Stress/depressief

Heyy meiden,
Ik heb het de laatste tijd heel erg druk met school, zit nu in de 3e dus moet pakket kiezen dit jaar dus heb alle vakken op school, dus ook veel huiswerk. M’n vader loopt niet zo lekker op z’n werk, hij wil een andere baan(docent) dus is hij naast z’n vaste baan bezig met die studie, alleen loopt dat ook niet zo heel geweldig soms. Met een kant van de familie hebben we ene beetje soort van spanning,(k weet nie hoe k dat moet zeggen) maar soms ruzies tussen m’n opa en oma en m’n ouders, dat soort dingen zegmaar. Mijn broer heeft een vriendin, die depressief is, dus daar hebben we ook wel wat gedoe mee soms…
ik merk gewoon dat ik hier stress van heb, want ik slaap niet lekker, heb nachtmerries en dat soort dingen, en ik ben Gwn minder blij, soms kan ik nachten liggen janken in m’n bed of ik heb ergens weinig zin in. 'S nachts lig ik ook vaak wakker omdat ik dan eindeloos lig te denken over al deze dingen. Doordat ik zo weinig/ slecht slaap ben ik soms heel erg moe, ook op school wel eens en dat is Gwn vervelend. Ik vraag me soms ook wel eens af of ik depressief ben ofzo? Want ik voel me dan gewoon zo down af en toe. Zijn er meer mensen met dit soort ‘problemen’? Ben ik depressief? En weet iemand miss dingen die helpen om de stress of slaapproblemen (een beetje) te verhelpen?

Hoor graag van jullie
Xx

Wij kunnen niet bepalen of je een depressie hebt, daarvoor moet je naar de huisarts.

Dit. En ga aub niet meteen zeggen dat je een depressie hebt zonder eerst een diagnose te hebben gedaan.

En weten je ouders dat je veel stress hebt en slecht slaap? Misschien verlicht de druk ook een beetje als je het tegen ze zegt. Wellicht doen ze er ook wat mee om de sfeer thuis wat fijner maken

Ik zou naar de huisarts gaan om over dit probleem te praten, sterkte. :sob::muscle:

Praat er alsjeblieft over hoe je je voelt. Naar de huisarts gaan is voor sommige mensen een enorme stap. Vooral als je jong bent en je daar eigenlijk toestemming voor nodig hebt van je ouders. Je wilt het zeg maar niet achter hun rug doen. Dus ik zou het eerst bespreekbaar maken met je ouders. Misschien denk je alleen maar; oh nee, dan val ik ze nog meer lastig! Maar ik meen het. Jij bent super belangrijk voor ze! Als je het niet tegen je ouders durft te vertellen, raad ik aan om dit te bespreken met je mentor. Blijf er niet mee zitten! :sob::muscle:

Ik denk dat je dit aan je vader of moeder moet vertellen het lucht ook heel erg op om alles even te vertellen, dat heb ik zelf dan altijd. Gewoon vertellen denk niet dat je je zo wil blijven voelen nadat je het hebt gezegd zie je wel verder misschien een psycholoog?

Hi, heel vervelend wat je doormaakt. En zoals de andere al zeggen kunnen wij niets uitsluiten of bevestigen (helaas). Naar de huisarts gaan is een optie, maar ik denk dat je daar niet heel veel mee op zal schieten (tenzij je naar een een psycholoog vraagt). Als jij denkt dat je er wat aan kan hebben om niet een psychologe te praten zal ik dat zeker doen.
Ik heb van de 1e tot en met de 3e klas ook met een (school)psycholoog gepraat en dat was echt fijn! Dit wordt een schoolmaatschappelijkwerker genoemd en daar kun je eens bij je mentor naar vragen. Dit is gratis, tijdens de lessen (dus geen tijdsstress), in de school en met iemand van buiten af. Deze persoon werkt zelfstandig en is dus niet in dienst bij jouw school (super fijn!). Dat raad ik wel aan.

Het is lastig om een depressie vast te stellen, en zeker bij “jonge” kinderen vinden ze dat , omdat wij nog in de puberteit zijn. Ik zou dus niet echt op zoek gaan naar de vraag of je depressief bent maar er wat aan doen: Praat er met je vriendinnen over (lucht je hart), bespreek het met je mentor en vraag evt. of je zo’n schoolmaatschappelijkwerker eens kan ontmoeten om te kijken of het wat is, zorg ervoor dat je niet de hele dag in bed gaat liggen en probeer iets te doen wat jij leuk/rustgevend vindt, en probeer soms een beetje dingen te laten gaan (ik weet dat het niet zo easy is zoals ik het zeg), maar trek je gewoon soms wat minder aan van gedoe tussen je ouders&opa+oma of de depressieve vriendin van je broer of van de schoolstress!

Vorig jaar zat ik in de 3e en toen was ik ook “depressief”(weet ik niet zeker) en had veel stress om school, maar geloof me de 4e is zwaar maar pakketkeuze etc komt allemaal goed en de 4e sws wel.
Je kan vaak namelijk nog voor de herfstvakantie nog switchen van pakket, dit zeggen ze niet omdat ze niet willen dat iedereen gaat wisselen, maar is eigenlijk overal wel zo (als het echt niet gaat en je hebt totaal de verkeerde keuze gemaakt is er altijd een oplossing).
Ik hoop dat je hier een beetje wat aan hebt en ik wil wel benadrukken dat als je je wel echt slechter en slechter gaat voelen je naar de huisarts moet stappen! Hij/Zij is er immers om je te helpen.

Goodluck en ik zal je nog wat tips geven hieronder:

-ga regelmatig sporten / workouts op je kamer
-probeer yoga (op je kamer of in een les), bij action kun je zo’n matje voor 6-9€ kopen (trouwens ook handig voor workouts)
reden voor sport/yoga: je houdt je bezig, maakt endorfine aan en je wordt blijer met jezelf (meestal)
-maak een moodboard (Weheartit & pinterest zijn top)
-schrijf elke keer dat je niet kan slapen/wakker wordt op in een boekje wat de gedachten zijn die je hebt zodat je die van je afschrijft en je een leeg hoofd hebt (dit is geen dagboek en hoeft ook zeker niet elke dag in geschreven te worden)
-doe iets wat je vroeger altijd deed wat je heel leuk vindt (lezen/schrijven/tekenen/schilderen/muziek maken/etc etc)
-probeer per week/dag/maand een planning te maken (voor school&prive) zo krijg je een rustiger en minder stressvol leven
-probeer huiswerk in de les te maken (zo hoef je niet zoveel thuis te doen)
-ga af en toe wat leuks doen met je vriendinnen (starbucs/logeren/bios/afspreken/foto’s maken/lol hebben)
-als je vrij bent en niets te doen hebt: probeer een keer alvast vroeg voor een toets te leren (later zal je jezelf dankbaar zijn)
-als docenten voor bv. duits/frans/spaans/engels je hw opgeven om alvast (een deel) van de woordjes/zinnetjes te leren: doe dit! het kost vaak niet zoveel tijd en zoals ik hiervoor ook al zei heb je later minder stress
-en ook als je ziet dat er een drukke week aankomt: maak een goede planning (niet te streng!) en probeer op tijd te beginnen

Zo hehe dat was het dan , Succes! X

Wauw, Dankje voor je uitgebreide antwoord <3. Heb op school dit jaar niet echt een geweldige mentor, dus denk niet dat k daar mee wil gaan zitten om is ff alles op tafel te gooien… voor zo’n maatschappelijkwerker op school, waar zou k dan heen moeten? Of wordt dan toch eerst mentor maar ff vragen? De hele dag in bed liggen doe ik zeker niet (zou wel graag willen haha). Wat me het meeste tegenhoud is gewoon het feit dat ik al tijd te kort heb voor m’n schoolwerk etc, dus dan zit ik zo van hoe kan ik bijv. gaan sporten ofzo als ik al nie eens al m’n hw af heb? Loop wel iedere dag een half uurtje buiten met de hond, om toch even m’n hoofd leeg te maken. Ik vind het vooral vervelend om aan m’n ouders te vertellen omdat mijn vader al druk is met zijn studie en m’n moeder dus d’r handen vol heeft aan mijn vader, die ook stress heeft. Met mn beste vriend praat ik er wel over, dus zal ik het ook maar is met m’n vriendinnen delen. De huisarts vind ik nog wel een beetje eng eig :s

Nogmaals, Dankje voor je reactie!

Xx

Tuurlijk ik help je graag, het is verschrikkelijk vervelend om het maar even zacht uit te drukken. Als ik het gevoel heb dat ik je kan helpen dan doe ik liever iets dan lui te zijn:)))
Anyway, ik begrijp heel goed dat het moeilijk is, ik had het geluk dat mijn mentor het aanbood maar daar heb je natuurlijk niets aan. Is er een docent met wie je het wel goed kan vinden? Veel docenten staan open om je te helpen en ook je mentor zal daar oke mee zijn (als hij hoort dat je met iemand anders praat). Je kunt dan om te beginnen globaal te vertellen wat er mis is (hoeft helemaal niet lang of in detail, ook alleen zeggen dat je je niet goed voelt en stress hebt is al genoeg). Je zou dan voorzichtig kunnen vragen of je misschien een keer met de schoolmaatschappelijkwerker te praten om te kijken of die je misschien kan helpen.
Als overigens deze docent openstaat om met jou af en toe te praten en jij vindt dit fijner kan dat natuurlijk ook.

Goed dat je er elke dag een half uurtje uit gaat! Dat is al genoeg:)
School is zwaar, ik weet het. Misschien kun je lichte troost vinden in het feit dat al heel veel jongeren dit hebben gedaan en ook school hebben weten af te maken! Jij bent daar dus gelukkig echt geen uitzondering in;)

Soms mag je het huiswerk ook een beetje laten schieten vind ik, school vraagt veel (té veel). Maak de opgaves waarvan jij denkt dat je er wat aan hebt. Bij bv. wiskunde geven ze vaak heel veel dezelfde opgaven op, dat is goed omdat je het dan goed oefent, maar geen ramp als je van alles maar 1 opdr. maakt in plaats van 3 ofzo. (Hopelijk volg je me nog hahah)
Maar zoals ik hiervoor al zei: probeer tijdens de les je goed te concentreren, op te letten en zo veel mogelijk huiswerk maken (zover dit natuurlijk lukt)

Ga voor de lol een keer een planning maken (van een normale dag in de week) vanaf het moment dat je opstaat tot je naar bed gaat , en dan echt precies wat je gedaan hebt. Ik heb dat wel eens gedaan en vaak blijkt het dat je toch wel heel veel tijd kwijt bent per dag aan je telefoon/ipad/laptop etc. of gewoon niets doen:). Vaak kom je in ieder geval wel aan 1uur per dag die je anders zou kunnen besteden. Probeer hierin dan eens huiswerk te maken.

Leer en maak je huiswerk effectief! Als je weet dat je op die zondagmiddag echt geen motivatie hebt om te leren, maak dan die opgaven die je nog eigenlijk voor morgen moest doen (of gewoon iets doen wat je leuk vindt) en ga niet zitten blokken 3uur lang om het er toch in te krijgen. Vaak heb je dan later op de dag toch de motivatie om (al s het maar een kwartiertje/halfuurtje) te leren! Dus doe wanneer je het ook echt kunt.

Vrijdagmiddag, volgens mij de minst effectieve dag van de hele week, het is bijna weekend dus denk je joh dat huiswerk komt dan wel en verder doe je vaak toch niet veel. Probeer ook hier bijvoorbeeld 1 uurtje te leren! Ga er vanuit dat je 16u thuis bent, dan heb je zeg maar 3 uur voor het avondeten en kun je toch bijv 2x een halfuurtje leren / hw maken.

Ik zie wat je doet, je wilt niemand belasten. Believe me , zo ben ik ook en het is super vermoeiend!! Denk ook eens aan jezelf , ik begrijp natuurlijk wel dat het heel vervelend is voor al je familieleden maar toch jij bent er ook! Je kunt het ook wat lichter brengen en tegen je moeder zeggen dat je veel stress hebt met school en je het lastig vind om het vol te houden. Zo weet ze er toch een beetje van en jij bent het toch weer een klein beetje kwijt. Ze weet dan in ieder geval iets.

Wat me even te binnen schiet: Je kunt ook s’middags naar de bibliotheek! Super rustig, dus goede concentratie en zo weer effectief (leuk woord, haha). Misschoen dat je daar beter je huiswerk maakt, dan zit je ook niet met de problemen van thuis en ben je even alleen (of met vriendin/vriend natuurlijk). Als je dit 1/2x (of vaker) per week doet heb je toch even een momentje voor jezelf, geen stress met je ouders en je doet aan school! (btw: je mag altijd overal gratis in een bibliotheek zitten , niemand kijkt je raar aan want iedereen studeert daar)

Goed dat je met een vriend erover praat! En ik zou het er zeker ook met je vriendinnen over hebben, het is belangrijk dat zij weten hoe het met je gaat. Als je je slechter gaat voelen en zij weten er niets van kan het jullie uitklaar drijven (ik wil je niet bang maken hoor en het zal ook niet snel gebeuren maar t is gewoon wel echt belangrijk om te vertellen).

Huisarts zou ik ook maar even laten zitten, ik denk niet dat het je nu zal helpen (maar nogmaals als je je slechter gaat voelen wel he!)

Dit was het weer even :cold_sweat: , ik help je graag!
Als je verder vragen hebt ouzo of wat dan ook ik zal reageren haha.

xx

Een bibliotheek Haha, al eeuwen niet meer geweest, nooit aan gedacht, lijkt me een goed idee dus zal t maar is proberen. Planning heb ik gemaakt, ben even creatief geweest met excel :grinning: vrijdag middag geen reet voor school uitvoeren, herkenbaar… Ik ga nog even goed na denken over met welke docent ik wil gaan praten, maar wil eerst gaan praten met familie en vrienden enzo…

dankjewel voor dit consult weer, zal je ok de hoogte houden :wink: