Strengere exameneisen vanaf 2012

Hoi,

ik heb heel girlscene afgezocht maar tot mijn grote verbazing kon ik geen topic vinden over de nieuwe exameneisen.
Hier een artikel erover:

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/11_november/07/binnenland/nieuwe-exameneisen-hadden-meer-laten-zakken.xml

Het komt er dus op neer dat je géén onvoldoendes meer mag halen voor Centraal Examens en je mag voor wiskunde, Nederlands en Engels maximaal één 5 halen. Ik vind het écht niet kunnen, en dat terwijl ik zelf niet eens examen doe dit jaar. Blijkbaar heb ik het verkeerd begrepen. Je centraal examen gemiddelde moet minimaal een 5,5 zijn. Dat geldt dan denk ik voor al je CE’s bij elkaar.

Wat vinden jullie van de nieuwe exameneisen? En de mensen die dit jaar examen moeten doen, denken jullie dat jullie het gaan halen?

‘Het komt er dus op neer dat je géén onvoldoendes meer mag halen voor Centraal Examens en je mag voor wiskunde, Nederlands en Engels maximaal minimaal een 5 halen.’

lijkt me.

^Ja dat bedoelt ze inderdaad. En mag verandert in moet.

OT: Ik vind het ook wel heel streng. Sommige mensen hebben faalangst, of kunnen de druk gewoon niet aan van een toets die 50% meetelt, wat ik overigens ook al zwaar overdreven vind.

dan wordt dat dan heel moeilijk jaar voor vele
want als op een paar onvoldoene dus lager cijfers haalt dan ben je meteen al gezakt
ze maken het wel heel erg moeilijk

Je leest niet goed. Minimaal een 5,5 gemiddeld betekent niet dat je geen onvoldoendes meer mag halen. Verder gaat die eis van max. 1 5 voor Nederlands, Engels en wiskunde volgend jaar pas in. Dus het wordt geleidelijk strenger, ik baal er ook van, maar het is niet anders. Het niveau van HAVO moet hoger.

Het is toch ook zo dat je niet meer lager dan een 4 mag halen als je wilt herkansen, want dan vinden dat je niet goed je best hebt gedaan, dus dan mag je maar niet herkansen.

@mesaaa @Kaashaas nee je mag voor die drie vakken maar één 5 staan. Je mag twee 5en staan om te slagen, maar als je bijvoorbeeld een 5 hebt voor wiskunde en een 5 voor Nederlands, dan zak je.

Ik vind het echt niet normaal meer. Elk jaar wordt het weer strenger en elk jaar moeten we weer meer doen voor school. Ik ben het echt zo zat.

Nog erger is dat vanaf 2015-2016 een verplichte reken-en taaltoets bij het Eindexamen afgenomen wordt en als je daar geen 5 voor haalt zak je ook meteen.
Het is toch belachelijk?!
Ik kan persoonlijk helemaal niet rekenen en ik weet zeker dat er meerdere mensen zijn die dit ook niet kunnen. Moeten we dan echt weer alles vanaf de basisschool gaan herhalen alleen omdat dit kabinet wil dat we weer beter kunnen rekenen/beter worden in taal?
Ik ben eerlijk gezegd heel blij dat ik dit jaar examen doe…

Ben ik de enige die dit niet eens zo streng vind? Je wordt op de middelbare school getraind om de Centrale Examens aan te kunnen, alle PTA’s en toetsen in je vierde en vijfde jaar zijn van een hoger niveau dan de uiteindelijke examens. Om dan te stellen dat er minimaal een 5 behaald moet worden snap ik… Die 5 staat namelijk gelijk aan een onvoldoende bij de normale PTA’s van je middelbare school. Ik weet niet hoe het bij jullie zat tenminste, maar bij ons waren de cijfers van de examens veel hoger.

En de taaltoets juich ik ook toe want ik ben persoonlijk tegen de laksheid van de gemiddelde Nederlander die vindt dat spelfouten (ook in werkwoordspelling) niet zoveel uit maken zolang hij/zij wordt begrepen door andere mensen. Nou nee, je moet het gewoon leren… in een professionele omgeving kun je daar niet mee wegkomen want je representeert op dat moment een bedrijf. Bovendien is het enorm vervelend om samen te werken met dergelijke mensen omdat je mooi alle tekst kunt gaan corrigeren. In die tijd had ik ook ander werk af kunnen krijgen…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[quote author=intuos link=topic=223251.msg10703343#msg10703343 date=1326536390]
Ben ik de enige die dit niet eens zo streng vind? Je wordt op de middelbare school getraind om de Centrale Examens aan te kunnen, alle PTA’s en toetsen in je vierde en vijfde jaar zijn van een hoger niveau dan de uiteindelijke examens. Om dan te stellen dat er minimaal een 5 behaald moet worden snap ik… Die 5 staat namelijk gelijk aan een onvoldoende bij de normale PTA’s van je middelbare school. Ik weet niet hoe het bij jullie zat tenminste, maar bij ons waren de cijfers van de examens veel hoger.[/quote]

Bij ons haalde iedereen lage cijfers voor centraal examens. en diegene die geslaagd waren hadden gewoon hoge se cijfers. Door deze regel zou nog iets van 20% extra gezakt zijn bij mij op school

Ik begin er echt bang voor te worden voor wat de regering aan het onderwijs wil veranderen. Meer zinloze ophokuren, minder vakanties en hogere cijfers. Ik ben best bereid meer te betalen voor een vervolgopleiding of om langer op school te zitten, maar verbeter dan ook meteen het onderwijs zelf. Van zo’n KWT-uur erbij worden we echt niet slimmer. De resultaten kunnen alleen omhoog door het onderwijs te verbeteren en het geld eens goed te investeren.

Sommige kunnen dit gewoon niet halen. Ikzelf vrees ook voor mijn toekomst door die stomme exameneisen.

@solamente: Kijk, dat verandert de zaak. Als niet elke school dit “systeem” toepast waar PTA’s moeilijker worden gemaakt om je beter voor te bereiden, dan is deze nieuwe eis ineens een stuk minder eerlijk omdat het wel of niet slagen voor je examens dan ook afhangt van “aan welke middelbare school je studeert”. En dat is nooit de bedoeling geweest. In dat geval zou het beter zijn bepaalde dingen nationaal vast te stellen voordat er strengere eisen worden gesteld.

@stormcloud: Maar het niveau is achteruit gegaan de jaren ervoor. Deze regels komen niet uit het niets, de verplichte uren, de strengere eisen… het vloeit voort uit het algehele niveau dat is gedaald. Daar moet iets aan gedaan worden.

De nieuwe profielen hebben ook gezorgd voor (naar mijn mening) problemen. Het feit dat je wiskunde en economie kunt laten vallen is belachelijk. Natuurlijk zijn er mensen die hier niet goed in zijn, ik was zelf ook niet geweldig met wiskunde. Maar op dat moment ben je nog niet klaar voor een dergelijke keuze omdat je nog niet weet welke opleiding je gaat studeren. Ik ken genoeg mensen die allebei hebben laten vallen en later op hun vervolgopleiding de consequenties hiervan merkten…

Ik ben het hiermee eens ja (: En het zal inderdaad niet op alle scholen zo zijn dat de PTA-toetsen op hoog/hoger niveau zijn, maar dan moeten ze dat maar veranderen? Nu kunnen ze dat (in theorie) zo makkelijk maken dat je het wel haalt, ook al verpest je je CE kei hard, terwijl je dan naar mijn mening niet op het gewenste niveau zit en dat klopt dus niet.

WAT?! Oh god… maar, 2015-2016 maak je pas mee als je in de 2e zit en tot de 6e moet he? Dus als het goed is maak ik het nét niet mee :’)

^ik maak dat nog mee, zit nu in de 3de van vwo…

Een 5 is toch ook een onvoldoende. Ik vind het eig wel logisch hoor. Klikt het onderwijs een beetje op. Ik vind het belachelijk als je kan afstuderen met een 3 of 4 op je rapport of een onvoldoende voor Nederlands. Wiskunde mag van mij ook verplicht in het pakket, dat voorkomt dat leerlingen later problemen krijgen met een goede vervolgopleiding vinden.

Ot: Ik vind het ook echt veel te streng. Een lerares bij mij op school zei zelfs dat ze er bijna zeker van is dat tot ‘wij’ (mijn klas) examen heeft, je al helemaal geen onvoldoendes meer mag halen voor geen enkel vak. Pff, ik vind het echt nergens op slaan. Zelfs ik stress nu of ik uberhaupt slaag en ik heb pas examen over 3 jaar.

Volgens mij is hier wel een regel voor en word er ook op scholen gecontroleerd dat het SE cijfer niet veel hoger dan het CE cijfer mag liggen.