Stress

Hee,
Ik ben een mavo 4 leerlinge. Sinds een paar weken heb ik last van stress. Niet op school, maar zodra ik thuis ben en aan mijn huiswerk begin. Het mooie is, het is niet eens veel. Maar ik maak me dan zo druk op school van: ´Als ik thuis ben drink ik even snel iets, en ga daarna biologie maken, dan … leren´
En zo bijna elke dag. Dat resulteert dat ik hoofdpijn krijg, en nu dus hierop zit. Met deze hoofdpijn kan ik niet leren. Heb net wel mijn biologie gemaakt. Moet nog wiskunde, maar kan morgen ook. En ik moet nog leren voor een vak.
Ook zit de proefwerkweek er weer aan te komen, en ik ben bang dat als ik zo door ga, ik echt in een burn-out raak, en dat is het laatste dat ik wil voor de examens.

Iemand tips?

euhm.
Ik doe ook wat jij doet maar krijg er geen stress van. Het helpt bij mij juist om een planning in mn hoofd te maken. Heb je geen bril nodig dat je elke keer hoofdpijn krijgt?

Probeer als je niet zoveel huiswerk heb gewoon al vooruit te werken. Voor mij werkt dat altijd heel goed. Ik maak vrijdag/zaterdag meestal al het maakwerk voor de week erop van wat ik al weet zodat ik de rest alleen maar hoef te leren.

Als ik niet aan school denk heb ik geen hoofdpijn dus denk het niet XD

Plannen, paracetamol, op tijd naar bed, genoeg drinken, op tijd pauze nemen… allemaal dingen waardoor je hoofdpijn kunt voorkomen/genezen.
Laat ook voor de zekerheid je ogen testen, misschien heb je toch een kleine afwijking (een beetje verziend bijvoorbeeld).

Ademhalen en praten met iemand over dat je stress hebt. Verder dingen op een lijstje schrijven, wanneer je wat wilt gaan doen. Dat maakt je hoofd leeg. En een leeg hoofd kan geen hoofdpijn krijgen :slightly_smiling_face:

Een burn-out krijg je ook weer niet zo snel hoor :’) Gewoon wat vaker in afwisselende posities studeren, eventjes pauze nemen en aspirines nemen. Joh ik heb weken meegemaakt waar ik 18 uur achter elkaar leerde omdat ik er anders niet doorheen kwam. Je hebt nog heel wat capaciteit hoor!

Plannen doe ik al, op tijd naar bed ook, drink ook genoeg en neem op tijd pauzes.

Meet Kraplapje: stresskip nmr. 1 en voor m’n gevoel houdt het werken ook nooit op.
Oplossing: een dagplanning maken en rustmomenten inplannen voor jezelf.
Hartkloppingen hou ik toch wel. Hoofdpijn ook.
Maar 's avonds na 8 uur doe ik niets meer aan school en kom dan voor 80% vaak tot rust.

Die regel heb ik ook voor mezelf :slightly_smiling_face:

Ik denk dat je niet meer dan dat kan doen.
Als de schooldag voorbij is, heb ik in mijn hoofd al 10 dingen opgenoemd die ik persé nog wil doen 's avonds voor school of stage.
Vandaag had ik 4 dingen op de planning staan. Hartkloppingen, stress, druk maken.
Nu heb ik er 2 van de 4 af en tussendoor even in de zon gezeten.
Ik kan daar inmiddels meer rust bij hebben dan door te draaien.
Kwestie van geduld hebben en ervan leren.

Vandaag hoef ik alleen wiskunde te maken, en Frans te leren. Ben nu met Frans bezig, via wrts en gaat lekker. :slightly_smiling_face:

Hier nog eentje, heb al verschillende schooljaren veel last van stress en nu lijden mijn schoolresultaten ook er enorm onder. Ik kon een paar jaar geleden nog wel goed tot 12 uur doorwerken, maar het lukt me niet meer en daar baal ik zo van.

dan moet je niet zo veel aan school denken,
wordt de stress ook minder.

Klopt. Maar school is wel belangrijk hé.

Maar niet zo belangrijk dat je er een burn-out van zou moeten krijgen. Als je weet dat als je een beetje minder maakt en/of leert en dan alsnog een voldoende haalt, haal dan een beetje druk van de ketel.

Probeer te relativeren. Met je druk maken schiet je niets op. Meer dan je best kan je niet doen. Het werkt je alleen maar tegen, je krijgt er hoofdpijn van. Probeer te ontspannen en haal idd wat druk van de ketel :stuck_out_tongue:

Maar dat ligt aan mijn gemiddeldes. Als ik bijvoorbeeld een 8 gemiddeld sta, wil ik voor mijn proefwerk ook hoger dan een 8 halen. Anders gaat mijn gemiddelde omlaag…

Ja, maar wat wil je dan wat voor n tip we je geven? Ik bedoel, ik heb genoeg tips om minder stress te hebben maar kan dan niet garanderen dat je cijfers even hoog blijven. Dan zal je door moeten werken.

same here, havo 5, examens en ik stress hem helemaal :frowning_face:

Btw: Ik heb ook enorm veel stress, en aangezien het zo niet meer werkt, heb ik me er bij neergelegd dat ik of door moet werken, of gewoon naar minder goede cijfers moet streven. Ik kies voor het tweede. Als ik alleen zessen en zevens sta vind ik dat prima, ik ga toch wel over.