Stress en dip van vriend

Ik weet dat mijn vriend in het verleden dingen heeft meegemaakt wie erg inpact op hem hebben gehad. Wat het precies heeft hij mij nog niet willen vertellen. Dat accepteer ik die keus. Want ondanks dat ik zelf een open boek ben over gevoelens, hoeft die natuurlijk niet zo voor iedereen te zijn. Ik wil hem de ruimte geven om het te zeggen wanneer hij wil. Maar soms merk ik dat hij er heel erg last van heeft, mijn gevoel zegt dat ik hem dan moet helpen. Maar ik weet gewoon niet hoe. Heeft iemand tips?
Ik ben zelf namelijk er wel gevoelig voor dat als iemand van wie ik hou zich niet fijn voelt ik daar ook last van ga krijgen. En ik merk aan hem dat het elke dag veel stress oplevert bij hem

Ik zou zeggen dat je merkt dat het veel stress oplevert bij je vriend, en vragen of en hoe je kunt helpen. Zo laat je zien dat het je opvalt hoe hij zich voelt.

Om eerlijk te zijn vind ik dat je in een relatie eerlijk moet zijn tegen elkaar, omdat dit soort dingen ook de ander beïnvloeden. Maar goed, dat is mijn mening, en ik begrijp wel dat zulke dingen heel lastig zijn om tegen de ander te zeggen.

Ja misschien aanbieden dat hij hulp moet gaan zoeken als hij het er niet met mij over wil hebben.

Ik snap dat je er zo over denk Alioqui, maar hij zegt dat hij me niet een extra last wil opleggen door zo iets te zeggen en ik geloof echt dat hij dat oprecht meent.

Dit heeft mijn vriend soms ook, maar meestal werkt het alleen tegen. Want zoals bij jou ook, je merkt dat er wat is. In mijn mening is het dan beter het toch te delen. Je zit in een relatie en de gevoelens van de een hebben invloed op die van de ander. En of het hij nou vertelt of niet, je gaat er toch last van hebben. Ik zou het dus beter vinden als hij het met je zou delen, als hij er klaar voor is. Misschien moet je hem dus duidelijk maken dat het wel lief is dat hij je zo te zeggen wilt beschermen, maar dat je toch wel merkt dat er iets is en dat het dan beter opengelegd kan worden.

ik snap je probleem, maar veel kan je niet doen. Uit mijn ervaring, kan je het beste gewoon aangeven dat je er voor hem bent en dat hij je alles kan vertellen als hij er aan toe is, want ik durf te wedden dat hij alles opkropt en hij heeft gewoon iets of iemand nodig waarbij hij z’n ei kwijt kan. Succes!

Hoe lang zijn jullie samen? Ik kan me namelijk voorstellen dat als jullie nog niet zo heel lang samen zijn dat je vriend tijd nodig heeft om het jou te vertellen. In dat geval zou ik hem ook zeker die tijd gunnen en het er niet teveel over hebben, maar wel aangeven dat je er voor hem bent.
Als jullie al een langere tijd samen zijn, bv. een jaar, dan vind ik het tijd om een goed gesprek aan te gaan. In dat gesprek is het belangrijk dat je aangeeft dat je merkt dat hij er (soms) veel last van heeft en dat je hem graag wilt helpen, maar niet weet hoe. Je kan dan eventueel professionele hulp voorstellen aan hem.

Dit vind ik dan wel weer lief. Verder ben ik het ook met SimpleGirl eens, het hangt er natuurlijk ook vanaf hoelang de relatie duurt.

Verder zou ik hem ook niet gaan pushen om de waarheid te vertellen, want naar mijn ervaring stoot dat alleen maar af. Veel succes verder en sterkte voor je vriend :slightly_smiling_face:

Bedankt voor jullie meningen. We hebben nu zn 7 maanden een relatie.