Stress

Hallo meiden,

Ik zit nu al een tijdje met stress en volgens mij loopt het nu een beetje uit de hand.
Ik ben bezig met afstuderen en moet hiervoor tegelijk een onderzoek uitvoeren en stage lopen. Daarnaast heb ik twee bijbaantjes. De laatste tijd kom ik steeds meer in tijdnood. Ik hou alleen za-avond en zo-avond vrij, dan zie ik mijn vriend. Maar de rest van de tijd ben ik bijna alleen maar bezig met mijn werk, stage en scriptie (dus eigenlijk elke dag, elke avond, elk weekend, vanaf februari).

Afgelopen week kreeg ik al last van hartkloppingen, en nu heb ik al een paar dagen dikke hoofdpijn. Volgens mij is m’n bloeddruk echt torenhoog. Had vandaag een dag vrij genomen van mijn stage om aan mijn scriptie te kunnen werken, maar het voelt alsof ik daardoor meteen een mental breakdown kreeg. Eigenlijk kan ik de hele dag alleen maar slapen… Tijd om in te grijpen, lijkt me. Maar ik heb geen idee hoe.

M’n stage is heel leuk, maar de werkdruk ligt heel hoog. Ik heb veel verantwoordelijkheid en er ligt zoveel werk. Ik werk nu mee aan verschillende projecten en als dit goed gaat kunnen ze me een tijdelijke parttime baan aanbieden na m’n stage. Logisch dus dat ik enorm gedreven ben om het zo goed mogelijk te doen. Het probleem is dat ik ook niet heel snel werk. Het ligt dus echt aan mij als ik iets niet afkrijg en niet aan het feit dat zij me veel teveel werk geven. Ik communiceer hier wel goed over met ze, waardoor ik het nu steeds net red, maar ik weet ook dat ze niet veel meer voor me kunnen doen. Voor mij 10 anderen.

Het ene bijbaantje heb ik echt nodig om m’n huur te betalen. Het tweede bijbaantje verdient weinig, maar is heel leuk en ook daar hebben ze me uitzicht gegeven op een parttime baan na m’n studie. Ze hebben me nu continu nodig bij allebei m’n baantjes (ik ben oproepkracht). Ik zeg nu al heel vaak ‘nee’, maar dat houdt natuurlijk ook een keer op en dan is het weg inkomen/baankans.

Ergens gaat er dus iets fout, maar waar?
Heeft iemand tips om alles wat relaxter aan te pakken?

(Je merkt dat een baan krijgen echt de Holy Grail is voor mij :cold_sweat: Met mijn studie is werk krijgen één groot drama, dus het is een soort wonder dat ik nu 2 bedrijven heb waar ik parttime mag werken na m’n studie)

Het is trouwens ook echt frustrerend dat ik niet echt steun van m’n familie krijg. Ik woon op kamers, maar heb het er wel eens over gehad met m’n moeder. Zij vindt eigenlijk gewoon dat ik niet moet zeuren en nog 2x zo hard moet werken, omdat ik anders geen baan krijg, en dan vindt zij het zonde van haar investering in mijn studie.

Download de app ‘Calm’

Apps vormen geen oplossing voor stress lol

Ik zeg dat toch ook niet. Ik geef alleen een tip, want bij mij helpt het lol

Topic van vorige week, maar zelfde probleem.
Iemand nog tips? :cold_sweat:

Ik heb een jaar of 3 geleden hetzelfde gehad als jij. Mijn dokter raadde me aan om A. Vogel pillen tegen stress te nemen en te praten met iemand bij wie ik dat kon. In dit geval was dat mijn vriend. Ik maakte tijd vrij om dingen te bespreken, van onbenullige dingen tot belangrijke school/werkdingen. Veel van me afschrijven en tijd vrij maken om leuke dingen te ondernemen en daar energie uit te halen. Jouw specifieke tijdsnoot komt voor jouw stress extra naar voren. Dus vooruit plannen zal je wat meer kunnen helpen en bedenk ook: stress wordt veroorzaakt omdat je op meerdere plekken tegelijk wilt zijn. Dus filter eerlijk naar je zelf wat kan en wat niet kan. Als je op stage bent, is je bijbaan/vrienden geen prioriteit. Na je stage, zijn andere dingen belangrijk. En dat klinkt heel makkelijk en is verdomde moeilijk om in werking te zetten. Maar geloof me: als je het probeert dan gaat het vanzelf. Want schuldgevoel en overal willen zijn, dat breekt op. Kies voor jezelf en kom wat meer tot rust.

@Impolite
Thanks! Ik heb nu een berichtje klaarstaan aan m’n ene bijbaan dat ik de komende maanden maar héél weinig wil werken. Gaan ze niet leuk vinden, maar ik hoop dat ik na de zomer weer mag terugkomen want het is wel leuk werk…

@Old Pine
Goede tips, had ik nog niet aan gedacht!
Van lijstjes maken word ik momenteel juist heel gestresst, haha, maar is toch ook wel nodig om te bekijken wat ik wel en niet ga redden.