Stress zonder Stress?

Hoi meiden,

de laatste tijd heb ik (en dan vooral 's avonds) heel erg last van een stressgevoel. Misselijkheid, zenuwenbuikpijn, uren wakker liggen in bed, en een bonzend hoofd van alle ‘rondzwervende’ gedachten. Er ligt op een een of andere manier een enorme druk op me die ik heel erg sterk voel.
Als ik in mijnbed lig gaan er allemaal gedachten door mijn hoofd, waardoor ik niet kan slapen, daar word ik alleen nog maar gestrester door > moe.

Alleen het probleem: ik weet niet waardoor ik stres heb!

Ik wil er heel graag vanaf, ik word er heel vermoeid door en ik kan heel veel dingen gewoon niet opbrengen om te doen, en ik zie er tegenop om bijv. dingen te doen die ‘gepland’ staan, en die doe ik dan ook gewoon niet…

Wat zou ik hier aan kunnen doen , en heb jij het ook wel eens meegemaakt? Sorry voor de vage uitleg, ik ben nou eenmaal vaag, en het probleem is vaag :stuck_out_tongue:

Liefs

up :astonished:

wat bij mij heel erg helpt als ik me misselijk/nerveus voel:
ik neem de tijd & ga me heeeeeeeeeeeeel erg op mijn gevoel concentreren (wat er in me omgaat) en vrijwel direct gaat het gevoel weg.

probeer 't even, en wil je me dan laten weten of het bij jou ook werkt?

@misery bedankt, ik ga het zeker proberen. Alleen er gaan wel 92137446 dingen door mijn hoofd , 'maakt’dat uit?

up :astonished:

Ik herken het wel. Meestal weet ik wel waar ik over stress, maar soms denk ik ook gewoon zó veel dat ik gewoon niet in slaap val en het gevoel dat je beschrijft herken ik heel erg, heb ik nouja bijna dagelijks.
Wat bij mij s avonds heel erg helpt, is de onderwerpen opschrijven waar ik de hele dag over in heb gezeten/veel over heb nagedacht en vervolgens het papiertje verscheuren. Het klinkt misschien stom, maar zo zet ik op een rijtje wat er allemaal in m’n hoofd ronddwaalt en gooi ik het als het ware weg. Daarna mag ik er niet meer aan denken. Maar aangezien jij eigenlijk niet weet waar je je druk over maakt weet ik niet of het bij jou ook werkt:P
Wat bij mij ook goed helpt is langzaam afbouwen voordat ik ga slapen. Dus niet snel pyjama aan tanden poetsen in bed liggen en proberen in slaap te vallen, maar rustig omkleden, make up er af, tanden poetsen en dan gaan liggen. In bed mag ik nergens aan denken en niks overanalyseren en moet ik me op andere dingen focussen. Meestal puzzel ik nog eventjes (zweedse puzzels haha), smeer ik m’n dag/nachtcrème op, lees ik nog even en voel ik zo langzaam maar zeker dat ik steeds meer moe word. Op een gegeven moment val ik dan gewoon in slaap en omdat ik van mezelf elke keer nergens aan mocht denken, slaap ik dan relatief rustig en val ik ook in slaap zonder moeite. Als ik dan wakker word word ik niet direct wakker met dat vreselijke gevoel en schiet niet metéén alles door m’n hoofd, omdat ik er tijdens m’n slaap niet constant mee bezig ben geweest. En na een goede nachtrust ervaar ik dat gevoel veel minder en merk ik ook dat ik minder stress heb!

Hopelijk helpt dit je!:slight_smile:

Oh jeetje wat vervelend! Kan het misschien iets uit het verleden zijn? Wat je toen hebt weggeduwd en niet een plekje gegeven heb? Misschien dat datgene nu weer omhoog komt?

Ik herken het wel, hoor…

Ik pieker me ook vaak suf, en ik kan die gedachten en gevoelens dan heel moeilijk een plaatsje geven, en van me afzetten.

Ik probeer me dan altijd te focussen op de positieve, leuke dingen.
Ik probeer mezelf te ‘entertainen’ en mijn gedachten te verzetten, door iets productiefs of leuks te gaan doen.
Opruimen, beauty-avondje houden, film kijken, …

En probeer eens om voor het slapen gaan je gedachten op een papiertje te schrijven.
Dat wil ook nog wel eens helpen om je hoofd ‘leeg’ te maken.

rustig muziekje opzetten en net voordat je bijna in slaap val uitzetten C=

ik stress me nu ook dood… maar dan door mijn toetsweek… muziek helpt daar heel goed tegen ^^

dankjulliewel! :slightly_smiling_face: Up :slightly_smiling_face:

Inderdaad, in muziek kan ik mijn emoties kwijt.

Het genre muziek waar ik op dat moment naar luister, hangt dan ook erg samen met mijn gevoelens.

Even door de woonkamer hupsen, ongegeneerd dansen en swingen, met een haarborstel door de woonkamer huppelen en zingen…
Heerlijk, daar raak ik echt mijn frustraties grotendeels door kwijt!

Je kan notities maken in je telefoon als je in bed ligt met stomme dingen die niet uit je hoofd gaan. Dan kan je het zegmaar loslaten.
De volgende ochtend gooi je die notities gewoon weer weg.

En lezen in bed om moe te worden werkt ook :slightly_smiling_face:

Haha ik denk overdag werkelijk nergens aan, mijn hoofd wordt pas vol 's avonds : dan komen alle gedachten naar boven. Zoals vannacht: ik heb gewoon ruim 4 uur wakker gelegen ! Ik word alleen maar wakkerder door muziek. Het enige waar ik ‘rustig’ van word is (okee ik schaam me diep) : op zoek naar zorro filmpjes :flushed: . Okee, weird. Maarja, hebben jullie soms ook meditatie oefeningen ofzo?

Ik heb dat ook wel een ja, ik denk soms echt net iets teveel na!
Het klinkt misschien heel dom, maar ik had toen een ontspanningsoefening geleerd die bij mij wel werkt: je moet wat leuks aan die dag of week ofzo voor je houden, daar aan denken en proberen die andere gedachten te verdringen en heel rustig diep in en uitademen… het klinkt heel stom, maar toen ik dat wat langer deed hielp het bij mij wel een beetje (:

En muziek luisteren inderdaad.

wish me luck , ik ga ‘slapen’ . Waar vind je meditatie oefeningen?

Moet je even op Google zoeken op ‘meditatie oefeningen’.
Vind je ontzettend veel!

Voor meditatie heb je geen oefeningen nodig. Ga zitten/liggen in een fijne houding, adem rustig in met een buikademhaling en concentreer je op de ademhaling. Laat je gedachten rustig voorbij dwalen…geen aandacht aan besteden! Voor de eerste keren mediteren is het fijn om het aantal ademhalingen te tellen (: dan raak je minder snel afgeleid door je gedachten. Succes!

Ja ontspanningsoefeningen! Ik heb ook eens gehoord dat het beter is als je voor het slapen gaan niet meer computert of tv kijkt!

Ben je het niet aan het onderdrukken overdag dan? Want dat is vaak het geval als het er snachts ineens ‘uitkomt’, je zal gebeurtenissen een keer moeten verwerken namelijk.
Meditatie-oefening zijn wel te googelen, maar in principe hoeft dat niet te helpen bij het slapen, je kan er ook weer energie van krijgen. Maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen :slightly_smiling_face:

Ik was vroeger ook echt een stresskipje, maar ik weet niet, ik ben eruit gegroeid denk ik. Nu heb ik heeeeel zelden last van stress en als ik dat al heb uit dat zich amper.

Maar mijn tip: als je 's nachts in bed ligt en je kan niet slapen door stress, sta dan even op, maak een kopje thee/warme melk, ga een boek lezen, een rustig liedje luisteren en wanneer je weer een beetje gekalmeerd bent weer proberen te slapen. :slightly_smiling_face:

Bij mij was het trouwens ook zo dat ik overdag nooit stress had, en 's avonds sloeg het in als een bom. Kwam vooral omdat ik overdag andere dingen aan mijn hoofd had. Succes!