Stress over profielkeuze... help!

Hoi allemaal,

Ik zit nu in VWO 3 en moet binnenkort een profielkeuze maken. Het probleem is eigenlijk dat ik niet weet wat ik later wil gaan doen. Ik heb echt geen-flauw-idee. Daarom wil ik graag zo breed mogelijk kiezen. Het probleem is gewoon dat ik voor al mijn vakken een 7 of hoger gemiddeld sta en dus ‘goed’ (in ieder geval goed genoeg) ben in alle vakken. Ik wil geen natuurkunde. Ik vind het niet leuk dus ga dat niet kiezen. Ik ga denk ik ook geen wiskunde B kiezen, maar ik weet wel dat ik met die keuze meteen veel studieopties laat vallen. Wat ik in mijn hoofd heb is: N&G met wiskunde A, biologie, scheikunde, economie, aardrijkskunde en Frans. Ik weet alleen niet of het te moeilijk gaat worden. Ik hou niet van economie, maar moet dit kiezen. Anders moet ik beco kiezen, dat wordt al helemaal te moeilijk. Iedereen zegt altijd: je bent of een talen persoon of een exact persoon. Ik zie mezelf meer als een talen persoon, maar ben ook goed in de exacte vakken (nogmaals: goed genoeg). Ik vind scheikunde en biologie nu best wel leuk, maar weet niet of dit te moeilijk gaat worden in de bovenbouw. Ik heb natuurlijk naast school ook nog feestjes etc. en wil niet in de knoop komen. Ik zou kunnen kiezen voor E&M, maar heb het gevoel dat ik die studies niet geweldig vind, of niet goed bij mij vind passen + ik heb geen zin in geschiedenis. Wel vind ik geschiedenis leuk, ik zie alleen echt af van alle kenmerkende aspecten in de bovenbouw etc. Ik weet gewoon niet goed wat ik moet kiezen en wil geen spijt van mijn keuze hebben. Kan iemand mij helpen of advies geven? Mijn mentor doet dat namelijk niet op de juiste manier en daar heb ik achteraf dus niks aan. Alvast bedankt!! Ps. hopelijk is dit een beetje duidelijk, nogal veel en moeilijk om te typen :).

Het is ook lastig om een profielkeuze te maken op school. Het komt op mij over alsof je wel meer de natuurprofielen kant op wilt gaan dan de economische / maatschappij kant. Heb je je al eens verdiept in studies die jou leuk lijken en welke eisen daaraan verbonden zitten? Aan de hand daarvan zou je ook een profielkeuze kunnen maken. Dat kan alsnog wel lastig zijn als je niet goed weet wat je wilt, maar je geeft bijvoorbeeld al aan dat de studies van EM je al niet enorm aanspreken. Misschien dat je daarom eens kunt kijken naar studies die meer aansluiten op NT/NG om te kijken of daar iets tussen zit wat jou wel aanspreekt.

Is er anders iemand anders waarmee je dit zou kunnen bespreken? Met je ouders of een andere docent waar je het goed mee kunt vinden. Wij hadden op school een studieloopbaancoach, wellicht dat zo iemand je zou kunnen helpen?

Daarnaast denk ik dat als je er nu prima voor staat op school, je ook gewoon de bovenbouw aan zou kunnen. Het zal wat pittiger kunnen worden, maar je staat nu ook overal goed voor. Als je je best blijft doen dan moet dat vast goedkomen.

Superbedankt voor je reactie en dat je er even tijd voor vrijmaakt! Het is niet dat ik mezelf ooit in de natuurprofielen heb zien zitten. En veel mensen zeggen: kies wat jíj echt leuk vindt, maar ik weet niet wat ik ‘leuk’ vind. Ik vind aardrijkskunde en geschiedenis leuk, maar wil liever niet voor geschiedenis gaan. Ik heb me inderdaad proberen te verdiepen in studies. De studies van E&M spraken me wel en veel ook niet aan, maar dit gold ook voor N&G. Denk alleen dat als ik N&G kies, ik meer opties heb en later nog kan kijken wat ik wil. Er is namelijk zoveel keus en dat is iets moois! Ik vind het denk ik gewoon eng om voor N&G te kiezen, omdat ik ‘bang’ ben dat biologie, scheikunde en economie samen te moeilijk wordt. Maar misschien moet ik het gewoon doen? Of is dat te simpel gezegd… Ik heb net namelijk gelezen dat iemand het N&G had en toen het toch niet bleek te lukken, ging ze gewoon E&M doen. Dus ik kan altijd nog terug. En wat kan proberen voor kwaad?.. Denk ik… Heb net nog even onderzoek gedaan en kan altijd nog terecht bij de decanen op mijn school, dus bedankt voor de tip! Ik kan hen ook nog dus om advies vragen.

Proberen kan nooit kwaad inderdaad! Ik heb zelf dan E&M gedaan, dus durf niet te zeggen of het N&G profiel te veel is. Alleen ik denk dat als je daadwerkelijk iets wil, het vaak wel zal lukken. Met economie in je vakkenpakket kun je volgens mij ook, als je uiteindelijk toch zou willen, meer de financiële kant op qua opleidingen. Daarom denk ik dat je er goed aan zal doen om voor N&G te kiezen. Mocht dat toch niet bevallen kun je inderdaad nog terug en anders heb je na het middelbaar ook nog talloze mogelijkheden.

1 like