stresss

Halloo allemaal!
ik heb tips nodig want het gaat echt verschrikkelijk slecht op school,
ik ben de laatste tijd nogal vaak wezen stappen in het weekend en ben dagen weg geweest
dus ik lig BEHOORLIJK achter. Ik haal alleen nog maar onvoldoendes en het is denk ik
tijd voor verandering… Maar hoe? volgende week moet ik heel veel verslagen/PO’s inleveren
en ik kan echt niet plannen… Ik hoop dat jullie handige tips hebben! want ik heb ze nodig :slightly_smiling_face:
xxxxx

Ehmm, misschien huiswerkbegeleiding?
Bij mij gaat het zelf ook niet bepaald goed op school , nu ik op VWO4 zit.
Had gehoord van een vriend dat studiebegeleiding hielp, je leert daarbij ook hoe je moet plannen met school.
X

Welk jaar zit je? Ik zit in het examenjaar en begin zelf ook redelijk te stressen.

vwo 5, en ook nog een n-profiel ik snap dus echt geen hol van natuurkunde,biologie… ik ga eens proberen bijles te regelen…

Ik zit ook in vwo 5.
Natuurkunde en bio is gewoon veel lastiger dan vorig jaar vindt ik.
Ik stond eerst ook onvoldoende voor bio maar dat heb ik weer opgehaald. Gewoon goed leren voor het volgende pw en plannen.
En je kunt ook een week/een paar weken niet uitgaan. Dan kun je in die weekenden alles inhalen.
Ik ben ook een paar weken niet uitgeweest zodat ik meer tijd had om te leren.
Nu sta ik gelukkig nog maar 2 5en :grinning:

Studiebegleiding is inderdaad een goede optie! Oke, het is niet leuk. Maar het scheelt wel veel. Waar ik zat moest jij gewoon iedere keer al je huiswerk doorgeven/agenda laten zien en zij planden dan met jou in wat je wanneer ging leren. Of je kan ook aan een klasgenootje vragen of hij/zij jou wil helpen in een tussenuur/na school met bepaalde vakken en dat jullie dan samen huiswerk maken.

Ook gewoon de komende tijd op school richten in plaats van uitgaan, het is niet leuk maar het is ook niet leuk om van je vrienden gescheiden te worden als jij blijft zitten!
Gelukkig is het nog maar december, als je hard werkt komt het zeker goed, succes!

ik heb ook verschrikkelijke stres…
ik sta 4 tekorte, zit 4tvwo,
ik heb volgende week 8 toetsen en 3 so’s en dat in 3 dagen…
ik stress m helemaal de pan uit want dit gaat m niet worden en ik kan ook niet super goed plannen…

Hee,
plannen is héél belangrijk voor als je iets wilt presteren en inderdaad moeilijk. Ik liep er echt in 3/4vwo al tegenaan, maar door de tijd heen (zit nu in 6vwo) heb ik geleerd om beter te leren plannen, deze tips/stappen kan ik je geven, dit is ook hoe ik meestal te werk ga, ik hoop dat je er iets aan hebt:

1. Maak een planning
    En ja, voor de duidelijkheid heb ik deze stap ook weer onderverdeeld in 3 stappen:
    1.1 Wat moet je precies doen?
    Het is eerst belangrijk om uit te zoeken welke opdrachten/toetsen je precies hebt in de volgende weken en wat je dus allemaal moet doen. Pak een A4’tje erbij en schrijf op wat je moet doen. Dus, als ik bijvoorbeeld een toetsweek heb, dan schrijf ik het ongeveer zo op:
  • Nederlands
    schriftelijke toets over hoofdstuk 4, 5 en 6 + WTSI-boekje
  • Wiskunde
    schriftelijke toets over hoofdstuk 4 (Algebraïsche vaardigheden)
    etc, etc.
    1.2. Hoeveel tijd heb je?
    Kijk eens in je agenda, wat voor afspraken heb je (sport, muziek, toneelclub, etc) en pas daar je planning op aan. Het is erg lastig om in één middag alle Engelse woordjes in je hoofd te stampen terwijl je dan eigenlijk een training hebt. Als je te weinig tijd hebt, zul je moeten overwegen om een paar dingen te schrappen.
    Kijk daarnaast ook eens naar hoeveel tijd je nodig hebt om een toets te leren en hoeveel je moet leren. 700 woordjes zijn echt wel wat meer dan 200 en daar zul je dus ook meer tijd voor nodig hebben.
    1.3. Maak de planning.
    Ja, dit kan op heel veel manieren. Ik heb vorig jaar en dit jaar een gratis agenda weten te bemachtigen waar ik mijn planningen in schrijf. Dit doe ik meestal zo:
  • 15.30 = thuis
  • 15.30-16.00 = wiskunde afsluitende opgaven maken
  • 16.00-17.00 = duits woordjes leren
    etc, etc.
    Vroeger maakte ik altijd planningschema’s, dit is een soort tabel van 7 rijen (voor de dagen van de week) en 9 kolommen (voor de tijdsverdeling) waar je dan inschrijft hoe je het gaat doen. Niet moeilijk en heel overzichtelijk. De reden dat ik ermee ben gestopt is dat ik steeds vergat om ze te maken xD.
    Zorg er alleen voor dat je planning realistisch blijft. Houd jezelf niet voor dat je even 200 woordjes kunt leren in een uur, want dat kan echt (bijna) niemand. Soms zul je ergens meer tijd in moeten steken en dat is natuurlijk niet leuk, maar alla, het zal wel moeten. Ik ben ook ongelofelijk makkelijk door mijn eerste 4 jaren gekomen, waarna ik er in 5vwo achterkwam dat ik een groot inzet-probleem had: ik deed gewoon echt veel te weinig, op een gegeven moment kan dat niet meer en daar kom je soms achter. Ik houd mezelf altijd voor dat er echt wel mensen zijn die meer tijd aan een toets besteden dan dat ik doe.
  1. Zorg dat je je eraan houdt.
    Oké, dit is echt heel lastig. Je kunt een schitterende planning gemaakt hebben maar je jezelf er niet aan houden. Soms komt dit voor, maar je kunt dit voorkomen door een paar dingen te doen:
    2.1. Zorg ervoor dat je gemotiveerd bent.
    Hoe je het doet, kan me niet schelen, laat je moeder je desnoods uitfoeteren ofzo, maar zorg ervoor dat je inziet dat het belangrijk is dat je je aan die planning houdt! Wat je nu ook zegt, je wilt het echt graag halen, dit is een goede motivatie om goed aan de slag te gaan. Onthoud alleen wel: al het begin is moeilijk, het zal niet altijd in één keer goed gaan en discipline is iets wat je jezelf moet aanleren.
    2.2. Beloon jezelf!
    Weer kan het me niet schelen hoe je het doet, maar zorg ervoor dat je iets hebt om naar uit te kijken als je die planning volgehouden hebt. Bak een taart, geef jezelf een parfum cadeau of doe zoals een vriendin van mij: geef jezelf voor elke dag die je succesvol hebt afgerond, een euro. Voor moeilijkere dagen krijg je 2 euro, voor minder moeilijkere dagen 50 cent. Als je enorm gefaald hebt, kun je jezelf eventueel nog - 1 euro geven, maar dat vind ik wel een beetje gemeen :wink: Aan het einde kun je hier een leuk jurkje voor kopen of misschien een nieuw parfum. Het helpt echt!
    2.3. Houd jezelf niet voor dat het in één keer gaat lukken.
    Bij mij vooral ging plannen echt met vallen en opstaan. Ik had echt de discipline van een luiaard, deed helemaal niets en was het liefst bij vriendinnen of aan het feesten. Ik ben vele malen jammerlijk gefaald in het aanhouden van een planning en daar heb ik ook vaak de gevolgen van gemerkt. Toch, nu ik in 6vwo zit, merk ik dat ik het zo druk heb, dat ik me gewoon wel aan mijn planning móet houden, wil ik goede cijfers scoren. Ik heb een leuke vervolgopleiding uitgezocht en ben ook bereid daar mijn best voor te doen.
    Daarom zou ik willen zeggen: deze stappen helpen je een eind in de goede richting, maar uiteindelijk zal je het zelf moeten doen. Ik denk dat iedereen het kan, jij dus ook, en ik hoop dat deze stappen je erbij zullen helpen. Nog heel veel succes met je leren!

heel erg bedankt voor de tips, ik heb al veel meer motivatie om al mn punten op te gaan halen!!
xxxx

Ik zit nu in 6VWO en heb dus inmiddels ook wel wat ervaring met gestress en schoolgezeik :")

Mijn tips, al zullen ze niet erg origineel zijn:

• Hou alles vanaf het begin al bij. Echt, voorkom het uitstelgedrag want daar ga je spijt van krijgen. Ik denk zelf altijd maar aan het moment daarna, dat ik lekker in bed lig en dan ik dan trots op mezelf kan zijn dat ik het wèl gedaan heb. Anders baal ik alleen maar van mezelf dat ik het weer heb uitgesteld.
  • Verdeel alles in kleine delen. Ik kan zelf echt enorm stressen om grote hoeveelheden die ik moet leren, maar ik probeer het dan te verdelen in kleine stukjes. Dan heb je het gevoel dat je helemaal niet zo veel hoeft te doen, maar toch doe je uiteindelijk alles! Dit staat wel weer in verband met het volgende punt…
  • Plannen, plannen, plannen. Zorg dat je echt op tijd begint en dan dus steeds kleine stukjes doet. Vraag desnoods hulp aan iemand bij het plannen, als je dit zelf lastig vindt. Ook leraren/decanen kunnen je hier vast mee helpen.
  • Samenvattingen/schema’s maken. Hierdoor krijg je alles goed op een rijtje voor jezelf en doordat je alles al opschrijft (schrijven werkt voor mij beter dan typen, aangezien ik snel/blind type en dan dus niet echt bezig ben met wat ik typ), heb je het veel sneller in je hoofd.
  • Ken je prioriteiten. Ik vind stappen en gezellige dingen doen met vriendinnen ook veel en veel leuker dan leren, maar het moet nu eenmaal. Stel gewoon beloningen voor jezelf: als ik dan en dan zoveel uur heb geleerd, mag ik zaterdagavond gewoon uit met vriendinnen. Zorg dan ook dat als je wéét dat je de volgende dag moet leren, dat je het niet te laat maakt/niet te veel drinkt etc. Zo heb je alsnog een leuke avond maar ben je de volgende dag nog wel iets waard.
  • Durf hulp te vragen. Dit kan zijn in de vorm van bijles van een docent etc, maar klasgenoten zijn vaak ook wel bereid om wat uit te leggen. Voor hen is het ook een goede oefening (om te kijken of ze het zelf snappen) en vaak is het fijner als het in “Jip en Janneke-taal” wordt uitgelegd ipv moeilijke woorden uit het boek of van de leraar.

Zo, zomaar even wat random dingetjes getypt :") Succes ermee in ieder geval, ik weet hoe kut het allemaal kan zijn haha.