STRESS-topic

[i]Hello meiden,

voor zover ik weet is er nog geen topic over stress. (als die er wel is, let me know!)
Ik kamp er vaak mee en ik durf een kleine gok te wagen dat ik niet de enige ben.
Wanneer hebben jullie er last van?
Hebben jullie nog leuke tips/dingetjes om er mee om te gaan?
Of andere dingen over STRESSS, dan kan je ze hier kwijt!
Helpen we mekaar een beetje :grinning:

want stress kan heel vervelend zijn :hammer:

xxx Thyrax[/i]

wikipedia
Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Stress als stimulus- of omgevingsconditie[bewerken]
Er is veel experimenteel onderzoek gedaan naar stimulus- of omgevingscondities die een negatief effect hebben op cognitieve prestaties. Enkele bekende voorbeelden zijn: lawaai, gebrek aan slaap, bepaalde drugs zoals alcohol en een hoge omgevingstemperatuur (hitte). Men noemt dit ook wel het stimulusmodel van stress. Het model staat het dichtst bij de oorspronkelijke natuurkundige betekenis van stress als een kracht die op een lichaam inwerkt. Critici van het stimulusmodel van stress hebben naar voren gebracht dat stress niet louter een functie is van de objectieve gebeurtenissen om ons heen, maar ook van de interne beleving en subjectieve factoren zoals het wel of niet kunnen controleren van de lawaaibron, ergernis e.d. Desondanks lijkt het toch mogelijk om condities te vinden die voor de meeste mensen als stressvol worden ervaren.

Stress en werkdruk[bewerken]
Zo blijkt langdurige mentale inspanning en werkdruk op den duur tot stress te leiden. Het inlassen van rustperiodes kan daarbij stress voorkomen. Mensen kunnen echter heel verschillend reageren op een verhoogde werkdruk. Zo is de een goed bestand tegen een hoge werkdruk, en de ander niet. Enkele voorbeelden van beroepen met een hoge werkdruk zijn vrachtwagenchauffeurs, vliegverkeersleiders, verpleegkundigen en managers van grote bedrijven. Bij de selectie van personeel wordt vaak rekening gehouden met de mate waarin iemand bestand is tegen werkdruk.

Stress en emoties[bewerken]
Stressoren in het emotionele vlak zijn meestal negatieve prikkels of situaties die sterke emoties zoals angst, verdriet of woede oproepen. Voorbeelden hiervan zijn: straf, dreiging van gevaar, ontslag op het werk, niet kunnen voldoen aan een bepaalde eis, en het verlies van een geliefde. Kortom situaties die de basisbehoeften van de mens als: veiligheid, gezondheid, liefde en middelen van bestaan in gevaar brengen.

Stress en prestatie[bewerken]
Er blijkt een (omgekeerd) kromlijnig verband te bestaan tussen de sterkte van een stressor en het niveau van een prestatie, ook wel Yerkes-Dodson wet, of omgekeerde U-relatie genoemd. Dit houdt in dat milde vormen van stress (bijvoorbeeld een beetje lawaai, spanning, of slaapgebrek) een positief effect hebben op de prestatie, en meer intense vormen van stress (heel hard lawaai, veel spanning of ernstig slaapgebrek) een negatief effect hebben op de prestatie. Er is ook een optimaal niveau van stress waarbij de prestatie maximaal is.

“Wees niet zo serieus: het leven is een pannenkoek.”

Dit doe ik om stress te verkleinen/voorkomen

  1. to do-lijstjes maken
  2. opruimen
  3. zo min mogelijk uitstellen
  4. bewust omgaan met dingen waar ik dankbaar voor ben

Ik heb op dit moment stress op emotioneel vlak, veel veranderingen in m’n leven en weet niet zo goed hoe ermee om te gaan.

Op een moment dat ik stress voel probeer ik het weer te relativeren door even diep adem te halen (en dan ademhalen in je buik). Door stress ga je namelijk al snel boven in je borstkas ademen, dat ook zorgt voor onrust. Door me weer op mijn ademhaling te gaan concentreren en in de buik te ademen word ik rustiger.
Ook probeer ik niet teveel druk op mezelf te zetten… af en toe moet je ook eens kunnen denken: ik doe het morgen wel, dan is ook weer een dag.

Ik kan echt stress hebben om niks. Heel frustrerend soms. Ik probeer het vaak los te laten door afleiding te zoeken, te sporten, aan de stressoorzaak te werken en me-time in te lassen.

Dit heb ik heel erg op dit moment.

Goeie tips!

Zelf heb ik nog gevonden:

  1. rek en strek oefeningen (of yoga)
  2. schrijven, alles van je af!
  3. wandelen en goed op de omgeving letten

Ahhh gelukkig zijn er lotgenoten…
Alle tips zijn welkom! the more, the better.

Bij deze meld ik me ook als stresskip!

Ik krijg altijd heel erg hoofdpijn, gespannen schouders en nek, duizeligheid, emotioneel en moe…
Ik ben er voor bij fysio en psycholoog geweest omdat ik altijd non-stop hoofdpijn had.

Wat ik er tegen (moet) doen:

  • mezelf wat rust gunnen
  • ontspanning zoeken (mindfullness!)
  • een hete douche tegen mijn gespannen spieren
  • en natuurlijk, voorkomen dat je stress krijgt!

Dit & heb geen idee hoe ik alles moet verwerken enzo.
Ik ga er ook helemaal aan kapot.

Maar eh, ideaal topic dit :’)

Ik denk zelf dat de truc toch echt praten is… veel praten.
Ben alleen niet zo’n prater :zipper_mouth_face:.
Praat je er wel met mensen over of ben je ook zo’n binnenvetter?

Thanks btw :slightly_smiling_face:)

Ik heb van die thee die heet ‘nachtrust’, lekker smaakje ook. Zou stress ook tegengaan… en ook pilletjes genaamd: valdispert. Kan je kopen in de supermarkt, ook tegen stress. Vandaag ga ik beiden voor het eerst gebruiken, we shall see. :expressionless:

Voor stress met school help me goed te bedenken dat ik morgen overreden kan worden door een bus en dan heb ik alleen maar me zorgen zitten maken over een of andere toets.

Normaal ben ik wel stress bestendig maar begin het nu toch wel een beetje te voelen

Ik kan echt stressen om de kleinste dingen. Ik stress heel veel over school en ben ontzettend bang om te falen.

Ik heb niet echt tips, behalve dingen proberen te relativeren en jezelf ook vrije tijd geven.

Ik ben echt de grootste stresskip ever.
Heb een beetje hulp proberen zoeken de uniefpsychologe had mij wat tips gegeven, maar eigenlijk weet ik niet of ze me wel geholpen hebben. Ik zal anders morgen eens kijken of ik nog iets van haar gekriebel kan vinden op papier. Het schooljaar komt er binnen 2 weken aan en aan de ene kant ben ik blij dat ik na 3 maand mij ergens weer helemaal op kan focussen en dingen bijleren, maar aan de andere kant ga ik weer bijna iedere dag kapot gaan van de stress en faalangst. Hoera. :hammer: (en ja, ik heb al honderden keren tegen mezelf gezegd dat ik moet leren relativeren, dat het maar school is, dat er zoveel ergere dingen zijn en blablabla, maar ik ben blijkbaar gewoon te perfectionistisch en onzeker en het is al heel mijn leven zo in mijn hoofd. Onbewust zetten mijn ouders ook al heel mijn leven veel druk op mij).

Sowieso merk ik bij mijzelf dat thee goed kan helpen tegen stress! En idd die nachtrust thee, of antistress thee. Meestal zit er valeriaan in wat rustgevend werkt.

En vroeger kon ik echt goed met stress omgaan (bv. bij examens of een wedstrijd) maar nu begin ik het toch moeilijk te krijgen. Vooral omdat de stress nu meer met echt belangrijke zaken te maken heeft, zoals mijn studies en de toekomst.

Ik heb vooral stress om geld… geld voor nu, geld voor de toekomst etcetera.

En soms ook voor mijn studie. Ik doe een thuisstudie voor mijn werk, maar dat wil niet echt vlotten.

^Financiële stress heb ik momenteel ook… Studeren kost nu eenmaal veel geld en momenteel heb ik niet zo heel veel. En ook voor mijn studie ja, ik wil het echt niet verpesten.