Straat/Docu-fotografie

Hoi,

Wie hier op GS doet er nou echt aan documentair/straat fotografie? Ik vroeg me af hoe jullie dat dan precies doen. Gewoon foto’s van mensen maken? Of vraag je het altijd eerst. Ga je alleen, of ga je samen met iemand? En heeft iemand straat foto’s te showen?

Thank yoeee =D

[i]Ik doe dat graag;
laatst ben ik naar Amsterdam geweest om daar een serie te maken. Dan ga ik gewoon met een bepaald idee op stap, en probeer daar foto’s bij te vinden.

http://fc68.deviantart.com/fs42/i/2009/057/1/4/Pure_amazement__by_nInfluence.jpg

dit is de enige uit die serie die ik online heb staan, omdat je 't eigenlijk in serie-verband moet zien(A)

Ik vraag meestal wel of ik foto’s van mensen mag maken. Bovenstaande foto was echt zo’n ‘spur-of-the-moment’-foto, dus tegen die mensen heb ik achteraf gezegd dat ik een foto had gemaakt, en of ik die mocht gebruiken.[/i]

Aaah wat grappig! Ik heb die serie met jou besproken tijdens je meeloopochtend op de KABK.
Hoe is het trouwens afgelopen, wat was hun oordeel?

& ik ben zelf niet zo van de straatfotografie, in ieder geval niet om zelf uit te voeren. Het is veel lastiger dan het lijkt. Toevallig heb ik vandaag op school wel weer een straatfotografie opdracht gekregen, geheel naar eigen idee in te vullen.

Goede voorbeelden van straatfotografen:
Ed van der Elsken
Bruce Gilden
Garry Winogrand
William Klein
Martin Parr

Kijk goed hoe zij het doen.
Ik zou als ik jou was wel alleen gaan, zodat je niet afgeleid kan raken en je je echt helemaal op de straat en de fotografie kan storten op dat moment. Je hoeft mensen niet om toestemming te vragen, de meeste mensen merken het niet eens dat je een foto maakt, die zijn veel te veel met zichzelf bezig. Als ze wel reageren of boos worden, reageer dan vriendelijk, vrolijk en enthousiast. Of geef complimentjes zoals Martin Parr doet, zodat de ongemakkelijke sfeer gelijk weg is :stuck_out_tongue:

Wel zit er een groot verschill tussen documentair en straat fotografie hoor.
Straatfotografie zegt het al; je gaat de straat op en fotografeert daar wat jij tegen komt, met voorbedacht onderwerp of thema. Of niet, wat jij wilt :stuck_out_tongue:
documentair fotografie is een soort van observatie van een onderwerp waarvan uit jij een foto serie gaat maken. Dat is niet op de straat rondlopen en ‘snapshot’ achtige foto’s maken, zoals je juist ziet bij straatfotografie.

Haa! wat toevallig!
Volgens mij heb jij toen ons ook rondgeleid door 't gebouw heen, haha!
Ze vonden m’n portfolio goed, alleen ik moest iets meer selectief zijn, en 26 maart moet ik terugkomen, haha!

Hee ja dat klopt! :grinning:
Oh goed zo, je mag terug komen! Ik ben er ook weer die middag, dus dan zie ik je dan wel weer haha :slightly_smiling_face:
Goed je best doen he :wink: Desnoods aan iemand tussendoor vragen wat zij vinden van je portfolio, zodat je een mooie selectie kunt maken. Het helpt echt veel als je met iemand praat, buitenstaanders kijken er meestal anders naar dan jijzelf naar je eigen werk en je leert jezelf dan op een of andere rare manier ook beter kennen.

Ik zou mensen, nadat de foto is gemaakt, wel om toestemming vragen. Want je mag niet zomaar en iedereen bijvoorbeeld op Internet zetten. Als jij morgen wakker wordt en in alle kranten en op alle internetpagina’s hebben ze zonder jouw toestemming je gezicht geplaatst, daar wordt je toch ook niet blij van? Ik heb er niet heel veel verstand van of zo, maar dat vind ik :wink:

Ik vind het vervelend om vooraf te vragen want dan is het moment niet meer spontaan, maar ik ben bang dat ze achteraf boos worden =P En excuus voor het door elkaar halen van docu-en-straat fotografie :stuck_out_tongue:

Gewoon fotograferen. Worden ze inderdaad boos dan verwijder je de foto gewoon en bied je excuus aan.
En MissMusic, denk je dat alle journalisten hun onderwerp om toestemming vragen. Echt niet…

Welke lens gebruiken jullie trouwens voor straatfotografie? (brandpuntafstand-dingetje)

groothoeklens sowieso, omdat je dichtbij wilt komen en zo het meeste in beeld krijgt.
& niet te veel poespas meenemen, misschien liever ook een kleinere camera, zodat je minder opvalt.

en dat van straat en docu door elkaar halen maakt niet uit, ik dacht ik vertel het gewoon, wie weet vind je het interessant :stuck_out_tongue:

Ze doen het misschien niet nee, maar het zou wel een stuk aardiger zijn. Want als de hele wereld je gezicht kent achter je rug om, daar wordt toch niemand vrolijk van? :wink: