Studeerdilemma?

Hoi meiden,

Ik durfde dit eigenlijk niet echt te doen maar ik zit een beetje met een dilemma…
het is vast vaag maar miss hebben jullie ideeen waar ik nog niet aan gedacht heb.
oke hier komt mijn verhaal :stuck_out_tongue::

In 2013 heb ik mijn HAVO eindexamen gedaan, hier ben ik toen voor geslaagd. na mijn eindexamen heb ik besloten een tussenjaar te doen omdat ik absoluut niet wist wat ik wilde doen, toegepaste psychologie leek mij leuk en interessant (ik denk vooral omdat ik mensen wilde helpen en omdat ik zelf lang bij een psycholoog heb gezeten) maar ik vond mezelf nog niet klaar om te studeren. toen ben ik omdat ik echt heel erg van haar en makeup enzo hou, sws van creatief bezig zijn een 2 daagse kappersopleiding gaan doen aan B academy in amsterdam, dit was echt een topjaar, ik heb ook gewerkt in dit jaar voor het eerst en op persoonlijk vlak heel erg gegroeid.
Toen moest ik aan studeren denken, en ik vond echt dat ik een hbo diploma moest halen, en toen dacht ik nou dat doe ik dan en dan ga ik toegepaste psychologie doen. kapper worden leek me stiekem helemaal geweldig maar ik voelde toch de druk om een hbo te gaan doen.
dus nu studeer in in groningen toegepaste psychologie en het bevalt me eigenlijk niet zo, eigenlijk het hele jaar al niet maar ik moest ook van mezelf en mijn ouders doorzetten. ik vind gro echt een topstad kom er al mijn hele leven want mijn opa en oma wonen er (ik woon ook bij hun in) en ik zit bij een roeivereniging (wwat eigenlijk niet echt iets voor mij is). ik heb best wel veel mensen leren kennen en ik heb een hele goeie vriendin gemaakt maar die heeft wel een stuk meer vrienden dan ik en zo erg op me gemak voel ik me niet daar bij die mensen. ik heb alles gehaald maar nu is het echt een stuk moeilijker en ben ik echt bang dat ik mijn p niet kan halen (wat ik wel nog graag wil) dan komt er ook nog bij dat ik ADD heb en echt wel heel erg moet bikkelen om alles te snappen en me vaak een dommie voel omdat ik het allemaal niet meteen begrijp.
ik had een hele leuke studie gezien (cmd in utrecht) maar omdat ik dus zo lang moest doorzetten van mezelf heb ik de deadline van de opleiding gemist (15 maart, maar heb me alsnog ingeschreven miss komt er nog een plekje vrij)
ik kom zelf oorspronkelijk uit amsterdam en al mijn vriendinnen wonen in utrecht en mijn vriend ook en ik mis hun heel erg en ik vind het gewoon zo kut om zo verweg te wonen… ook mis ik mijn familie zo erg en vind ik 2,5 u reizen echt heel naar…
ik weet gewoon niet zo goed wat ik moet doen en stress echt heel erg erover… terwijl ik midden in de tentamenweek zit.

sorry voor dit chaotische verhaal, ik ben niet zo goed in een goedlopende verhalen typen merk ik haha, maar ik ben benieuwd wat jullie denken erover en wat jullie zouden doen.

‘Het bevalt me eigenlijk niet zo’. Hierbij gaan mijn alarmbellen al rinkelen.
Meid, je zit pas in het eerste jaar. Als je dan al het gevoel hebt dat het niets voor jou is, moet je er gewoon mee stoppen. Nu kun je nog ‘makkelijk’ stoppen, het zal veel moeilijker worden om die keuze in je tweede jaar of zelfs later te maken.

En je zit bij een roeivereniging, maar dat vind je ook niet echt wat voor jou? Dan moet je daar al helemaal moet kappen. :’) Het is echt niet dat dat doorslaggevend is in het maken van nieuwe vrienden/vriendinnen.

Voor je ADD kun je bij de hanze hulp krijgen, bij de studentendecaan. Ook kan de studentendecaan je helpen om de keuze te maken over je studie.
Ik zou sowieso nog proberen je P te halen, dan is het niet voor niets geweest.

@Cucumber. ja misschien is dat wel gewoon zo het is gewoon dat ik gewoon even helemaal niet weet wat ik moet, straks denk ik volgend jaar van shit ik had het zo leuk eerst…

@MORIARTY ja dat ga ik idd ook doen lijkt me een goede stap. p halen wil ik natuurlijk erg graag maar ik heb nu al 3 herkansingen en leren voor die van vrijdag gaat erg slecht, zit met zo veel dingen in mijn hoofd. maar ga echt mijn stinkende best doen nog

Wat is er mis met een MBOstudie? Je moet straks nog jaren werken, waarom zou je dan een studie gaan doen waar je het niet naar je zin hebt alleen maar omdat je druk voelt op HBO te gaan doen?

Je moet niet te snel opgeven omdat je 3 herkansingen hebt, want dat is een beetje de indruk die ik krijg. Oké, als je het echt niks vind, geen een vak dan snap ik dat je iets anders wilt doen, maar je moet niet de moed opgeven omdat het je soms meer moeite kost om iets te begrijpen. Want dat laatste zal ook bij cmd kunnen gebeuren.