strenge vader

Bedankt voor reactie

Wat vind je moeder hiervan?

jeetje, dit heb ik nog nooit meegemaakt…
een keer met hem gaan praten zodra hij je nog geen ‘commando’ heeft gegeven, zegge dat je er echt mee zit, omdat veel vrienden van je het wel allemaal mogen… en je best een keertje mag ontspannen dat je dan juist beter kan leren en dat je het wel gaat halen! zoiets?? in ieder geval gaan praten als er niets iets is voorgevallen op een rustig moment bij het eten bijvoorbeeld?

Misschien kun je met hem afspreken dat hij 1 of 2 weken niet zo op je let, zodat jij kunt laten zien dat je het dan ook goed doet op school?

Zeg dat je nu 16 bent en dat je er echt zelf wel voor kunt zorgen dat je voldoendes haalt. Vraag of je hem dat ook mag laten zien, leer zoals jij vindt dat het goed en genoeg is en kijk wat voor cijfers je dan haalt. Als je dan ook gewoon goede cijfers haalt heeft je vader geen reden meer om te zeuren. En alsnog, het is jouw leven, hij kan niet bepalen wat jij voor school doet.
Praat er anders een keer over met je moeder, misschien kan zij je helpen je vader te overtuigen.

gooit hij serieus water over je heen?

ik zou eens met je vader praten.

Is dat niet gewoon een soort van Kinder mishandeling :open_mouth:

dit dus.

haha als die water over me heen zou gooien had ie bij mij toch echt een heel groot probleem :")

Ik zou gek worden, dit is geen normale situatie hoor! Zo verkloot je je hele jeugd.

Wauw…
Het is goed dat hij zoveel om je studie denkt, maar elke dag 7 uur je bed uit is echt niet normaal. Ik kan me voorstellen hoe moe je dan bent aan het einde van de dag. Als je laagste een 6,6 is en hoogste een 8.6 dan zou ik niet al te veel moeite doen om te leren hoor.

Inderdaad. Als ik jou was zou ik gewoon schijt aan hem hebben en doen wat jezelf wil. Dit is echt niet normaal hoor!

Wow ik snap dat je hier wanhopig van word, maar het is jouw leven en je vader kan je niet zo commanderen. Zonder plezier zou ik dat dus echt nooit vol houden!!! Misschien maar bellen naar de kinder telefoon?

Uhm, water over je heen gooien gaat te ver. koop zo’n haakje waarmee je je deur vanbinnen dicht kan doen. Je bent 16 en dat is oud genoeg om zelf verantwoordelijk te zijn voor je cijfers en dergelijke.

Waarom doet hij zo? Wil hij je beschermen omdat hij vroeger zelf door zijn eigen fout geen diploma gehaald heeft ofzo?

echt belachelijk dat ie dan water over je heen gaat gooien. wat vind je moeder ervan? anders zou je met haar kunnen praten en kunnen vragen of zij met je vader wil praten. Waarom moet je trouwens echt elke dag leren? hw maken snap ik, maar je hebt toch niet constant toetsen etc? Als je met je vader gaat praten moet je het op een moment doen wanneer hij goedgehumeurd is, en niet wanneer hij je net iets verbied oid, maar gewoon een keer, en je moet proberen niet te gaan schreeuwen. Probeer een volwassen gesprek met hem te voeren, hem uit te laten praten wanneer hij vertelt waarom hij vind dat je constant moet leren, en hem rustig uit leggen waarom het niet nodig is dat je constant leert. Maak desnoods tijdschema’s met wat je allemaal heb geleerd/gedaan en laat dan zien dat je niets anders doet dan leren. Probeer duidelijk te maken dat het voor je algemene ontwikkeling ook belangrijk is dat je andere dingen doet, met andere mensen omgaat etc. succes!

Kindermishandeling.

Ga een volwassen gesprek met hem aan. Vertel dat je hoge cijfers haalt en dat je het verdient om af en toe iets leuks te doen. Zeg ook dat je snapt dat hij de school en toekomst van zijn dochter belangrijk vindt maar dat je zo gestrest raakt en op het punt staat om een burn out te krijgen…

Mocht dit niet helpen, vertel het dan aan een leraar. Leraren zullen ook wel beamen dat dit niet gezond is. Vraag een docent (bijv. mentor) om eens met je vader te praten.

Helpt dat nog niet, ga dan gewoon je eigen gang. Het ergste wat hij kan doen (legaal gezien) is je straf geven, maar daar kun jij vervolgens niet naar luisteren natuurlijk… Gewoon rebels doen en je eigen gang gaan. Klinkt misschien heel slecht, maar dan is het zijn eigen schuld en jouw enige manier om iets leuks te doen.

Helpt dat alsnog niet, dan kun je altijd op (begeleid) kamers gaan wonen. Dit kan ook als je op de middelbare school zit. Het is wel lastig natuurlijk, maar dat is leven met zo’n vader ook.