Stoppen met studie?

Hoi,

Ik studeer sinds begin dit jaar Sociologie na het afronden van mijn VWO examen in E&M. Nu wilde ik hiervoor altijd Frans gaan studeren maar dat heb ik niet gedaan vanwege de baankansen maar nu twijfel ik toch heel erg; ik vind de studie die ik nu doe op zich wel leuk maar de banen die er bij horen vind ik minder. Nu ging het altijd wel goed (goede cijfers etc.) maar sinds ik met de kerst een paar weken thuis ben geweest ben ik veel erger gaan twijfelen. Ik dacht dat het wel over zou waaien maar ik het is nog steeds niet weg.

Wat zouden jullie doen? Enerzijds heb ik zoiets van ‘stel je niet aan en ga verder,’ maar anderzijds twijfel ik echt heel erg. Ik ben net 18 trouwens.

Ik zou eens goed met je ouders praten dat je twijfels hebt, wat je wil en eventueel een afspraak maken met een studentendecaan.
In Februari kun je eventueel nog instromen (ligt aan de andere school en studie), anders moet je tot September wachten.

In Februari kun je niet meer instromen, dat raadt ik je ten zeerste af. Dit kan alleen maar bij een paar opleidingen , en de studentendecanen van deze opleidingen raden het je af omdat je midden in een studie valt en een hoop moet inhalen (de vakken die zij tot nu toe hebben gehad)

Ik zou doorzetten, en ondertussen een gesprek met de studentendecaan aangaan. En een meeloopdag regelen van de studie Frans + met iemand spreken die deze studie doet. ‘Ik vind de banen die bij deze studie horen niet leuk’ → nadat je een universitaire studie hebt afgerond staat nooit vast wat je wordt, je kunt in veel verschillende hoeken terecht komen.

Vraag je af : wat vind ik niet leuk aan mijn studie en waarom zou de studie Frans mij meer bevallen? En wat zijn de nadelen van de studie Frans? En als je echt een enorme passie hebt voor Frans + de Franse cultuur (je zult heel veel Franse werken moeten lezen als je deze studie kiest), moet je gewoon, nadat je je goed hebt georiënteerd, inschrijven en voor deze studie gaan, en niet letten op de banenkans, want waar een wil is, is een weg.

Mijn moeder heeft biologie gestudeerd en is nu informatie-analist.
Er zijn mensen die psychologie hebben gestudeerd, kunstgeschiedenis en nog wat andere studies en die hebben ook dezelfde baan als mijn moeder.

En deze studie afmaken en dan Frans doen?

Ander idee: een minor Frans doen / ervoor zorgen dat je nu al / snel vakken van Frans kunt doen om te zien of de studie je echt bevalt.

kies wat goed voelt, zou ik zeggen. je bent nog jong genoeg om te switchen qua studie. Je studietijd moet wel leuk zijn!

zelf twijfel ik ook erg op dit moment. niet omdat ik het niet leuk/ interessant genoeg vind, maar omdat ik denk dat universiteit te hoog voor me is gegrepen. ik wacht nog mn tentamens af en dan beslis ik of ik verder ga met de uni, of in september begin op het HBO

Of Frans er naast als dat mogelijk is

Als je op jouw universiteit ook de studie Frans hebt, zou ik eens kijken naar de mogelijkheid om daar wat vakken van te volgen nu. Dan kom je er wellicht beter achter of dat wel écht is wat je wil en of je inderdaad zou willen switchen, en/of je kunt het er wellicht ook naast blijven doen. (:

=

Je bent 18, dus nog jong zat. Als je hart meer bij Frans ligt, zou ik daar toch voor gaan tbh.

Hmm, ja. Ik ging ook een andere opleiding volgen dan de opleiding die ik wou doen. Had ook met baankansen te maken. Ik ben met die opleiding gestopt en doe nu de opleiding die ik altijd wou doen. Heb toch mijn hart gevolgd, voelt toch wel beter.

Betekent niet dat ik denk dat jij hetzelfde moet doen. Maar ik denk wel dat als je hart bij Frans ligt en je toch doorgaat met deze opleiding je misschien nooit 100% blij bent met wat je doet… Misschien met je ouders over hebben?

Verdiep je even heel goed in beide studies. Maak testen e.d. en kijk welke studie het beste bij je past en het meest goed voelt. Als dat Frans is zou ik proberen dit jaar af te maken en dan Frans gaan studeren. Als het écht niet meer gaat gewoon stoppen (beste keuze die ik gemaakt heb).