, maar weet iemand of het een beetje te doen is als je niet in Utrecht woont?

Ik spreek zelf dan niet uit ervaring, maar ik ken wel een meisje die dat doet. Ligt denk ik compleet aan jezelf en aan je jaarclub. Dat meisje gaat ook nooit mee stappen enzo, dus die neemt dan gewoon de trein van 12 uur ofzo weer terug. Zelf ben ik ook niet bij een vereniging gegaan omdat ik dus nog niet op kamers ging. Ik weet niet of je ver moet reizen? Maar het is natuurlijk wel lastig met jaarclubavond enzo als je college tot 2 hebt, en pas bij je clubgenootjes om 6 uur kan zijn ofzo. Maar goed ik moest anderhalf uur reizen, dan doe je dat niet zo snel :’)

Ja, ik heb een reistijd van ongeveer 40 minuten, dus het valt mee. Maar de laatste trein gaat inderdaad altijd voor 12 uur. Het enige is, ik ben eigenlijk nog niet echt van plan in Utrecht te gaan wonen, waarschijnlijk pas volgend jaar, maar dan zit ik al in mijn derde jaar, is dat niet zonde?

Ja zij moet ook 40 minuten reizen vanaf centraal station. Het zou wel zonde zijn inderdaad om pas in het derde jaar bij een vereniging te gaan. Maar goed, waarschijnlijk valt er ook wel wat te regelen binnen je jaarclub toch? Als je leuk groepje hebt, dat je kan blijven pitten ofzo :slightly_smiling_face:

Ja inderdaad. Weet jij al bij welke jij gaat?

Ik zit heel erg in de dubio, het derde jaar ben ik het hele jaar weg. Eerst wou ik bij een heel traditionele vereniging, maar ik begin volgend jaar met zoveel extra dingen. Extra minor, sporten, hopelijk commissie, heb net een extra baantje en hou ze liever allebei en daarnaast gewoon nog de studie en vrienden. Dus ben bang dat ik dat niet zou gaan redden aangezien je als feut ook extra dingen moet doen en je sowieso al 2 dagen kwijt bent aan jaarclub. Ga in de introductieweek eventjes sfeer proeven, denk dat ik nu bij een kleine vereniging ga die wel traditioneel is maar geen ontgroening heeft. Maar ik ken daar helemaal niemand van, dus daar moet ik echt even sfeer proeven haha.

Weet jij al waar je bij wilt?

Ik ben maar liefst 4 maanden lid geweest van een studentenvereniging. :stuck_out_tongue: Ovum Novum in Nijmegen. :slightly_smiling_face: De introductie viel bij deze vereniging echt ontzettend mee, het was ook niet echt een ontgroening, maar gewoon een introductie. Bij de jaarclubvorming ging het alleen helemaal fout, ik kwam niet echt bij de mensen waar ik bij wilde en vanaf toen voelde ik me echt heel ongemakkelijk bij die groep. Voor mij was het echt niet leuk meer en ben daarom gestopt, maar ik men ook veel mensen die er echt een hele leuke tijd beleven en het is zeker goed te combineren met je studie als je niet zo’n vereniging kies waar ze willen dat je 4 avonden in de week verplicht komt. Dat was bij Ovum Novum gelukkig niet het geval…
Veel succes met kiezen!

Ik heb me een beetje zitten orienteren en op dit momenf spreekt SIB Utrecht mij het meest aan omdat het een gezelligheidsvereniging is met inhoud zoals zij dat noemen. Dus niet alleen drinken en los gaan :stuck_out_tongue:

Daar ben ik echt bang voor YellowFish, dat ik niet kan klikken met die mensen. Nu klik ik meestal wel met de meeste mensen, maar toch haha.