Stoppen met studie?

Hoi,

Ik studeer sinds begin dit jaar Sociologie na het afronden van mijn VWO examen in E&M. Nu wilde ik hiervoor altijd Frans gaan studeren maar dat heb ik niet gedaan vanwege de baankansen maar nu twijfel ik toch heel erg; ik vind de studie die ik nu doe op zich wel leuk maar de banen die er bij horen vind ik minder. Nu ging het altijd wel goed (goede cijfers etc.) maar sinds ik met de kerst een paar weken thuis ben geweest ben ik veel erger gaan twijfelen. Ik dacht dat het wel over zou waaien maar ik het is nog steeds niet weg.

Wat zouden jullie doen? Enerzijds heb ik zoiets van ‘stel je niet aan en ga verder,’ maar anderzijds twijfel ik echt heel erg. Ik ben net 18 trouwens.

Ik zou eens goed met je ouders praten dat je twijfels hebt, wat je wil en eventueel een afspraak maken met een studentendecaan.
In Februari kun je eventueel nog instromen (ligt aan de andere school en studie), anders moet je tot September wachten.

In Februari kun je niet meer instromen, dat raadt ik je ten zeerste af. Dit kan alleen maar bij een paar opleidingen , en de studentendecanen van deze opleidingen raden het je af omdat je midden in een studie valt en een hoop moet inhalen (de vakken die zij tot nu toe hebben gehad)

Ik zou doorzetten, en ondertussen een gesprek met de studentendecaan aangaan. En een meeloopdag regelen van de studie Frans + met iemand spreken die deze studie doet. ‘Ik vind de banen die bij deze studie horen niet leuk’ → nadat je een universitaire studie hebt afgerond staat nooit vast wat je wordt, je kunt in veel verschillende hoeken terecht komen.