Stress

Hee mensen,

Ik ga toch maar een topic openen, want het gaat wel ver nu. Ik zit dit jaar in havo 5, en ik ben sowieso al een stresskip. Altijd al geweest. Het is alle jaren goed gegaan tot nu. Nu krijg ik ook lichamelijke klachten, zoals het vast zitten van nek en schouder. Ook kost het mij ontzettend veel energie. Ik ga vroeg slapen, maar na school ben ik zo moe, dat ik vaak ga slapen. Ook is hoofdpijn een logisch gevolg. Ik zal even uitleggen hoe dat in mijn hoofd gaat.

Ik zit nu al vol over morgen. Hoe ik morgen mijn dag ga plannen. Dat ga morgen de hele dag zo door, totdat ik thuis ben. Dan ga ik mij aan die planning houden.
Gister zat ik dus ook vol over vandaag, ging ik leren uit school, maar toen werd ik ineens heel moe en kreeg ik hoofdpijn. Ik denk dat ik dit te wijten heb aan de stress. En nu voel ik mij ongelooflijk kut omdat ik niet goed geleerd heb. Maar ben nog steeds moe en heb hoofdpijn.

Ik weet niet wat ik hier tegen kan doen. In mijn hoofd is ook weinig tijd voor ontspanning, en dat is slecht, ik weet het. Ik schrijf altijd alles op voordat ik ga slapen (planning), maar het blijft maar door malen in mijn hoofd.

Wat moet ik doen, behalve naar de fyshio gaan?

Nou ik zou niet naar een fysio gaan maar eerder naar een psycholoog.
Die lichamelijk klachten zijn volgens jou het gevolg van je stress. Je kan beter de oorzaak aanpakken oftewel de stress. Je moet duidelijk beter leren om met stress om te gaan, ik denk dat een psycholoog of een vertrouwenspersoon op school of iemand van de ggd je hierbij kan helpen.

Misschien is je zithouding + werkplek niet goed? Neem je voldoende pauzes tussen de activiteiten door?
Je gaat een planning maken lees ik, hoe doe je het normaal met huiswerk/toetsen? Ben je iemand die veel uitstelt? Hoelang duurt het gewoonlijk na de stressvolle periode dat je weer herstelt en meer energie hebt?

Hoe bedoel je zithouding + werkplan?
Mmm…voldoende pauzes ligt eraan hoeveel ik moet doen. Soms moet ik zoveel doen, dat ik geen tijd heb voor pauze. Dan is het avondeten mijn pauze zeg maar.
Ik maak nooit planningen, nooit. Puur omdat ik mezelf daar niet aanhoud. Ik schrijf nu elke avond op wat ik morgen ga doen aan huiswerk. Maar geen tijden etc. erbij.
Nee, echt niet! Ik stel niet uit.

Uhm…geen idee. Maar de lichamelijk klachten zijn nu al bijna een week. Ik dacht eerst dat het spierpijn was na het sporten, maar dus niet. En energie opladen doe ik alleen in het weekend denk ik, maar ik heb ook geen idee of ik dan na het slapen wel echt uitgerust ben.

Vandaag was een rustigere dag gelukkig. Heb kunnen leren, wel een beetje hoofdpijn gehad.

Als ik jou was zou ik toch is wat meer pauzes nemen, dan alleen het avondeten als pauze. Ik snap dat je veel aan school moet doen, maar je bent een mens en geen robot. Accepteer dat er dagen tussen zullen zitten waarbij je minder goed zult leren, maar knal de volgende dag er extra hard tegen aan. Hoe meer stress jij krijgt, des te moeilijker leren wordt, en daardoor krijg je meer stress, en wordt het leren nog moeilijker. Je raakt zo wel een beetje verstrikt in een vicieuze cirkel, en neem extra veel ontspanning als je klaar bent met bijvoorbeeld de proefwerkweek! Misschien zou je trouwens is kunnen overwegen om is wat yoga oefeningen te doen, voor sommige mensen is dit effectief tegen de stress, en misschien verhelpt het wel een beetje je lichamelijke klachten.

Ik kan je niet echt helpen, omdat ik zelf ook altijd heel erg gestrest word van school. Hoe meer ik moet doen, hoe gestrester ik word.
Maar wat bij mij wel helpt is om zo veel mogelijk vooruit te werken, m’n huiswerk zoveel mogelijk meteen te maken en tussen het leren door af en toe pauze te nemen. Door het vooruit werken ben ik een dag voor een pw (of bij jou waarschijnlijk tentamen) toch iets minder zenuwachtig omdat ik dan meer het idee heb dat ik goed voorbereid ben.
En wat bij mij ook geholpen heeft is om te accepteren dat ik naar school moet. Klinkt heel raar, maar ik had altijd zoiets van ‘ik heb geen zin’ ‘ik kan dit niet’ ‘ik wil niet meer’ en ‘ik raak hier overspannen door’. Maar door simpelweg te accepteren dat ik toch wel naar school moet, of ik nou wil of niet, heb ik wat meer rust in m’n hoofd gekregen. Ik doe nu vwo en probeerde me eerst altijd voor te stellen hoe het zou zijn als ik naar havo zou gaan, maar nu heb ik zoiets van ‘ik weet dat ik vwo kan, dus ik ga het doen ook’ Dus probeer jezelf te vertellen dat je het kan en dat het gaat lukken als je goed je best blijft doen.

Maar bij mij is het wel zo dat ik alleen gestrest ben als ik een paar dagen laten proefwerken (of tentamens) heb. Dus als ik een paar dagen niks heb, kan ik ook echt ‘uitrusten’ en ‘weer opladen’. En als dat je niet lukt omdat je dan nog steeds gestrest bent, heb je echt een probleem waar je wat aan moet gaan doen.

gestrester is trouwens geen woord bedenk ik me net :cold_sweat: maar aangezien ik het iets van 10x heb gebruikt laat ik het maar gewoon staan.

Bedankt voor de reacties!

Ik ben altijd gestresst voor school, wel of geen SET week. En mijn huiswerk maak ik altijd meteen op de dag dat ik het op krijg. :slightly_smiling_face:

Ik zou met jezelf 1 ding afspreken: schooldingen maak je door de week, in het weekend doe je leuke dingen of rust je uit (tenzij je tentamenweek hebt ofcourse). Dit hielp bij mij al een heel stuk. Daarnaast kan je misschien wel eens een masseur gaan bezoeken om je schouders en nek los te maken en voor een half uurtje/uurtje ontspanning in de week.

Is het mogelijk om op maandag een hele planning voor de hele week te maken? Dan zou ik dat doen en dit duidelijk ergens ophangen. Misschien heb je de mogelijkheid om langer op school te blijven, dan kan je daar je schoolwerk doen en hoef je daar thuis niet meer aan te denken.

Ik vind thuis mijn huiswerk maken een stuk fijner omdat ik dan geconcentreerder ben.

Ik kan niet in het weekend niets doen…daarvoor is het teveel. Maar toch bedankt voor de tips!

Ik snap dat je het druk hebt. Ik heb het zelf ook ontzettend druk op het moment en de stress levert mij ook fysieke ongemakken op en ik zit niet lekker in mijn vel. Wat wel helpt bij mij, is om voor het slapen gaan ten minste een aantal uren voordat ik ga doen, te ontspannen. Lekker douchen en daarna lekker een serie kijken, of beter nog een leuke boek lezen. En dan ook écht even niets meer aan school doen, na bv. 9 uur 's avonds.

Ik stop altijd met school na acht uur 's avonds. :slightly_smiling_face:

En wat ga je dan doen?

Haal je hoge cijfers? Want mijn stres komt altijd voort uit het idee dat ik door het paard wordt meegesleept, in plaats van dat ik erop zit, als je snapt wat ik bedoel. Dus voor mij is de oplossing ook: werken totdat ik wel het idee heb dat ik alles bijgewerkt en af heb, en dat ik klaar ben voor mijn volgende college/tentamen.

Je komt op mij over als iemand die heel erg netjes haar werk doet (ik wou dat ik zo gedisciplineerd was om direct mijn huiswerk te maken :wink: ), dus als je het niveau aankan, zou er geen probleem moeten zijn.
Maar misschien heb jij wel nooit het gevoel dat je op het paard zit, omdat je alles perfect wilt doen. Ik denk dat het dan wel zeer nuttig kan zijn om met een psycholoog te praten.

.