Stress....... Wat voor opleiding moet ik nou gaan doen ?

Hallo iedereeeen
Ik ben Ashley, ik ben 16 jaar en zit in mijn examenjaar op Havo 5. Ik heb het vakkenpakket N&G, ik volg dus de vakken biologie, wiskunde B, scheikunde en natuurkunde. Best lastig allemaal, maar tot nu toe is het nog wel te doen.
Het gaat super goed met me, alleen heb ik één heel groot probleem. Ik weet namelijk echt niet wat voor opleiding ik moet gaan doen. Ik dacht tot een half jaar geleden dat ik HBO-V wilde gaan doen, alleen toen ik dat ging proefstuderen op de haagse hogeschool vond ik het toch eigenlijk helemaal niet leuk, dus zat ik met een heel groot probleem: wat nu ?. Stress stress stress stress stress…
Ik wil eigenlijk wel graag in een kinderziekenhuis werken, alleen geen verpleegkundige. Ik ga nu maar mbrt proefstuderen, deze studie is van Inholland in haarlem. Zijn er misschien meiden die mij iets meer over deze studie kunnen vertellen? Ik hoor het dan graag.
Ook lijkt forensisch onderzoek me wel leuk, alleen dan moet ik dus op kamers in Amsterdam en dat is best wel duur. Ook weet ik niet precies wat je er later allemaal mee kan worden.
Meiden willen jullie me alsjeblieft helpen, misschien kunnen jullie me meer vertellen over deze opleidingen of misschien hebben jullie wel andere hele leuke opleidingen waar ik zeker iets over moet horen
Ik hoop dat jullie reageren !

Liefs Ashley

1 tip: echt niet om stressen. Je eerste keuze volgen en als het niet voor je werkt, wat anders gaan doen.

Jaa dat is een hele goed tip, ik ben namelijk echt een stresskip

Maarja ik zie het wel ahhaha

Ik doe zelf logopedie in Almere en ik vind het super! Misschien wel leuk om te kijken op een opendag op scholen in de buurt van amsterdam! Ik dacht vroeger ook altijd dat ik in amsterdam zou blijven maar uiteindelijk is het toch almere geworden!

misschien iets pedagogisch/verloskunde/iets medisch? en als je forensisch shit leuk vindt kan je misschien ook nog kijken naar scheikunde of zo?

(ik ga zelf sterrenkunde studeren fyi)

Ik kan je helaas niet helpen met je studiekeuze en de studies die je voor je ziet, aangezien mijn profiel totaal anders is, maaar ik zou forensisch onderzoek zeker niet afstrepen omdat het in Amsterdam is. Je hoeft namelijk niet perse in Amsterdam op kamers, maar je kan ook op kamers in een stad in de buurt, net buiten Amsterdam. Dan hoef je misschien nog een klein stukje met de trein, en is al vele male goedkoper!
Gewoon veel open dagen bezoeken en alles waar je in geïntereseerd bent een kans geven. Er zit vast iets tussen!

Heb je een idee wat je in een kinderziekenhuis wilt doen? Ze hebben zoveel mogelijkheden in die ziekenhuizen. Speeltherapeut, ziekenhuisschool, kraamafdeling etc.

Ik zou eerst proberen om de studiekeuze te zien als iets leuks. Weet je hoe speciaal dat je nu een richting mag kiezen, waarin je een toffe baan kan vinden?

Daarnaast - en ik zeg dit wel vaker, maar ben er echt van overtuigd- er bestaat geen perfecte studie. Deze maatschappij is erop gericht om beelden uit te zenden van perfectie. Een perfect lichaam, een perfecte studie, het perfecte ontbijtje, noem maar op.
Helaas is het probleem dat als je gaat zoeken naar een perfecte studie, je nooit tevreden zal zijn. Het is ook gewoon realiteit dat elke studie wel een vak zal hebben wat je niet ligt, wat moeilijk zal zijn en zo. Maar daar heb je dan ook wel Havo voor gedaan, met het moeilijkste pakket. Je moet soms ook gewoon even doorvechten!

Ik zou dus voor jezelf inderdaad de vraag stellen die kloplop stelt. Wat wil je doen in een ziekenhuis? Als pedagoog, verpleegkundige, verloskundige, psycholoog, manager, of andere dingen? Een vriendin van mij doet mbrt in Haarlem, en zij vindt het echt een heel leuke en interessante studie. Ze heeft vwo gedaan, en vindt sommige vakken nog wel pittig. Maar de opleiding legt wel goed elke basis opnieuw uit van elk vak, wat zij soms echt te makkelijk vond. Dus wat dat betreft is het wel fijn.

Mijn advies: Als je hebt gekozen, durf dan tevreden te zijn. Het is jouw keuze, je komt er wel!

Ik raad je aan om je eerst te verdiepen in wat je nu wilt, je zit best ver uit elkaar met de richtingen. Als je gaat proefstuderen in haarlem kan ik je altijd helpen, ik zit op de school ernaast :wink:. Maar je moet weten wat je wilt. Als jij forensisch wilt gaan doen, maar amsterdam is te duur, ga dan net buiten amsterdam zitten, je hoeft echt niet midden in de stad te wonen. Ik woon ook 20 km van mijn school af, maar op de scooter is dat echt wel te doen. Maar, focus je eerst op wat je wilt. Succes!