Stoppen of doorgaan?

Hoi!

Eigenlijk ben ik meer een stille meelezer, maar ik heb nu echt even jullie advies nodig! Het zit namelijk zo. In september ben ik aan de studie Biomedische Wetenschappen begonnen. Dit was niet mijn eerste keuze, ik wil namelijk geneeskunde gaan doen (hier had ik de inschrijfdatum helaas voor gemist). BMW leek me handig, omdat het dan mogelijk is na je bachelor BMW (dus als je de toelatingstoets van geneeskunde niet zou halen of toch nog arts wil worden) de SUMMA te doen. De SUMMA is een traject van vier jaar waarin je toch nog kunt worden opgeleid tot arts met de studies BMW en biologie.

Goed, het probleem is dus dat ik, nu ik studeer, geen vertrouwen meer heb in de SUMMA. Op de universiteit geven verschillende studenten en mijn tutor aan dat de toelatingsprocedure echt héél streng is (goede cijfers, goed CV enzovoort), dus de kans dat je daar wordt toegelaten is heel erg klein. Als het nu ook nog zo ik twee keer de toelatingstoets voor geneeskunde zou doen en die beide keren niet zou halen, hoe realistisch is het dan om wel bij de SUMMA binnen te komen?
Daar komt bij dat ik de beroepsmogelijkheden die aan BMW zitten verbonden niet leuk vind. Met een bachelor BMW zou ik dus echt niets willen doen. Stel ik zou dan toch mijn bachelor proberen te halen en niet worden toegelaten tot de SUMMA, dan zit ik met een bachelor in een richting waar ik verder (op arts na) geen interesse in heb.

In eerste instantie was mijn doel om BMW te gaan doen dus die SUMMA, maar nu ik daar mijn gedachten over heb veranderd, weet ik niet wat ik zal doen. De studie BMW is heel erg zwaar (ik ben er zo’n 40 uur per week mee bezig + daar komt in december de stof voor de geneeskunde toelatingstoets nog bij), ik reis drie uur per dag en misschien wel het belangrijkst: ik vind het niet zo leuk. Ik ben er zoveel tijd aan kwijt dat ik geen tijd meer kan maken voor de dingen die ik wél leuk vind.