Stoppen of doorgaan?

Hoi!

Eigenlijk ben ik meer een stille meelezer, maar ik heb nu echt even jullie advies nodig! Het zit namelijk zo. In september ben ik aan de studie Biomedische Wetenschappen begonnen. Dit was niet mijn eerste keuze, ik wil namelijk geneeskunde gaan doen (hier had ik de inschrijfdatum helaas voor gemist). BMW leek me handig, omdat het dan mogelijk is na je bachelor BMW (dus als je de toelatingstoets van geneeskunde niet zou halen of toch nog arts wil worden) de SUMMA te doen. De SUMMA is een traject van vier jaar waarin je toch nog kunt worden opgeleid tot arts met de studies BMW en biologie.

Goed, het probleem is dus dat ik, nu ik studeer, geen vertrouwen meer heb in de SUMMA. Op de universiteit geven verschillende studenten en mijn tutor aan dat de toelatingsprocedure echt héél streng is (goede cijfers, goed CV enzovoort), dus de kans dat je daar wordt toegelaten is heel erg klein. Als het nu ook nog zo ik twee keer de toelatingstoets voor geneeskunde zou doen en die beide keren niet zou halen, hoe realistisch is het dan om wel bij de SUMMA binnen te komen?
Daar komt bij dat ik de beroepsmogelijkheden die aan BMW zitten verbonden niet leuk vind. Met een bachelor BMW zou ik dus echt niets willen doen. Stel ik zou dan toch mijn bachelor proberen te halen en niet worden toegelaten tot de SUMMA, dan zit ik met een bachelor in een richting waar ik verder (op arts na) geen interesse in heb.

In eerste instantie was mijn doel om BMW te gaan doen dus die SUMMA, maar nu ik daar mijn gedachten over heb veranderd, weet ik niet wat ik zal doen. De studie BMW is heel erg zwaar (ik ben er zo’n 40 uur per week mee bezig + daar komt in december de stof voor de geneeskunde toelatingstoets nog bij), ik reis drie uur per dag en misschien wel het belangrijkst: ik vind het niet zo leuk. Ik ben er zoveel tijd aan kwijt dat ik geen tijd meer kan maken voor de dingen die ik wél leuk vind.

Eigenlijk wil ik er dus graag mee stoppen, er zijn alleen een paar dingen die me tegenhouden. Als ik er nu mee stop, krijg ik namelijk volgend jaar geen studiefinanciering meer, terwijl als ik volgend jaar van studie switch (dus van BMW naar geneeskunde) ik dat wel zou krijgen. Daar komt ook bij dat als ik nu stop, ik geen stufi meer ontvang en ik dus moet werken. Nou vind ik dat werken geen probleem, maar het is nog een aardige klus hier in de omgeving aan een baan te komen en ik weet niet hoe snel dat gaat lukken. Het is niet zo dat ik veel geld nodig heb, maar ben toch bang ermee in de problemen te komen als ik niet snel genoeg een baan vind.

Het is een lang verhaal geworden, maar bedankt iedereen die het heeft gelezen! Ik vind het een hele lastige, grote keuze over mijn toekomst en weet op dit moment echt niet wat te doen. Mijn vraag aan jullie is, wat zouden jullie in deze situatie doen?

Thanks!! :upside_down_face:

Ehm… ik heb zelf totaal geen ervaring met zulke dingen maar als ik jou was zou ik voorlopig nog op deze studie blijven en proberen alsnog op geneeskunde binnen te komen. Als dat niet zou lukken kun je daarna altijd alsnog besluiten te stoppen.
Als je deze studie en de mogelijkheden die het biedt écht niet leuk vindt zou ik niet doorgaan, tenzij je echt de motivatie hebt om dit af te maken met goede cijfers en een goed CV op te bouwen. Als dat niet 100% zo is denk ik dat het heeeeeel moeilijk zou worden straks toegelaten te worden.
En als je wel doorgaat zou ik naar een kamer kijken als ik jou was (als je dit tenminste zou kunnen redden met geld, ik snap dat er ook nog eens bij werken niet echt ideaal is haha), dat kan heel veel tijd schelen!

Ik zou ieder geval proberen je P te halen. En verder gewoon volgend jaar weer voor geneeskunde aanmelden (of februari wellicht?). Wat wil je gaan doen als je stopt met de opleiding en niet word aangenomen voor geneeskunde? Werk vinden is niet zo makkelijk tegenwoordig.

Dankjulliewel voor jullie reacties!

@ Traveler als ik de toelatingstoets voor geneeskunde niet haal, zit ik aan een hele andere richting te denken. Eerder iets van rechten/psychologie of iets dergelijks. Daar ben ik me nu ook op aan het oriënteren om een goed plan B te hebben.

Op kamers gaan was ik eigenlijk niet van plan vanwege de kosten en familie omstandigheden, maar je hebt gelijk dat het heel veel tijd zou schelen dus ik ga er toch nog eens over nadenken.

Proberen dit jaar af te maken en zien hoe het dan bevalt. Je bent nog maar net bezig, misschien komen er straks vakken die je leuker lijken en dan heb je in ieder geval een propedeuse. Ondertussen wel gewoon elke keer meedoen met de geneeskunde selectie. Dan kun je altijd volgend jaar nog met iets anders beginnen.

Je hebt trouwens meer opties dan alleen SUMMA, bijna elke uni heeft een zij-instroom traject voor geneeskunde. Voor die in groningen hoef je niet eens perse bmw als vooropleiding. Zolang je maar een bachelor hebt en de toelatingstoets haalt.