Strenger zijn voor jezelf

Hi allemaal,

De laatste tijd loop ik nogal tegen mezelf aan doordat ik zo weinig uitvoer op een gemiddelde dag. Ik zit nu in het eerste jaar van mijn studie en heb wat moeite met het vinden van een goed ritme. Mijn studie is niet heel moeilijk en kost me vrij weinig tijd. Ik heb per week gemiddeld 8/10 uur les en besteed daarnaast ongeveer 10 uur aan zelfstudie. Vergeleken met anderen heb ik dus best veel vrije tijd. Nu zou ik heel veel nuttige dingen in die tijd kunnen doen, maar het lukt gewoon niet.

Zo ben ik standaard twee dagen in de week vrij, en ik neem me iedere keer weer voor om 's ochtends om 8 uur uit bed te gaan, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten. Al slaap ik de avond ervoor al om 10 uur, ik blijf tegen mezelf zeggen dat het niet per se nodig is om vroeg uit bed te gaan, dus blijf ik nog maar even liggen. Ik heb geen leraar die elke morgen om half 9 mijn aanwezigheid controleert en dat mis ik echt (vergeleken met de middelbare school). Ik bedoel, het boeit niemand of ik dan nog in mijn bed lig of niet. Dus ja, voor wie doe ik het dan eigenlijk?

Als ik dan eindelijk uit bed ben, verspil ik heel veel tijd met series kijken of andere doelloze dingen. Ik zou dan (extra) voor school kunnen werken, maar zelfs daar kan ik me niet toe zetten. Ik stel het liefst alles uit en werk dan, zodra de druk groter wordt, heel hard in korte tijd. Superdom eigenlijk, want ik had het ook gewoon kunnen spreiden. Uiteindelijk red ik het altijd wel, dus zie ik de noodzaak van op tijd beginnen meestal niet in.

Het probleem is dus dat ik niemand heb die achter mijn kont aan zit en niet echt een droom heb die ik zou kunnen naleven (motivatie). Ik zou extra kunnen gaan werken, maar ik werk op zaterdag en zondag al de hele dag dus ik heb daar niet direct behoefte aan. Ik vraag me gewoon af hoe ik duidelijke structuur in mijn leven kan krijgen en écht dingen kan doen waarbij ik achteraf denk: ja, deze dag was echt nuttig.

Kortom: ik hou van soggen en ik kan niet hard of streng voor mezelf zijn.
Ik woon trouwens op kamers, dus mijn ouders kunnen me ook niet motiveren om iets te gaan doen (of uit bed sleuren).

Oké dit verhaal is echt heel onsamenhangend geworden :’)
Hopelijk herkent iemand zich erin of heeft iemand tips voor me!

Waarom maak je geen planning en ga je jezelf belonen als je je eraan houdt? Of ga bijvoorbeeld 's ochtends sporten met een vriendin of in een groepsles. Dan moet je er wel vroeger uit, maar niet in de eerste instantie om te leren.

Haha, ik herken mezelf heel erg in jouw verhaal!
Wat voor mij werkt zijn to-do lijstjes maken. Bedenk de avond van tevoren wat je allemaal wilt gaan doen en hang dit lijstje op een plaats waar je het goed ziet hangen. Als alles op je lijstje gedaan is mag je jezelf belonen (met een aflevering van een serie kijken?)
Verder kan je misschien gaan sporten (of een andere hobby zoeken). Doe dit samen met iemand, zodat je minder snel de neiging hebt om af te zeggen.

xD dit herken ik wel, alleen heb ik wel een droom om vooruit te werken.

Ik doe zelf aan volwassenonderwijs, daarnaast werk ik ook nog en hierbij wil ik m’n dagen wel nuttig besteden.

Wat soms wel helpt is, wanneer je aan iets begint/wil beginnen, is elke start moeizaam.
Probeer aan het begin een leuke beloning of vaste ritueel zodat het na een tijdje vanzelf gaat.

Haha ik herken me zelf hier echt in! :upside_down_face:

Ik denk dat je jezelf er een beetje enthousiast voor moet maken. Wat bij mij helpt is denken aan het goede gevoel wat je over jezelf krijgt, hoe fijn het is om jezelf zo gemotiveerd en ijverig te voelen, hoe trots je daar achteraf op bent. Je vraagt je af waar je het voor doet, maar dat is eigenlijk heel simpel: een fijn voldaan gevoel en een beter zelfbeeld. Probeer dus niet alleen te denken in verplichtingen, als in ‘ik moet dit doen’. Maar denk aan hoe interessant je het vindt, hoe graag je er meer over wil weten, maak het een beetje je eigen ‘projectje’. Zoals je op veel studyblrs al ziet (studyblrs zijn overigens ook best goed soms om je te motiveren) - als je van je saaie samenvatting een kleurrijk schema maakt en het zo gaat versieren maakt dat het gelijk leuker, omdat je niet alleen aan het leren bent maar ook creatief bezig bent, en ga zo maar door.
Nou snap ik wel dat als je studie niet uitdagend genoeg is dat snel gaat vervelen dus ik denk dat het ook belangrijk is om meer uitdaging daarin te zoeken op de een of andere manier. Zijn er misschien mogelijkheden om extra vakken te volgen? Zijn er geen dingen in je studie die je interessant vindt waar je graag zelf dieper op in wil gaan en meer over wil weten?
Voor de rest… tja, ik snap wel dat je het niet fijn vindt om alles op het laatste moment te doen dus voor je gemoedsrust is het altijd veel beter om te spreiden, maar als je geen enkele moeite hebt om goede cijfers te halen dan besteedt je er misschien wel al voldoende tijd aan. Ik denk dat je dan ook kan kijken naar andere manieren om jezelf bezig te houden, bijvoorbeeld een nieuwe sport of een nieuwe hobby. Er zijn meer nuttige dingen om je tijd aan te besteden dan alleen school. Persoonlijk denk ik dat sport goed voor je kan zijn. Sporten geeft energie, dat kan goed helpen om je weer in een actievere modus te krijgen denk ik.

Dit was ik echt precies toen ik in mijn eerste jaar zat, ik woonde alleen nog wel thuis dus ik had nog wel ouders die erom konden zeuren haha. Als ik het zo hoor zou ik me afvragen of je studie wel echt iets voor jou is. Je hoeft niet alles leuk te vinden maar als je helemaal nergens enthousiast over bent is dat ook niet goed. Ik dacht zelf ook dat het ‘wel leuk’ vinden goed genoeg was en dat studeren nou eenmaal niet altijd geweldig was. Dat is ook wel zo, maar achteraf gezien was ik over geen enkel vak echt enthousiast.
Als dit het bij jou niet is, zou ik naar de tips van Ling kijken. Mij is het ook nog steeds niet gelukt om heel productief te zijn, ook al weet ik dat ik me beter voel als ik op tijd opsta en iets doe. Of denk gewoon je studeert drie dagen en werkt twee dagen, dus hou je twee dagen weekend over om te luieren, prima toch :grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar is die tijd echt ‘verspild’ als jij geniet van de dingen die je doet? :slightly_smiling_face: Daarmee bedoel ik niet dat studeren buiten school om onnodig is, overigens. Als je in het weekend hard werkt en de dagen dat je les hebt wel gewoon op tijd bent, vind ik dat uitslapen en series kijken die andere 2 dagen dan wel oké is. Ik ben persoonlijk ook iemand die harder werkt onder druk en heb ervaren dat ik dat nooit helemaal kan veranderen. Je zou wel kleine dingetjes kunnen doen zoals met jezelf afspreken welk doel je op een dag behaald wilt hebben. Wanneer op de dag je dit doet kan je zelf bepalen, als je het maar doet. Dan kan je misschien met een meer tevreden gevoel op de dag terugkijken.

Zo herkenbaar dit, ik denk dat veel mensen hier last van hebben. Af en toe maak ik to-do lijstjes, wat ik die dag af wil hebben. Een to-do lijstje maken voor de wee helpt niet zoen bij mij, dus maak er eentje voor 1 dag telkens. Geef je zelf pauze’s en beloningen. En onthoud, je doet de studie voor jouw toekomst en alleen voor jezelf niet voor leraren of voor je ouders.

Dankjulliewel voor de tips! Er zitten zeker nuttige dingen tussen die ik kan gebruiken :slightly_smiling_face:

@Polyethylene
@JustSissel
Dat sporten is een goede tip! Vooral met iemand samen inderdaad, dan heb je toch een soort stok achter de deur. Belonen met een serie werkt bij mij tot nu toe niet zo goed, omdat ik vaak dan meerdere afleveringen achter elkaar blijf kijken. Maar misschien werkt het wel als ik het verwerk in een strakke planning, of als ik mezelf beloon met iets anders.

@Ling: Dankjewel voor de tip van de studyblrs! Ik wist niet dat dat bestond :slightly_smiling_face: Over extra vakken: ik denk dat het niveau me nu goed ligt en ik ben bang dat ik het misschien niet meer haal wanneer ik er meer naast ga doen. Ik dacht trouwens dat mijn studie zulke mogelijkheden helaas ook niet biedt. Maar over extra uitdaging zoeken heb je inderdaad gelijk, dat ontbreekt toch wel een beetje.

@Ky: Wat betreft studie, zie hierboven. Ik heb niet het idee dat het te makkelijk is en ik vind het echt superleuk, maar het is gewoon minder werk dan ik had gedacht. Dus val ik in een soort leeg gat, haha. En inderdaad, door de week twee dagen ‘weekend’ houden vind ik ook niet verkeerd :stuck_out_tongue:

@Nicky: Nou ja, ik geniet wel maar dan heb ik achteraf het idee dat ik niks heb bereikt. En dat knaagt een beetje aan me. Maar ik ben het met je eens dat ontspannen ook wel fijn is :slightly_smiling_face: Kleine doelen stellen is ook een goede tip, dan begin je er ook eerder aan denk ik!

@Aurora: To-do lijstjes per dag is een goede tip! Normaal gesproken maak ik ze per week maar dan wordt het onoverzichtelijk en heb ik het idee dat ik enorm veel moet doen waardoor ik uiteindelijk maar heel weinig doe.

Herkenbaar… heel herkenbaar…
Kan ook zo hele dagen voor de tv/laptop hangen om vervolgens 's avonds het idee te hebben: ‘ik had zoveel kunnen doen vandaag!’

Kan je eigenlijk weinig nieuwe tips geven want alles is hierboven al wel gezegd. Ik maak zelf altijd gewoon dagplanningen, daar zet ik alles op wat ik wil/moet doen en als ik iets heb gedaan kan ik het afstrepen. Wat bij mij ook helpt is direct na het opstaan actief bezig te gaan. Ontbijt maken, sporten, schoonmaken, boodschappen whatever. Als ik na het opstaan direct weer op de bank plof komt er de rest van de dag ook weinig uit. Meestal doe ik gewoon alle dingen van mijn lijstje zoveel mogelijk achter elkaar en dan tegen een uur of 3 in de middag is het klaar. Dan kan ik ontspannen met series en heb ik 's avonds toch het gevoel een productieve dag gehad te hebben :relieved:

Haha ik herken dit zo goed, al zit ik inmiddels al in m’n vierde jaar. Soms lig ik rustig tot half drie in bed :’) Ik volg dit even.