Studenten: uitgaven en lenen

Hoi allemaal,

Ik zit nu in VWO6 en wil volgend jaar gaan studeren en wonen in Amsterdam. Het liefst wil ik samenwonen met mijn vriend in een studentenwoning, maar daar zijn er niet zo heel veel van.

Om mijn budget wat te verruimen, vroeg ik me af hoeveel jullie lenen. Het maximale bedrag? En ben je dan niet bang dat je straks met een gigaschuld zit? En hoe zijn je uitgaven eruit?

Alvast bedankt.

Nouja, ik zou niet zomaar maximaal bijlenen… Eigenlijk gewoon zo min mogelijk zodat je inderdaad niet een té hoge schuld opbouwt.

ik zit ook in VWO6 en ga volgend jaar ook met mijn vriend samenwonen in een andere stad (rotterdam). Wij huren gewoon een klein appartementje omdat die meestal niet zo gek veel duurder zijn dan een kamer. Mijn vriend werkt, ik krijg basisbeurs en heb een bijbaan á 350 euro per maand. Ik hou eigenlijk echt niet van lenen, maar heb besloten een collegeldkrediet aan te vragen. Op deze manier hoef ik me over het collegeld in ieder geval al niet te druk te maken.
Verder vullen mijn ouders elke maand 250 euro aan, omdat dit ook min of meer van ze verwacht word als je een basisbeurs krijgt :slightly_smiling_face:
Dus als ik jou was zou ik niet zomaar lukraak gaan lenen. Kijk eerst een goed hoeveel je uitgaven zullen worden en hoeveel je kamer/woning gaat kosten. Aan de hand daarvan zou ik kijken of en hoeveel je moet gaan lenen.
Je zou bijvoorbeeld ook meer kunnen werken of je ouders om een bijdrage vragen.
Succes in ieder geval!

ik leen van ib groep, dat krijg je bovenop je studiefinanciering.
je kan tot een max van 840 (zit ook je studiefinanciering bij inbegrepen).
en je kan natuurlijk 1000 euro rood staan bij je bank.

ik leen wel maximaal bij,omdat ik anders gewoon niet rond kom,mn ouders betalen niks, ik leende eerst minder maar ik zat gewoon constant krap en het is ook belangrijk dat je je niet constant zorgen maakt of je wel of niet genoeg geld hebt…ik probeer nu door een paar maanden maximaal te lenen een buffer op te bouwen voor onvoorziene kosten. natuurlijk heb ik aan het eind van mn studie een onzettend hoge schuld, maar zonder te lenen zou ik niet eens kunnen studeren, ik heb sowieso wel schulden en ik hoop gewoon dat ik later een goede baan heb waarmee ik dat weer kan terugbetalen… mn collegeld betaal ik in vijf maanden, iedere keer 334,40 euro, daarnaast mn huur(225 euro), boeken (zijn vaak ook erg duur, meer dan 100 euro voor een periode) eten ong 100 euro per maand, 10 euro beltegoed, 90 euro zorgverzekering en daarnaast nog n paar dingen. Ik zou voor jezelf even op een rijtje zetten wat je waarschijnlijk per maand krijgt aan stufi en wat je denkt uit te geven;)