stoppen met studie

Ik heb al op google gezocht, maar ik kom er niet helemaal uit, dus misschien kunnen jullie me helpen :slightly_smiling_face:

Als ik nu met een studie zou beginnen, en dat blijkt toch niet helemaal mijn studie te zijn, en ik stop v贸贸r februari met deze studie, hoe zit dat dan met de studiefinanciering? Ik begreep uit google dat de tijd dat je er gebruik van gemaakt wordt van je 4jarige studiefinanciering wordt afgetrokken, maar dat zijn dan dus maar bijv 3 maanden?
En is dat nu anders met het kabinet en zijn langstudeerplannen?

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Jaaaa dit kan ik ook nergens vinden en wil het graag weten.

Staat er niets op de website van de 鈥榮chool鈥 waar je gaat studeren?

Ik ben na 3 maanden gestopt en dat ben ik ook kwijt aan stufi.

Nee, het heeft met de studiefinanciering te maken鈥 Dat is landelijk geregeld en niet per school :slightly_smiling_face: En de informatie die op de site van die instelling gaat die dat regelt begrijp ik niet helemaal

Dan ben je de verbruikte maanden stufi dan inderdaad kwijt. Dus als jij in februari stopt krijg je nog 4 jaar - 6 maanden = 3.5 jaar stufi voor je volgende opleiding :]
(Ik ben vorig jaar ook gestopt)

Oke, dus je hebt eigenlijk nu nog gewoon 3 jaar en 9 maanden over dan aan stufi?

Oke, dankjewel! En dat geldt ook zo met je OV dan?

Ja, je krijgt in augustus geen stufi volgens mij, dus iets minder :")
Maar ja, de laatste 3 maanden van mijn volgende studie krijg ik geen stufi meer.

Ov moet je ook stopzetten via DUO.

Stopzetten studentenreisproduct

Als je je studiefinanciering stopzet, moet je ook altijd je studentenreisproduct stopzetten. Uiterlijk op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering.

Dit staat op de site

http://www.ib-groep.nl/pa鈥topzetten/stopzetten.asp

okeik heb een volgende vraag als je stopt met je opleiding bijvoorbeeld jullie zeggen voor februari ik ga collegegeld in 1 keer betalen ben ik dan ook collegegeld kwijt of geven ze een beppaalde percentage van dat terug?

ja dit vraag ik me ook af :slightly_smiling_face:

als je in 1 x betaald hebt voor je collegegeld, geven ze je de rest van het bedrag terug
ik had 2 maanden gestudeerd en toen heb ik dus dat collegegeld - 2 maanden school geld terug gekregen

Als je wil dat er maar 3 maanden vanaf gaan moet je voor 1 februari stoppen! Als je daarna stopt dan gaat er gewon een heel jaar af鈥 Het heet de 1-februari regel ofzo :stuck_out_tongue:

als je voor febr stopt hoef je niets terug te betalen. Als je daarna stopt wel.
Maar als je weer een andere hbo gaat doen is het gewoon in mindering, zolang je dus maar je diploma haalt krijg je in totaal wel die 4jaar stufi kado.
Denk je ik ga toch een mbo doen of werken en je bent gestopt na 1 febr dan heb je gewoon een schuld lopen.

Dat is niet waar. (: Het enige voordeel van voor 1 februari stoppen is dat je niets terug hoeft te betalen. Als je daarna stopt en geen andere studie meer afmaakt, moet je al je stufi en OV terug gaan betalen.

Verder: je krijgt een deel van je collegegeld terug, als je de precieze bedragen wil weten moet je even op de site van DUO/IB kijken. Voor OV geldt hetzelfde als stufi, dus die krijg je dan gewoon dat aantal maanden minder voor je volgende studie!