Hoofdstuk 1.
Emma loopt naar beneden. Ze heeft net gedoucht, haar haren gevlecht, en make-up opgedaan.
Zenuwachtig gaat ze aan tafel zitten en smeert haar boterham.
´Emma, ik moet je wat vertellen.´ zegt haar moeder en gaat tegenover Emma aan tafel zitten.
´Ik , ga trouwen.´ Meteen stopt Emma met eten. Emma kijkt haar niet-begrijpend aan.
‘Ik, ik heb al een tijdje met een man, en toen vroeg hij het.’ Emma’s mond valt open.
‘Maar, maar ik ken hem niet eens! Ik heb hem nog nooit gezien!’
‘Ja, ik weet het. Het is allemaal best wel snel gegaan, maar hij komt vandaag hier naartoe met zijn dochter. En dat is ook zo’n dotje, net als jij!’
‘Ja, tuurlijk mam.’
‘En je moet dus thuisblijven.’ Emma kijkt haar moeder aan. ‘Nee! Dat kan niet! Vanavond is het grootste feest van Breda! Mam, ik ga daar met Stacey naar toe!’
‘Maar dat kan toch in de avond ? Ze komen pas over 2 uur.’
‘Ja, om 1 uur zijn ze dus hier! En dan zou ik met Stacey naar de stad gaan om kleren te kopen voor het feest!’ protesteert Emma. ‘Ja, dan bel je Stacey maar af.’
Boos loopt Emma naar haar kamer. Een nieuwe vader, en zij weet het nu pas?
Emma tikt het nummer van Stacey in.
‘Heey, Chick!’ dat is Stacey, Emma’s beste vriendin.
‘Ja, hoi.’
‘Je klinkt niet echt vrolijk, op de dag van het grootste feest van Breda!’
‘Ja, kijk, luister. Ik kan niet.’
‘He? Why not?’
‘Ik heb een nieuwe stiefvader.’
‘Oh, dat is kut. Maar als er iets gebeurt, ik sta voor je klaar.’
‘Dankje Stace.’
Emma hangt op. De bel gaat. Ze loopt naar beneden, maar halverwege de trap hoort ze haar moeder: ‘Dat is hem vast! Hij komt trouwens eerder, Em!’
Emma doet de deur open. Een bruingetinte, gespierde man steekt zijn hand uit.
‘Hoi! Ik ben Rick, de verloofde van je moeder.’ Zonder te vragen stapt hij binnen.
Als Emma net de deur wilt sluiten, komt er nog iemand binnen.
Emma kijkt recht in de ogen van Sofie. ‘Wat doe jij hier?’ vraagt Emma.
‘Dat is mijn pa.’ Zegt Sofie, wijzend naar Rick. ‘En wat doe jij hier?’
‘Ik woon hier.’ Emma doet de deur dicht en loopt naar de woonkamer.
Sofie loopt achter haar aan. ‘Oh, je hebt dus al kennis gemaakt met je nieuwe stiefzus ?’