Strafproces Wilders

Sedert gisteren is het proces tegen Wilders begonnen wegens discriminatie en het aanzetten tot haat.
Na een dag wordt het proces al enorm gepolitiseerd. Wat vinden jullie hier nu van in het kader van de nieuwe regering die gevormd moet worden met steun vanuit de oppositie van de PVV?

Enkele betwiste uitspraken van Wilders:
“Ik ontzeg niemand een gezinsleven. Ook niet-westerse allochtonen niet. Ze mogen trouwen, ze mogen samenwonen, alleen niet in Nederland.”
“De kern van het probleem is de fascistische islam, de zieke ideologie van Allah en Mohammed zoals neergelegd in de islamitische Mein Kampf: de Koran”
“Ik wil een nieuw artikel 1, waarin de Leitkultur van het Westen wordt verwoord. Er mogen van mij in Nederland best joodse en christelijke scholen bestaan, maar geen islamitische.”
“Uiteindelijk staan veel fundamentele problemen in Nederland in rechtstreeks verband met migranten, zoals infrastructuur, files, huisvestingsproblemen, de verzorgingsstaat.”

(Bron: De Morgen)

Meningen? Proces terecht of niet? Regering met steun van PVV wijs of niet?

Ik zeg: binnenkort weer stemmen. Let maar op

Tja, discriminatie klopt sowieso, maar vrijheid van meningsuiting dan?
Aanzetten tot haat weet ik niet, want volgens mij ben je als Wilders ‘volgeling’ altijd wel een beetje zo geweest laat maar zeggen.
En een regering met steun van PVV? Ik vind het alles behalve een probleem.
Mijn mening.

niet terecht. Okay Wilders kan heel erg overdreven doen, maar hij heeft ook in veel dingen gelijk. Hij mag wel ietsje minder drastisch zijn vind ik.

Maar dat proces vind ik ook weer overdreven XD

Het proces is zeker terecht, maar hij word toch niet veroordeeld.
Maar wilders komt er wel mee weg, vrijheid van menigsuiting he.
Ik zie niet 1,2,3 gebeuren dat wilders in de cel beland ofzo.
Misschien een geld boete of whatever.

En vervolgens zullen er waarschijnlijk veel meer mensen op Wilders stemmen.

ik vind het allemaal onzin, het wordt enorm opgeblazen… Alsof Wilders de enige rassist is in Nederland. En in bepaalde opzichten heeft die man gewoon gelijk klaar.

Juist, en terrecht! maar dat is mijn mening

Mensen die rechten studeren, weten dat er een afweging wordt gemaakt tussen welk recht het belangrijkst is.

Om een vergelijking te maken (enkel omdat het gemakkelijk te verduidelijken is): Hitler maakte ook gebruik van de vrijheid van meningsuiting, maar dat was natuurlijk geen reden om miljoenen mensen systematisch uit te roeien.

Hier moet dus een afweging gemaakt worden tussen de vrijheid van meningsuiting enerzijds en anderzijds de vrijheid van godsdienst en het tegengaan van rassendiscriminatie.

Het Vlaams Blok is trouwens in België door een soortgelijk proces veroordeeld en is daarom verandert van naam.
Als politieke partij ben je verantwoordelijk voor hetgeen je verkondigd en dat maakt het een andere zaak dan eender welke racist.

Ik vind het terecht dat Wilders is aangeklaagd. Natuurlijk is er vrijheid van meningsuiting maar de vraag is waar de grens tussen die vrijheid van meningsuiting en discriminatie ligt.

Ik vind wel dat PVV gewoon mag gaan regeren, want zo is er nu eenmaal gestemd: hier heeft Nederland voor gekozen en zo zit Nederland nou eenmaal in elkaar qua regels: partijen met samen de meeste zetels (minimaal 75 samen geloof ik) gaan samen regeren.
Ik zeg niet dat ik de PVV een goede partij vind of erachter sta, juist niet, maar ik vind wel dat we qua regeren gewoon de ‘normale regels’ aan moeten houden.

Stel dat het wel verkeerd uit pakt voor Wilders en hij wel veroordeeld wordt, dan wordt het een heel ander verhaal vind ik en dan moet er wel gekeken naar hoe het verder gaat. Maar daar is nu nog geen aanleiding voor.

Ja dat snap ik dan wel. Toch zijn er altijd ergere mensen, dus helemaal terecht vind ik het niet. Maar ik begrijp het ook wel weer.

agreed.

Ik vind dit proces onterecht.

Hij is eenmaal politicus, dus alles wordt genoteerd en bijgehouden.
Maar wij als gewone Hollandse burgers kunnen deze uitspraken wel doen, zonder dat er een proces aan onze broek hangt.
Kortom, ook voor Wilders geldt 't zelfde. Zijn uitspraken zijn niet altijd even jovol, maar om daar nou een rechtzaak tegenaan te gooien, nee.
Niet voor ons, niet voor hem.

Wilders in de coalitie.
Ja! Ik heb PVV gestemd. O.a. om te kijken wat er gebeurt als PVV in de coalitie komt, hoe ons regeringetje op z’n kop zal staan. (en dat heeft het) en of er daadwerkelijk wat gedaan wordt aan het immigratiebeleid binnen Nederland.

Idd, ik bedoel de taliban is nou ook niet bepaald ‘niet racistisch’. Ik denk trouwens dat Wilders wel weet wanneer hij écht te ver gaat, hoor. Ik denk niet dat hij een tweede Hitler zal zijn.

Discriminatie, oke kan ik me in vinden. Ik vind hem soms te ver gaan in zijn uitspraken. Maar aanzetten tot haat vind ik onzin. Ik mag toch hopen dat een ieder voor zichzelf kan denken. Ik denk dat de mensen die op hem stemmen die mening altijd al gehad hebben.
Regering met steun van PVV ben ik heel blij mee. En niet alleen met zijn ideeen over de Islam, Wilders heeft meer punten waar ik me goed in kan vinden. (dierenwelzijn, ouderenzorg, meer politie)

Ergere mensen worden dan toch ook berecht? En zelfs als dat niet het geval is, als iemand een misdrijf pleegt moet er toch ook gewoon een proces komen?

Mensen: het verschil tussen een gewone burger die uitspraken doet en Wilders, is het feit dat Wilders een beleid kan uitstippelen (wie weet zelf zijn uitspraken zoals in de beginpost werkelijkheid doen worden) en hij een invloed heeft op de grote massa.
Er zit een groot verschil tussen een politicus en een gewone burger (die zijn ideeën vaak van partijen zoals de PVV haalt)

Blijkbaar weinig mensen gechoqueerd door zijn uitspraken?

Dat vind ik ook terecht.

Als Wilders word veroordeeld vanwege discriminatie, kun je ook gewoon het hele parlement gaan aanklagen voor discriminatie. Ze wilden Wilders in eerste instantie er helemaal niet bij hebben vanwege zijn mening. Je mag niet iemand weigeren op basis van zijn mening (o.a.) dus dat is dan ook weer een vorm van discriminatie. Als we dan toch aan het muggenziften zijn in Nederland, nemen we direct alles onder handen he…