studente en weg uit huis

Hoi meiden,

Lang nagedacht om een topic aan te maken, maar omdat het zo complex en ernstig is heb ik besloten het toch te doen.

Ik ben studente van 23 jaar uit België, heb een academische bachelor. Vanaf september zou ik starten aan een masteropleiding in Maastricht. Ik woon nu thuis bij mijn ouders in België. Wij wonen vlak aan de Nederlandse grens. Ik vermeld liever niet welke studie ik volg, wegens privacy.

Nu is gisteren thuis de situatie voor de zoveelste keer geëscaleerd. Mijn ouders zijn nog steeds samen, maar hebben nooit een goede relatie gehad. Zij leven ook niet als partners die samen beslissingen nemen, en samen dingen betalen en kopen, maar zijn heel erg individueel. Zij leven langs elkaar door en komen nooit overeen. Over geld is altijd ruzie. Wij hebben geen geld problemen maar het geld wordt niet goed besteed.

Mijn ouders roken beide, vooral mijn vader heel veel. Thuis is het chaos. Meubelstukken zijn versleten, stoelen vallen uit elkaar. Ik slaap op een extreem slecht bed, waardoor ik super slecht slaap. Het huis is soms erg onhygiënisch. Geld voor stoelen, bed of andere dingen die nodig zijn is er wel, maar daar zal het nooit aan uitgegeven worden. Het lijken allemaal luxeproblemen, maar dat is het niet. Het zijn alle kleine dingen die de boel doen exploderen. Met natuurlijk als voornaamste de slechte relatie tussen mijn ouders, los van al het materiële.

Gisteren ben ik weg gegaan uit huis. Ik heb bij mijn broer mogen overnachten, en ben deze morgen naar mijn vriend vertrokken. Daar mag ik blijven. Nu ga ik contact opnemen met mijn huisdokter, ocmw en andere instanties die mij kunnen helpen.

Het moeilijke is de beslissing die ik moet maken. Ik kan ook gewoon terug thuis gaan wonen en gaan studeren. Dat zou heel fijn zijn. Maar gisteren was echt de druppel dus ik denk dat ik voor mijn eigen gezondheid en leven best verhuis en werk zoek. Zijn er meiden die in dezelfde situatie zitten? Of zouden jullie het anders aanpakken? Hebben jullie tips? Vinden jullie dat ik juist reageer? Graag reacties, ik ben jullie erg dankbaar x

Hee, wat lastig zeg. Misschien kun je een kamer (kot) zoeken in Maastricht? Dat is ook wel gemakkelijk voor je studie.
Als jij het gevoel hebt dat deze situatie slecht voor jou, je ontwikkeling en je gezondheid is, dan heb je de goede keuze gemaakt.

^dat.
Kan je niet wel gewoon je studie doen en dan op kamers gaan in Maastricht?
Maar rot om te horen dat het zo naar is bij jou thuis

Ja, ik kan inderdaad een kot huren in Maastricht, maar mijn ouders zien dat niet zitten. Zij willen dan niet mijn studiekosten en kot betalen. Nu ik heb wel een studentenjob en betaal enkele dingen zelf, maar dat is helaas niet voldoende. Ik ga deze optie wel zeker nog bespreken, wie weet dat het toch lukt :slightly_smiling_face:

Maar wat vinden je ouders er dan van dat je nu uit huis bent gegaan?

Mijn vader die negeert mij nog, mijn moeder is wel verdrietig denk ik.
Maar ik heb sinds ik vertrokken ben niets meer gehoord.

Denk je dat als je terugkomt je nog wel ondersteuning voor je studie krijgt?
En weegt dat voor jou op tegen het wonen in een vervelende thuissituatie?

Ik weet het niet.
Maar het zal voor mij altijd lastig blijven, zolang ik niet volledig voor mijn eigen geld kan werken.
Dan blijf ik afhankelijk van mijn ouders en gaat de stress blijven, op financieel vlak.
Er is vaak ruzie over geld tussen mijn ouders onderling en naar mij toe doen ze ook altijd moeilijk.
Daarom zou ik graag volledig voor mezelf willen zorgen, maar dat heeft dan zijn consequenties.

Is het in jouw sector gemakkelijk werk vinden met je bachelor diploma? Dan kun je ook ervoor kiezen om eerst een jaartje full time te werken en dan met dat geld nog je master te doen.

Het is niet mogelijk om in mijn sector met enkel een bachelor werk te vinden, maar werk is werk. Het zou heel moeilijk om achteraf de master te doen omdat je daarvoor ingangsexamen moet doen en daar heel hard voor moet studeren op voorhand, maar het is wel mogelijk.

Ok, dus master doen heeft wel de voorkeur.
Kamers in Maastricht zijn volgens mij meestal tussen de 250-350 euro (afhankelijk van je eisen). Kun je niet de zomer heel hard werken zodat je wat kunt sparen?
Of reizen tussen het huis van je vriend en maastricht?

Ja, ik ga zeker nog bekijken of het niet mogelijk is om toch te kunnen studeren :slightly_smiling_face:

Waarom leen je geen geld bij duo om op kamers in Maastricht te gaan?

Ik verneem dat je uit België komt (?), maar volgens mij moet het inderdaad mogelijk zijn om, wanneer je in Nederland woont en een studie volgt, een bedrag van DUO te krijgen. Maar hoe dit precies zit voor niet-nederlanders weet ik niet precies, ik zou het in ieder geval even bekijken!
En: sterkte! Klinkt als een ongelooflijke kut situatie en ik geef je zeker gelijk dat je bent weg gegaan. Ik hoop dat alles uiteindelijk op z’n pootjes terecht zal komen.