stress door school

Heey. Ik heb een probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen…

Ik zit nu in het 2de jaar Havo Mijn 1ste jaar was leuk, ik had leuke vriendinnen en voelde me goed. Maar toen ging het allemaal mis.

Mijn vriendinnen deden een niveau hoger en ik kwam in een klas terrecht waar ik me heel alleen voelde. Ik dacht dat ik een vriendin had maar die had me gebruikt om niet alleen te zijn. Later dacht ik weer dat ik een vriendin had maar die negeerde me na een tijdje. Doet ze nu nog steeds. Ik heb gevraagt waarom maar ze heeft niet echt een antwoord gegeven. Dit is niet alles…

Ik krijg vaak opmerkingen die ik niet leuk vind. En als we 2tallen maken dan blijf ik alleen over. Er werden ook leugens over me verteld. Over dat ik luizen heb terwijl het niet zo is. Dus sommige mensen doen er best wel moeilijk over. Ik snap alleen niet wie dat heeft gedaan en waarom. Want ik ben een stil meisje en doe altijd aardig. Ik kan wel moeilijk contacten maken met mensen. Ik heb het met mijn mentor besproken maar die doet niks. Nu spreek ik nog met een andere leraar. Maar ik weet niet of het gaat helpen. Ik voel me hierdoor heel stressig en omdat ik altijd dit probleem aan mn moeder zeg wordt ze ook stressig. Ik wil haar niet stressig maken en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Het is veel ik weet het maar help me alstjeblieft :frowning_face:

Misschien helpt het om naar een andere school te gaan?

Dat heb ik gevraagd aan mijn ouders maar die laten het niet toe. En ik heb goeie vriendinnen hier. In her 3de k9mt er een vriendin van vorig jaar mischien in mijn klas maar ik weet niet of die opmerkingen zullen stoppen

Wat vervelend dat je je zo voelt. Heb je al met je ouders gepraat over hoe je je voelt? Zij kennen je goed en kunnen je daarom helpen. Erg jammer dat je mentor er vrij weinig aan doet. Als je echt graag wil dat hij in actie komt dan kun je het beste een afspraak maken of een duidelijke mail opstellen. Ik denk dat je niet gelijk naar een andere school moet gaan. Dat is niet zo makkelijk en ideaal als het lijkt. Heb je nog vriendinnen buiten school? Vraag aan die vriendinnen wat zij in zo’n situatie zouden doen en wat ze je aanraden. Succes!

Ik praat er wel eens over met mijn ouders. Maar dat helpt ook vrij weinig. Ik heb het ook eens met een vriendin over gehad. Maar ze zegt dat ik het moet negeren. En dat helpt dus niet

Je zegt dat je wat stil qua karakter bent. Probeer de komende tijd je mooie kleren aan te trekken en je haar mooi te doen. Hierdoor voel je je vaak zelfverzekerder. Wanneer er klassikaal dingen worden besproken kun je gerust wat zeggen en inhaken op wat anderen zeggen. Maak jezelf niet onzichtbaar maar durf ook mee te lachen en knoop eens wat gesprekjes met klasgenoten aan die bijvoorbeeld voor je zitten. Om jou kunnen ze niet heen! Als ze opmerkingen maken over luizen of iets anders, maak dan een opmerking terug met een glimlach en maak er een grap van. Zo weten ze dat ze altijd iets terug kunnen verwachten en ben je geen slachtoffer.

Maar zullen ze niet raar doen als ik opeens anders doe. Meer praat enz. Want bij een groepschat zei een meisje dat ik stoer deed omdat ik via app veel praatte

P.s ik wordt niet gepest. En opmerkingen zijn niet elke dag.

Ja ik snap wel wat je bedoelt, opeens helemaal anders doen is natuurlijk een beetje gek. Maar probeer in ieder geval elke dag even een beetje te kletsen. Dit kunnen hele simpele dingen zijn. Zoals even vragen hoe iemand de toets vond etc. Je hoeft ook niet gelijk op de voorgrond te treden maar ook jij mag mee lachen en praten. Blijf rustig en ontspannen. Mag ik vragen welke klas je nu zit?

Ik zit in 2Havo

In 2 havo is iedereen nog wat onvolwassen en is er veel sneller plaag-gedrag. Ik ben zelf al klaar met de havo en ben nooit gepest of iets maar hoe hoger ik in de jaren zat hoe chiller en meer ontspannen het was. Het wordt dus voor jou ook wel beter. Daar heb je nu niet veel aan maar hou dat in je achterhoofd!
Probeer morgen eens een paar kleine simpele dingen te zeggen, probeer een ontspannen houding aan te nemen