stoppen met studie?

Goed, zoals de titel al aangeeft, twijfel ik of ik met mijn studie door moet gaan.
Ik studeer momenteel geschiedenis aan de radboud universiteit in nijmegen en zit in m’n tweede jaar.
Don’t get me wrong, ik vind het heel erg belangrijk om een goede opleiding te doen, anders dan werk ik over twintig jaar nog steeds bij de mcdonalds en dat is niet bepaald mijn levensdoel.

Voordat ik met deze studie begon heb ik een tussenjaar gedaan. Hierin heb ik een vooropleiding voor theater gedaan. Ik speel al 8 jaar lang theater en het is altijd een enorme uitlaatklep geweest. Als ik op het podium sta dan voel ik me compleet. Na het tussenjaar (die ik uberhaupt had genomen omdat ik niet wist of ik nu geschiedenis of theater wilde gaan doen) heb ik dus gekozen voor geschiedenis. Dit kwam omdat ik er mentaal absoluut niet klaar voor was om een zware opleiding als theater te gaan doen. Ik heb theater toen afgedaan als hobby en ben gewoon aan geschiedenis begonnen.

Op dat moment was dat ook de beste keuze. Als ik toen voor theater had gekozen en ik was aangenomen, had ik het waarschijnlijk niet lang volgehouden. Ik heb wat moeite met mezelf, bla bla, maar dat terzijde. Nu ik anderhalf jaar verder ben, mis ik het toneelspelen enorm. Zo erg dat ik me heb opgegeven voor een auditie voor een theateropleiding. Dit was meer om te kijken hoe ver ik zou komen tijdens de audities, dan echt met het idee dat als ik aangenomen zou worden ook daadwerkelijk de opleiding zou gaan volgen. Nu meer dan een maand later is mijn mening toch al sterk veranderd hierin. Ik merk dat ik geschiedenis op zich heel erg leuk vind, maar de volledige opleiding op het allerhoogste niveau mij niet superveel aanspreekt. Ik dacht altijd dat ik het superleuk zou vinden om de bibliotheek in te gaan en onderzoek te doen, maar dit blijkt mij minder aan te spreken dan verwacht. Nu is dit uiteraard het grootste gedeelte van de opleiding.

Dus na een grote (en misschien iets te grote, haha sorry daarvoor) inleiding, dan hier het probleem. Moet ik uberhaupt stoppen met de studie geschiedenis en eventueel een tussenjaar nemen mocht ik niet direct worden aangenomen voor theater (ik heb me nu dus ook voor maar één opleiding ingeschreven, het is nu al te laat om nog bij andere instellingen in te schrijven…), of zal ik nog doorgaan met geschiedenis als ik niet wordt aangenomen. Wat mijn dilemma vooral hierin is, is de studiefinanciering. Die krijg ik (met de huidige wet) voor vier jaar, twee jaar heb ik dan al verbruikt. Als ik geschiedenis afmaak, dan zijn er sowieso al drie jaar vanaf en heb ik een afgeronde opleiding, waardoor er weer een aparte regeling is voor een tweede studie volgen (volgens mij).

Ik weet het echt niet meer… Moet ik mezelf gewoon een schop onder m’n kont geven en gaan voor een universitaire opleiding, of m’n hart achterna gaan en alleen voor theater gaan. Theater staat bij mij overigens op de grote #1. Geschiedenis is eigenlijk gewoon ‘best of the rest’.
Mocht ik direct aangenomen worden bij deze audities, dan is mijn keuze overigens duidelijk. Dan kies ik gewoon voor theater. Het gaat mij er vooral om wat ik moet doen als ik niet aangenomen word.

Sorry, heel erg lang verhaal. Bedankt als je het helemaal gelezen hebt :wink:
xx

Ik zou als ik jou was de theateropleiding gaan doen.
Maar dan wel nádat je geschiedenis hebt afgerond. Natuurlijk wordt dat moellijk met weinig/ ozonder studiefinanciering, maar als dat echt is wat je wil, gaat het lukken, hoe dan ook. Ik vind het alleen zo zonde om een al bijna behaald diploma weg te gooien.
Al weet ik zelf ook heel goed dat je je hart moet volgen. Poeh. Sorry. Moeilijk.

Ja dat is dus mijn dilemma. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik één vak vorig jaar niet gehaald heb en m’n propedeuse ook nog niet heb. Hierdoor loop ik al studievertraging op, wat betekent dat de kans groot is dat ik vier jaar doe over mijn bachelor. Vooral op de manier dat ik nu bezig ben, gaat het langer dan drie jaar duren…

Je moet je niet focussen op hoe lang je erover doet, en wat voor financiële gevolgen het heeft. Ja, het is kut dat je studievertraging kan oplopen en meer moet dokken, but in the end, heb je daarna nog vele jaren waarin je kunt werken en bezig kunt zijn met het vakgebied dat je interessant vind. Jij wilt voor theater gaan, dat zie ik aan je post, maar je moet je wel heel goed beseffen dat je hier een stuk minder banenperspectief hebt dan met een universitaire studie, en aan elke studie zitten nadelen, maar als je geschiedenis als vakgebied interessant vind kun je dan niet doorzetten en ervoor zorgen dat je meer leuke dingen naast je studie doet (studententoneel, zangles, weet ik veel wat)? Als je niet wordt aangenomen op de theateracademie waar je heen wilt, maar toch het gevoel blijft houden dat je heel graag naar een toneelschool wilt, moet je ervoor zorgen dat je ook naar andere toneelscholen kijkt, zodat je daar ook auditie kunt doen, en wie weet wordt je bij de een wel en bij de ander niet aangenomen.

What would u do if you weren’t affraid?