Stress

Hoi allemaal.

De laatste tijd merk ik aan mijzelf dat ik een verschrikkelijk kort lontje heb. Als iemand maar iets zegt of doet wat me niet bevalt word ik al boos/geirriteerd. Ik vind dit zelf als ik er later aan terug denk behoorlijk vervelend omdat dit niet eerlijk is tegen over mijn vrienden, familie en anderen mensen.

Ik denk dat dit komt doordat ik de laatste tijd heel veel stress. Deze stress gaat over van alles en nog wat, dan is het school, dan weer familie, dan weer vrienden, dan weer dit en dan weer dat.
Soms lig ik ’ s avonds gewoon te huilen in mijn bed omdat ik me zo’n zorgen maak over dingen.
Ook als er wat gemeens tegen me gezegd word lig ik hier ’ s avonds nog om te peinzen/huilen.

Wat moet ik doen?

Herkenbaar. Ik ben de laatste tijd echt vreselijk chagrijnig en geïrriteerd tegen m’n ouders, terwijl zij me absoluut niets misdaan hebben. Maar toch weiger ik om ze uit te leggen wat me wel dwars zit en waarom ik zo doe, want ze kunnen er toch niets aan veranderen. Sorry, maar ik heb dus ook geen idee wat je zou kunnen doen…

In ieder geval fijn om te horen dat ik dus niet de enigste ben. Al kon ik dat verwachten.

Chill.

Oke, misschien een apart advies, maar je moet jezelf aanleren om je geen zorgen te maken over dingen waaraan je (op dat moment) niks kan doen. Dus stel jij ligt 's avonds in je bed en je maakt je zorgen over je vrienden, realiseer je dan dat zij er niets mee opschieten als jij je op dat tijdstip je zorgen maakt.

En probeer af en toe even wat tijd voor jezelf in te lassen (bijv. het nemen van een lekker bad, met een kopje thee een leuke film kijken, een goed boek lezen etc.) ook al heb je daar misschien niet altijd tijd voor, probeer minimaal een keer per week zoiets te doen.

Oke, dankjewel voor je advies. :wink:

Hoi toverkaars, je hebt een leuke nickname!

Je voelt je dus gestresst. Veel mensen hebben hier helaas last van. Belangrijk is om erachter te komen wat het precies is waardoor je zo gestresst bent. Je noemde al wat dingen als school en familie etc. Maar probeer zo concreet mogelijk in beeld te hebben wat het is. En schrijf dat op voor jezelf. Lucht je hart op papier. Schrijven helpt echt!! Maar erover praten is ook heel goed. Anders krop je alles maar op worden alle kleine stressdingetjes een grote stressberg. Niet fijn, echt niet!

Stress is soms goed. Ja echt waar! Dat betekent gewoon dat je een mens bent en dat je je inspant voor bepaalde zaken. maar te veel stress is alles behalve goed. Dus is het van belang om te ontstressen. Doe leuke dingen, denk aan leuke dingen. En laat de stressvolle dingetjes vooral even opzij liggen dan.

ook ik heb er last van. Ik maak me druk om dingen waar ik me helemaal niet druk om moet maken. Net als bij jouw heeft het verschillende oorzaken, daarnaast heb ik morgen praktijkexamen voor de auto dus ook nog eens zenuwen erbij.

Wat ik probeer is om me zo weinig mogelijk van andere mensen wat aan te trekken. Ja, dat is moeilijk maar het helpt wel ik ben al een stuk minder gestresst!

mooi uitgelegd, ik heb dit ook, en dan de laatste tijd steeds meer woede aanvallen, op mezelf, ik kan eigenlijk mezelf wel in elkaar rammen van boosheid, gelukkig kon ik me tot nut toe nog inhouden. Ook kan ik niet meer tegen geluid, ik zit de hele dag na school boven omdat school voor mij te druk was en ik dan moet bijkomen, en kom ik naar beneden is er weer ruzie.

Wat ik doe, en wat een helpt tegen het peinzen is om alles in een boekje op te schrijven, als ik het later teruglees dan merk ik dat het allemaal is goed gekomen, en dan weet ik voor de volgende keer, hé de vorige keer ging het ook goed, dus dit keer ook!
Misschien iets voor jou? Dan slaap je snachts ook fijner.

Haha, dankje!

Bedankt voor je advies, ik ga het zeker opschrijven!

Goede tip, misschien heb ik hier wel wat aan ja! Ik merk inderdaad ook dat ik ALLES wat gebeurt op mezelf betrek zegmaar, dat het mijn schuld is zegmaar. Zo krop ik al het verdriet/woede/alle andere emoties alleen maar op… Word ik zelf niet vrolijker van en mijn omgeving dus al helemaal niet… Argh, lastig

Ja inderdaad, ik ben dan gestresst om iets en dan reageer ik geïrriteerd, waardoor iemand anders weer boos op mij wordt en ik daar ook weer over ga nadenken etc. echt zo;n vicieuze cirkel (een beetje onduidelijk)

stressbal kopen :3

Dat helpt niet bij mij. :’) maar bedankt.

Ik heb pilletjes van de apotheek, het heet valeriaan. Het is gewoon een natuurlijk middeltje, helemaal niet zwaar ofzo, maar ik merk wel dat het helpt als ik me gespannen voel. Het is symptoombestrijding en lost het probleem niet echt op, maar stress kan je niet zomaar wegtoveren.

Die heb ik ook, haha. Maar ze werken niet, halen alleen men weerstand omhoog.

:slightly_smiling_face:

:slightly_smiling_face: