Strenge moeder

Hallo, ik ben bijna 16 en ik heb relatie al meer dan 9 maanden, volgens mij ben ik helemaal klaar om het te doen (naar bed met hem) maar ik wil daaraan niet beginen zonder dat mijn moeder het weet, maar ik heb geen idee hoe moet ik het tegen haar zeggen dat ik er klaar voor ben en dat ik het zelf wil. Ookals zou ik het doen zonder dat zij het weet, maar na tijdje komt ze zelf achter ben ik bang voor haar reactie…(zelf zou ze achterkomen want ze zegt vaak we gaan voor het eerst afspraak maken bij gynecoloog om te kijken of alles in orde is en zo kan ze ook achterkomen of ok nog maagd ben of niet). En mijn moeder is heel streng en ik mag echt weinig van haar. Wat zouden jullie in mijn plaats doen…? Wat zouden jullie aan moeder zeggen?

Wat bedoel je hier precies mee?

1. Waarom zou je met je moeder praten over je seksleven?
  2. Als jij het graag wil kan je moeder je echt niet tegenhouden.
  3. Een maagdelijkheidstest bij de gynaecoloog is echt te dom voor woorden.

Dat ze wilt met mij mee naar gynecoloog om te kijken of alles in oorde is of in wel maagd ben of niet

Dus als je naar ginecoloog gaat voor controle, gaat die wel zeggen tegen mijn moeder dat ik ontmaagd ben ofs?

sommige meiden hebben niet eens een maagdenvlies dus het is sowieso bullshit om het te ‘testen’

Dat is vaak niet eens te zien… Ik snap überhaupt niet waarom je moeder je naar de gynaecoloog wil sturen. Ik ga toch ook niet naar een oncoloog o.i.d. als ik geen klachten heb?

Ik ben het er volledig mee eens dat naar een gynaecoloog sturen geen zin heeft, maar als jij heel graag wil dat je moeder het weet, kan je haar het het best zelf vertellen en uitleggen waarom je het wil. Schuldgevoel is het laatste wat je wil, maar het is heel normaal je seksleven voor jezelf en je vriend te houden en niet uitgebreid te bespreken met je moeder.

Om een afspraak te kunnen maken bij een gynaecoloog moet er echt wel een aanleiding voor zijn. Hij gaat zijn dure tijd echt niet aan moeders besteden die controle freak zijn over hun dochter.

Zijn er dus geen gwn afpraken voor controle?

Normaal moet je toch 1 keer per jaar naar de gynaecoloog gaan als je seksueel actief bent? Dat zijn ook gewoon controle afspraken, dus het kan wel.

(Of is dit enkel de gewoonte in België?)

Belgie en Duitsland wel, Nederland niet. Het is heel erg verschillend van land tot land, Nederland doet bijvoorbeeld op alle gebieden veel minder aan preventie dan bijvoorbeeld Belgie.

Serieus? Waarom moet dat?

Neuh is niet gebruikelijk in Nederland als je verder geen klachten hebt. Meeste dames die verder geen klachten hebben, gaan voor het eerst naar de gynaecoloog als ze zwanger willen worden (en soms dat niet eens) of als er klachten zijn. Niet ‘preventief’ zeg maar.

Gewoon op een normaal moment je moeder vragen of je even met haar kan praten, samen even naar je slaapkamer ofzo gaan, in ieder geval een privé plekje waar een broer/zus/vader niet kan mee luisteren. En dan niet gelijk zeggen ja mam ik wil seks hebben maar gewoon rustig vertellen dat je denkt dat je er wel klaar voor bent etc. Als je mee moet naar een gynaecoloog lijkt het me ook geen taboe om over te praten. Bedenk maar zo, er is niks raars aan seks. Iedereen doet het en jou ouders hebben het ook gedaan anders was jij er nu niet. Gewoon doen.

Puur preventief, er wordt bijvoorbeeld een uitstrijkje gemaakt om baarmoederhalskanker vroegtijdig op te sporen, soms wordt ook een routine borstonderzoek gedaan enzovoort.

Heel kort samengevat doet Belgie aan preventie, waarbij je heel regelmatig gecontroleerd wordt, en Nederland grijpt pas in als er problemen zijn. Beide systemen hebben voor en nadelen: preventie maakt het mogelijk in een heel vroeg stadium in te grijpen en daardoor erger te verhinderen of minder belastende behandelingen te moeten ondergaan. Maar preventie is duur, spoort niet 100% van de problemen op en geeft ook vaak vals alarm, wat dan ook weer kosten, stress en onnodige behandelingen meebrengt. Het Nederlandse systeem concentreert zeg maar het volledige budget op het efficient behandelen van de problemen. Geen van de 2 systemen is uiteraard perfect.

Oh dat wist ik echt niet. In Nederland krijg je vanaf je 30e wel elke 5 jaar een uitstrijkje maar niet elk jaar vanaf dat je seksueel actief bent.

Maar je kunt daar toch niet aan zien of je maagd bent? Je maagdenvlies is niet echt een vlies maar een uitstulping en die kan ook kapot gaan door het gebruik van tampons of intensief sporten.

Ik bespreek zulke dingen echt totaal niet met mijn moeder. :cold_sweat:

Wtf dat is echt compleet gestoord!

ik heb het zelfde probleem. Ik mag niets van mijn moeder, maar met dit soort dingen steunt zij mij volledig. Anders moet je zeggen dat je moeder blij moet zijn dat jij het haar verteld en je het met haar er over wil hebben.
Ik denk dat het wel meevalt.
Vraag anders gewoon of je aan de pil mag zodat je voor de zomervakantie je menstruatie goed kan regelen :wink: