Strijden tegen de zon - Lotgenotentopic

De meeste meiden kunnen niet wachten tot het zomer word. Lekker in je bikini op het strand liggen bakken, dat kleurtje pakken en genieten van de warmte.

Voor mij is het anders. Ik zie altijd tegen de zonnige zomerdagen op.
Al zo lang ik me kan herinneren lever ik een strijd tegen de zon. Ik smeer me braaf in met een hoge factor van een peperdure crème omdat ik allergisch ben voor gewone zonnebrandcrèmes. En toch is maar de vraag of ik tijdens mijn vakantie in bv. Italië of Frankrijk niet een acute aanval van jeuk zonder schijnbare aanleiding of uitslag van de warmte krijg.
Dat mijn bleke huid niet bruint, daar heb ik inmiddels wel vrede mee. Maar dat ik dan ook nog, ondanks dat ik mezelf goed bescherm tegen de zon, last moet krijgen van vlekjes of jeuk, dat kan mij gek maken.
Ook deze vakantie weer. Het ging een paar dagen goed, tot ik vlekjes zag verschijnen op mijn bovenbeen, bovenarm en in mijn hals. Ik probeerde het eerst te negeren en extra in te smeren (anderen zagen de vlekjes waarschijnlijk niet eens, het was niet vuurrood) Maar een aantal dagen later begon het te jeuken.
En daar zat ik dan, jankend in de snikhete tent. Ik had op dat moment veel zelfmedelijden, puur omdat ik dacht: waarom kan ik niet gewoon genieten van de zon, zoals de rest van de mensen op deze camping. Want daar zit je dan, tussen alle zongebruinde mensen met je witte, jeukende huid.
Mijn vriend snapt het niet en dat begrijp ik wel. Het is je moeilijk voor te stellen hoe gek je kunt worden van de jeuk als je die jeuk nog nooit gehad hebt.
Maar goed, zodra de zon ondergaat en het afkoelt, verdwijnen de vlekjes en de jeuk. Toen ik aankwam in het in het inmiddels afgekoelde Nederland, had ik nergens meer last van.

Ik bedacht me dat ik toch niet de enige kon zijn die hier last van heeft zomers, vandaar dit lotgenoten topic.
Dit topic is voor alle meiden die last hebben van zomerkwaaltjes, van zonne- of warmteallergie, een huid die makkelijk verbrand, meiden met een zomerdepressie of aandoeningen waar je extra last van hebt door de hitte.

Hoi!

Wat naar voor je dat het zo gaat jeuken :frowning_face: Zijn er geen verlichtende crèmes die je huid wat kunnen verkoelen? Misschien moet je eens bij de huisarts gaan vragen wat het precies is?
Ik leef in ieder geval met je mee, ik herken het. Zelf wordt ik ook niet bruin en dat terwijl ik echt wel buiten kom. Soms verbrand ik, maar dan vervel ik meteen en ben ik weer wit. Verder heb ik last van migraine als ik te veel tussen koude (binnen, airco) en warme (buiten, 36 graden) omgeving afwissel. Ik lig dan dus gewoon kotsend en misselijk op bed (waar het sowieso al te warm voor is) terwijl de rest aan het zwembad ligt. Ik ben ook nog nooit op een ‘zonvakantie’ geweest omdat ik bang ben dat ik dat echt niet trek. Dusja… Ik hoop dat jij een oplossing kunt vinden voor je jeuk, want het lijkt me echt supervervelend. Heel veel succes!

Ik had daar vroeger ook last van.
Ik heb eens speciale zonnebrand gebruikt en sindsdien ben ik er van af.
Nu smeer ik factor 30 gedurende mijn hele vakantie en ik word inmiddels mooi bruin.

Ik kan ook heel slecht tegen zon/hitte. Ik heb zonneallergie dus krijg meteen blaasjes. En krijg ik deze niet, dan word ik ‘ziek’ van de hitte. Ik word misselijk (mav soms overgeven) en duizelig en slapjes. Ik smeer me in met factor 50 met extra uv bescherming maar nogsteeds biedt het mijn huid niet voldoende bescherming. Ik ben ook nog overgevoelig voor licht dus kan amper 2minuten in de zon zitten zonder hoofdpijn te krijgen.

Ik zit als het warm is het liefst binnen, waardoor ik ook niks opbouw wat betreft mijn huid want qua allergie is het ‘niet wennen aan de zon’ de boosdoener.

Ik moet ook heel voorzichtig zijn in de zon. Tegenwoordig word ik in ieder geval wel mooi bruin in mijn gezicht en op mijn armen enzo, maar een strandvakantie zit er gewoon niet in voor mij; daar kan mijn huid niet tegen. Ik verbrand ondanks mijn lichte huid niet eens zo snel, maar ik krijg wel snel zonneuitslag.

Ik probeer wel gewoon buiten te zijn als het zonnig is, want ik vind het wel lekker en zo bouw ik wat meer pigment op. Zodra ik langer dan een half uur in de zon ga zitten, smeer ik mij in. Ik heb ook altijd een fles zonnebrand bij mij, just in case.

Het gaat wel wat beter tegenwoordig, al lang geen uitslag meer gehad, maar ik heb het bruin worden over mijn hele lichaam wel opgegeven. Dat lukt toch niet zo goed en is ook niet zo goed voor mij en mijn lichte huid.

Ik word amper bruin en verbrand alleen maar. 2 weken zuidfrankrijk elk jaar, en elk jaar weer de aanname: “oh jij bent zeker niet op vakantie geweest…”
Ik smeer met factor 50+ en kom tussen 12 en 4u niet in de zon.

Daarnaast zweet ik niet (en dan dus echt niet, ook niet in de sauna) dus ik heb het bloedjeheet altijd.

Maar om daarom nou niet op vakantie te gaan? Nee ik laat mijn humeur er niet door verpesten! Het heeft een tijdje geduurd voor ik de knop om kon zetten, maar nu geniet ik volop van de warmte en de zon tot 12, en dan duik ik de schaduw of de caravan in met een goed boek. :slightly_smiling_face:

Oja ik smeer trouwens mezelf helemaal in, dan wacht ik 10-15 minuten en dan doe ik nog een laag. Stond een tijd geleden in de krant dat dermatologen dat aanraden.

Ik kan wel gewoon tegen de zon, of naja ik word bruin maar ik kan niet te lang want dan krijg ik blaasjes en soortige muggenbulten die dan jeuken en dan zo erg jeuken dat je gewoon gaat huilen van de pijn. Ik gebruik ook alleen zonnebrand van dat australische merk want voor de rest ben ik allergisch ):

Last van de warmte heb ik ook heel snel, voel me in dit weer snel duizelig. Toen ik op vakantie was is dat wel eng, want ik ben ook een paar keer flauwgevallen in het buitenland.
En tja, mijn vitiligo. Als die plekken goed verbranden dan kan ik er echt dagen last van hebben. Daarnaast verspreid de ziekte zich door de zon. De zon mijden doe ik niet, omdat ik toch graag wil genieten van dit weer. Het enige wat er dus opzit is smeren, smeren, smeren :’).

Mjah, die blijft irritant. Mensen hechten veel te veel waarde aan bruin worden, en vinden het dan ook nog eens nodig om jou ermee lastig te vallen, pff… Sorry frustratiepuntje haha. Veel mensen hebben zovaak iets te zeiken over bleekheid, net alsof je zelf de tint van je huid kunt bepalen…

Ik kan echt niet slapen als het zo warm buiten
Ik vind het in Nederland al snel vies benauwd worden als het warm is

Ik krijg jeuk van hitte en dan enorme rode strepen, krassen en duizenden kleine bultjes. Deze zomer heb ik een kwartiertje in de zon gezeten met slechts factor 10 en ik was gelijk vuurrood. Ik ga ook bijna nooit op vakantie en nu ga ik volgende week naar Kreta en ben als de dood dat ik verbrand en de hele week gek word van de jeuk :’)

Het scheelt dat ik tegenwoordig iets makkelijker bruin kan worden, je bouwt toch wel wat gewenning op en ik heb wel een bleke huid, maar wel donker haar en donkere ogen, dat scheelt volgens mij wel. Maar vroeger heb ik dat soort zo vaak gehoord, ook over bloedarmoede enzo… Als je dan zo bleek bent en dan net als ik altijd vervelende menstruaties had, dan was ik ook een bleke vaatdoek, maar dan nog; val me daar niet mee lastig :’)

En soms alsnog van die mensen die dan zitten te zeuren; ‘ga anders eens onder de zonnebank’. Ja waarom dan? Omdat jij per se altijd maar een bruine kleur wil hebben?

Hee meid, ik heb ook een witte huid die niet zo bruint, en ik kan ook niet zo tegen de zon maar heb het niet zo extreem als jij, als ik me dik insmeer verbrand ik alleen maar in de hoop dat ik niet vervel, maar echt kut voor je zeg :confused:

Oh en by the way, ik hoef helemaal niet bruin te worden
waarom vinden mensen dat zo facking belangrijk
ik ben wit en ik vind het mooi, en ik hoef niet iedereen te laten zien dat ik op vakantie geweets ben want wat boeit hun het? je bent pas gek als je elke dag onder zon zonnebank gaat liggen omdat het blijkbaar zo belangrijk voor je is wat de rest van je vind :’)

Oja, dat hoor ik ook zo vaak: “Je moet eens onder de zonnebank gaan, is goed voor je!”
Want? xD Omdat ik dan aan het modebeeld voldoe? Vroeger was bleek zijn juist mooi en was bruin voor de arbeiders, het is echt cultuurbepaald.

Ik wil echt niet arrogant doen ofzo hoor, maar ik denk dat heel veel meisjes die hier reageerden echt heel blij zouden zijn als dat het enige probleem was wat ze hadden met de warmte…

Preciessss, in grote delen van Azië zouden wij bleke godinnen zijn hihi.

Ik heb ook zonne- en warmte allergie!
Bij mij wordt het helaas ieder jaar erger, maar tot nu toe lukt gewenning bij mij nog.
Wanneer de lente begint laat ik langzaam mijn huid wennen aan de zon met een hele hoge factor, zodat het in de zomer zelf minder ernstig is.
Als dat niet helpt kun je ook lichttherapie proberen. Ik weet daar eigenlijk niks vanaf maar je kunt er wel veel over vinden op internet en het schijnt veel mensen te helpen.

Je zegt dat je je wel insmeert met een hoge factor maar dat er nog steeds uitslag komt. Heb je al eens een sunblocker geprobeerd? De meeste zonnebrand beschermd namelijk tegen UVB terwijl zonneallergie meestal wordt veroorzaakt door UVA. Probeer dus een goede zonnebrand te vinden die tegen UVB en UVA beschermd.

Je kunt ook naar de huisarts gaan, die kan je doorverwijzen naar een dermatoloog als je er echt veel last van hebt. Hij kan je ook bepaalde medicijnen geven die zorgen dat je geen uitslag krijgt.

Je zegt zelf al dat je altijd een enorm witte huid hebt en dat vooral in de vakantie de aanvallen zijn. Ik zou dus echt al vanaf begin lente wanneer de zon nog niet zo krachtig is langzaam in de zon proberen te zitten en een kleurtje proberen op te bouwen.
Allergie voor de zon wordt namelijk veroorzaakt door histamine dat word vrijgezet om je huid te beschermen. Normaal doet pigment in je huid dat. Als je wat bruiner bent zou dat dus veel minder moeten gebeuren. En vlak voordat je op vakantie gaat bij de dokter pilletjes halen, zodat je er in de vakantie veel minder last van hebt.

Warmte allergie is eigenlijk hetzelfde, histamine wordt vrijgezet door de huid om je huid af te koelen. Het enige wat je daar aan kunt doen is luchtige kleding dragen, en de warmte zoveel mogelijk vermijden.

ik verbrand echt mega snel. en heb daarop ook nog eens zonne allergie… maar die zonne allergie is gelukkig alleen maar in de lente / begin zomer… daarna is t wel over(: maar ik smeer me altijd in met factor 50+ en nog verbrand ik heel erg. best vervelend. in t begin van t jaar was mn hand helemaal opgezwollen :’) en gewoon geen enkel zalfje helpt :frowning_face: