Stoppen met studie?

Ik ben dit jaar begonnen aan een hbo opleiding, maar ik heb echt het gevoel alsof ik er helemaal niet thuis hoor. Dit komt omdat de opleiding anders is dan ik verwacht had en omdat het niveau van m’n klasgenoten en mij heel anders is. De meeste klasgenoten komen van een mbo opleiding en zijn dus al 20 of ouder, terwijl ik net 17 ben… Ik heb het gevoel alsof ik er nog niet helemaal klaar voor ben. Ook zie ik mezelf later niet echt werk doen waar je deze opleiding voor nodig hebt.
Het liefst zou ik er zo snel mogelijk mee willen stoppen en in februari of september volgend jaar weer met een nieuwe opleiding beginnen nadat ik me beter georiënteerd heb. Maar hoe zit het dan met stufi enzo? moet ik dan ook gaan lenen?
Ik hoop dat jullie tips en advies enzo hebben voor mij want ik weet echt niet of ik gewoon moet doorzetten terwijl ik het niet leuk vind of dat ik beter kan stoppen en opzoek kan gaan naar een andere opleiding.

Ik zou nog wel even doorzetten, je bent tenslotte nog maar net begonnen. Wat je wel kunt doen is nu al orienteren naar een andere studie voor je het over een paar weken nog steeds niets vind. Als je echt besluit om te stoppen, zou ik inderdaad wel proberen om in februari weer te beginnen. Hoe het zit met stufi weet ik niet, ik studeer niet meer.

Misschien moet je het nog even een kans geven, school is inderdaad net pas begonnen. Als je de studie écht niets vindt, is in februari beginnen een goede optie. Maar ik zou me dan wel beter oriënteren over de studie, want voordat je ermee begint is het al vrij duidelijk met wat voor opleiding wat voor beroep je later uitoefent. Denk ook aan meeloopdagen, etc etc etc
Hoe het met stufi zit weet ik ook niet, ik studeer nog niet.

School is pas 4 week bezig. Je kan altijd proberen om je P nog te gaan halen dit jaar. Of sowieso even de eerste tentamens afwachten. Het is gewoon super wennen van havo naar hbo. Misschien heeft dat al tijd nodig!
Stop je toch, moet je de stufi ook stoppen en ov ook.

Mocht je inderdaad willen stoppen, zorg er dan wel voor dat het echt op je studie en de inhoud daarvan gebaseerd is.
Niet op je studiegenoten, hun leeftijd, niveau en-of instelling. Dat wisselt namelijk ook weer. Je hebt er geen invloed op helaas wie er allemaal aan dezelfde opleiding beginnen, maar stel je begint in februari met een andere studie en je hebt een vergelijkbare klas; dan ben je in feite even ver van huis.

School is net begonnen. Ik was 16 toen ik begon en zat ook met allemaal ouderen, maar dat heeft mij niet tegengehouden. Ik zou het nog even aankijken en als het echt niks is kijken naar een ander studie. Hoe het zit met stufi weet ik niet, maar volgens mij was het wel zo dat als je voor feb. stopte je je collegegeld terugkreeg. Maar misschien hebben ze dat in die vier jaar ook alweer veranderd.

ja ik wil sowieso het eerste kwartaal nog aankijken, dus tot na de eerste tentamenweek.

iig bedankt voor jullie reactie

Zit in precies hetzelfde schuitje! Snap ook hoe je je voelt. Voel me zo ongelukkig en echt geen motivatie om naar school te gaan. Daarentegen heb ik juist een hele leuke gezellige klas die ik ga missen. Maar ik vind de studie echt 3x niks. Ik wacht denk ik ook het eerste kwartaal af en ga me orriënteren.
Ik wil zo graag m’n P halen en naar de uni alleen weet ik echt niet of ik dit jaar wel volhoud.