Studentensportverenigingen

Ik zou graag wat meer willen weten over studentensportverenigingen, met name het verschil tussen een gewone studentenvereniging en een studentensportvereniging. Is het feesten, borrelen etc het belangrijkste, of vooral het sporten en na het sporten nog even gezellig bij elkaar komen? Ik ben namelijk vooral op zoek naar het laatste, maar als ik op websites van de meeste sportverenigingen kijk zie ik voornamelijk veel feestfoto’s haha.

Overigens ben ik totaal niet sportief, ik sport op dit moment 1 keer in de week (tennis), maar ik wil wel graag vaker gaan sporten omdat ik het belangrijk vind en ik het op het moment van sporten ook wel leuk vind om te doen… Op dit moment tennis ik dus, maar roeien lijkt me ook erg leuk (heb totaal geen kracht in m’n armen dus dat zou ik graag willen trainen), alleen ben ik bang dat de rest allemaal al veel beter is dan ik haha. Dus ik zou ook graag ervaringen horen van mensen die pas tijdens hun studie begonnen met een bepaalde sport, en van mensen die niet heel erg sportief zijn maar toch bij een vereniging zitten. :grinning:

Ik hoor graag jullie ervaringen! (ben zelf met name geïnteresseerd in die van Utrechtse verenigingen, maar andere mag natuurlijk ook)

Ik denk dat dat totaaal van je vereniging afhangt.
Bij de vereniging waar ik bij ga komend jaar, hangt het van je team af. Als iedereen nog zin heeft om wat te drinken na de training, doen ze dat, anders niet.
Er is bij “ons” (ik noem het gewoon even ons, want ik ben daar al best wel ingeburgerd) elke woensdagavond een avond waarbij je een drankje kan doen en gezellig kan doen met iedereen die er is. Soms aangevuld met een bbq.
Ik heb alleen geeeen idee hoe het bij andere verenigingen zit. Dit is Zwolle trouwens.

Mijn vriend roeit bij triton in Utrecht en hij heeft het heel erg naar zijn zin. Hij traint (proberen ze iig haha) 2x per week met zijn team. Hij had hiervoor nog geen ervaring met roeien dus dat kan gewoon. Verder eten ze na/voor het roeien vaak samen (leden kunnen zich voor het eten inschrijven via de website) en drinken ze nog een drankje. Mijn vriend is lid geworden voor de combinatie sporten en gezelligheid. Buiten het sporten om worden er ook feestjes/barbecues/uitjes georganiseerd maar dit is allemaal vrijblijvend (hij heeft geen kamer dus was er niet altijd). Je bouwt wel echt een band op met je roeiteam (die stel je overigens ook zelf samen) want buiten triton om doen ze ook wel eens filmavondje/dagje strand/park/samen studeren enz. Hopelijk heb je hier wat aan. Ik weet niet hoe het bij andere verenigingen zit (je hebt bijvoorbeeld ook nog orca).

Een ander vriendinnetje volleybalt bij vv van slag. Hier traint ze 1x per week en verder gaat ze heel soms naar een feestje (maar heeft vaak geen zin/tijd). Dus het hangt ook van jezelf af :slightly_smiling_face:

Ik ken meerdere mensen bij de roeivereniging in leiden (Njord en nog een andere, naam vergeten haha) maar die jongen van Njord is keihard aan het trainen, drinkt geen alcohol meer en is soms om 7 uur ‘s ochtends al op de roeivereniging om te sporten haha. Maar die is ook wel heel fanatiek dan :’)

haha hij doet wedstrijdroeien zeker? iemand die ik ken doet dat ook. Die mag inderdaad ook geen alcohol, traint iedere dag en mag niks ongezonds eten. Gelukkig kan je daar zelf voor kiezen :slightly_smiling_face:

Mijn vriend roeit bij Saurus in Maastricht. Hij heeft voor zijn studententijd al geroeid, dus had al ervaring, maar ik geloof dat dat eerder uitzondering is, want roeien is echt een studentensport en veel studenten beginnen dan dus pas! Verder ligt het aan jezelf of je actief bent. Mijn vriend vertelt dat er mensen lid zijn van zijn vereniging die helemaal nooit roeien maar gewoon gaan borrelen en feesten enzo, maar anderen roeien dan weer heel fanatiek. Verschilt dus. Je moet je eigen balans vinden.

Oh handig topic. Mij leek het leuk om te gaan kanoën in Utrecht, maar geen idee of daar echt wat voor is hahah

Okee een ding. Kanoën is GEEN MAAR DAN OOK ABSOLUUT GEEN ROEIEN.
Dat zei ik namelijk ook per ongeluk in het bijzijn van de studentenroeivereniging en dat heb ik geweten :'DD

Ik heb me maandag ingeschreven bij een studentensportvereniging om te gaan hockeyen in Leiden.

‘Kanoën is GEEN MAAR DAN OOK ABSOLUUT GEEN ROEIEN’
En nu een berg met informatie:

Ik ben zelf vorig jaar lid geworden bij Gyas in Groningen (een studentenroeivereniging). Roeien is verschrikkelijk leuk en ik zou je dan ook echt aanraden om te gaan roeien. Verwacht overigens niet dat je er enorm sterke armen van krijgen want roeien doe je vooral met de kracht uit je benen.

Dat je nog niet sportief bent maakt echt helemaal niet uit. Zo’n 90% van alle eerstejaars roeiers hebben nog nooit in een boot gezeten en iedereen begint dus echt bij 0. Bij alle verenigingen begin je het jaar met een soort ‘proefperiode’. Hier word je in een ploeg gezet en ga je eerst de basics van het roeien leren en leer je vooral veel mensen kennen en ga je op kamp. Je krijgt dus ook gelijk te maken met het ‘gezelligheids-aspect’ van de vereniging. Na die periode ga je zelf een ploeg vormen met mensen die je aardig vind en dan ga je wat meer een ploegband opbouwen en gewoon gezellige dingen doen.

De meeste verenigingen organiseren veel leuke activiteiten die met roeien te maken hebben maar ook dingen die gewoon los van roeien staan. Meestal is er 1 avond in de week een borrel, en daarvoor ga je gezellig bij iemand thuis eten en bijkletsen.

Ook handig om te weten is dat er verschillende soorten studentenroeien zijn.
-Competitieroeien
-Clubroeien
-Wedstrijdroeien

Competitieroeien
Competitieroeien is de meest vrijblijvende vorm van roeien. Het is prima te combineren met je studie, en met veel feesten. Een aantal keer in het jaar worden er wedstrijden georganiseerd door heel Nederland. Dat is echt ontzettend leuk, vaak is er ook een feest vooraf en soms zit je brak in de boot. Presteren en blikken (blikken = winnen) is heel leuk, maar het draait vooral om gezelligheid.

Clubroeien
Clubroeien is een stuk intensiever dan competitieroeien. Bij competitieroeien bepaal je met je ploeg wanneer je zin hebt om te gaan roeien. Dat kan 0,1, 2, 3, 4 keer per week zijn. Bij clubroeien heb je vaak wel 5 of 6 verplichte outingen (trainingen) in de week. Je start leukere wedstrijden en kenmerkend aan clubroeien is dat je naast het harde trainen ook gewoon mag feesten en bier mag drinken.

Wedstrijdroeien
Wedstrijdroeien is erg intensief, superleuk, je krijgt een supergoede band met je ploeg, traint heel veel en start hele vette wedstrijden. Als je wedstrijd roeit moet je voor 12 uur in bed liggen en mag je tijdens het seizoen als je ‘intraining’ bent geen druppel bier, tenzij je geblikt hebt met je ploeg! En je moet goed eten en goed voor jezelf zorgen.
Verder heb je in veel steden een corporale en niet-corporale (knorren) vereniging. Triton is volgens mij wat meer corporaal, en Orca wat meer knor.
Ik zou zeggen, ga vooral in de introductieweek kijken bij een roeivereniging en ga roeien :slightly_smiling_face:

Hahahahahaha, dat weet ik wel hoor :wink:. Oeioei, ze voelden zich vast heel beledigd. Al dat geroei man, zijn er niet kanoë dingen dan?