stoppen of doorgaan??

Hoihoi,
Ik ben begin dit schooljaar begonnen met de opleiding fysiotherapie nadat ik mijn havo diploma gehaald heb met de hakken over de sloot. Nu twijfelde ik sowieso al erg over de opleiding omdat ik geen biologie gehad heb, maar ik dacht dat dit niet zo’n groot probleem zou zijn. Al met al is het nu bijna kerst en zijn de resultaten van de eerste tentamenweek binnen. Mijn eerste tentamenweek was een hel.
Ik vind de opleiding zo moeilijk waardoor ik het helemaal niet leuk vind en helemaal niet meer gemotiveerd ben. Ik twijfel heel erg of ik moet stoppen of toch nog even door moet gaan om het te proberen…
Liefs xx

Ik zou doorgaan en bijles vragen bij vakken waar je veel moeite mee hebt zoals biologie!

Als je nu al twijfelt zou ik stoppen. Het is nog voor februari. Misschien kan je dan zelfs nog een andere (nieuwe leuke) opleiding gaan doen. En wanneer je voor februari stopt hoef je je stufi niet terug te betalen en krijg je collegegeld terug. Zou zonde zijn als je na je 2e tentamen week de resultaten terug krijgt (bij ons is dit pas in de week van 1 februari dus lekker genaaid) en je de opleiding dan bijvoorbeeld nieg meer kan halen. Hoeveel studiepunten heb je en hoeveel is bij jullie op school de bsa?

Ja wij krijgen ook pas in februari de resultaten van de 2e tentamenweek, beetje vervelend…
Ik heb de eerste tentamenweek 4 punten gehaald van de 15, en de bsa is 48…

Dus je mist momenteel 11 studiepunten van de 12 die je uiteindelijk mag missen? En als je je studie moeilijk vind en daardoor gedemotiveerd raakt, dan is de kans klein dat je het nog haalt.
Ga bij jezelf na: kan ik al mijn toetsen halen? Want je mag niks meer niet halen of hooguit een toets van 1 studiepunt.

Als je het echt niet meer leuk vindt zou ik stoppen. Maar als dit iets is wat je echt graag wilt gaan doen dan zou ik het gewoon proberen. Je moet alleen wel realistisch blijven aangezien je nu al je tentamens moet halen. Of kan je nog tentamens herkansen van de eerste periode?

Niet helemaal, ik neem aan dat ze nog mag herkansen. Dan zou ik wel bijles nemen als ik jou was!

Oh bij mij op school is het zo dat je tentamen in week 8 had en in week 10 de herkansing van dat tentamen uit week 8.

Ik zou voor jezelf nagaan of je de stof en het beroep wel leuk vind. Als de studie verder bij je past dan moet je gewoon een schop onder je reet en er 100% voor gaan. Die achterstand valt zeker in te halen: Neem bijles, zeg zo nodig je bijbaan op, maak afspraak bij studieadviseur.
Je moet niet je opleiding opgeven omdat het te moeilijk is. Je hebt havo niet voor niets afgerond, dus je kan deze studie ook aan. Je moet er alleen inderdaad harder voor werken dan de middelbare school, maar dat geldt voor elke opleiding die je doet.
Ik had vwo ook echt nèt aan gehaald en heb mijn eerste jaar echt verknald. Maar nu zit ik hier als 3e jaars zonder studievertraging!

Als je de studie niet leuk vind vanwege de inhoud van de stof en beroepsperspectief, tja dan raad ik je aan om te stoppen voor februari.