Stoppen met studie

Ik sta op het punt om te stoppen met mijn studie. Ik heb het er heel moeilijk mee om definitieve keuze te maken, maar ik denk dat het uiteindelijk beter is als ik ga stoppen.

Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die in hun eerste jaar van een hbo of wo opleiding zijn gestopt, of willen gaan stoppen. Wat zijn jullie aan doen in dat half jaar dat je geen studie deed. Hoe heb je een nieuwe studie gevonden?

Ja, ben gaan werken. Heb een nieuwe studie gevonden door naar open dagen te gaan en het was eigenlijk per toeval dat ik de studie vond die ik nu volg. Tip: kijk eens naar dingen waar je nooit over nagedacht hebt.

doe een hbo opleiding maar twijfel heel erg of dit hét is wat ik zoek

Ik ben wel gestopt vorig jaar in het 1e jaar van mijn MBO studie, maar dat is totaal anders omdat je dan nog leerplichtig bent.

Als je gaat stoppen zou ik gaan kijken of je sowieso 4 dagen in de week kan werken, want ik denk dat je je anders snel gaat vervelen… en veel opendagen bezoeken, meestudeerdagen aanvragen. etc. En uitrusten. Want ik denk dat je nu wel stress hebt omdat je niet weet wat je moet doen…

Een vriendin van mij is gestopt tijdens het eerste jaar van haar studie (HBO). Via een decaan is ze terecht gekomen bij een module/(keuze)vak over studieheroriëntatie. Hier kwam uit dat de studie die ze deed niet helemaal aansloot op wat zij kon en wilde bereiken. Na een paar weken kwam er een totaal andere studie uit die wél aansloot op haar interesses en wensen.

Mijn advies is om met een decaan of vertrouwenspersoon van school te gaan praten, wellicht kunnen zij jou een stukje verder helpen of kunnen verwijzen naar bijvoorbeeld een studieheroriëntatie module (hier moet je wel open voor staan, anders heeft die geen enkele zin). Mocht je niets vinden, kan je inderdaad het beste gaan werken en in de tussentijd research doen naar verschillende studies en veel open dagen bezoeken.

Hee ik zit met eenzelfde probleem.
Ik ben zojuist met mn studie gestopt, eerste jaar geschiedenis aan de RU en wil iets totaal anders. Iets creatiefs en zit te denken aan game architecture and design ofzo…
Ik heb met mn werk gesproken en kan waarschijnlijk min. 4x per week werken daar en dat is super fijn want dan kan ik sparen voor mijn volgende studie en kamertje. Zou ik wel echt aanraden want ik zou gek worden anders.

Het kutte vind ik alleen dat ik mijn kamer en mn vrienden op de studie allemaal moet opgeven, ofja ik geef t t niet op maar vrienden die je pas 3 maanden hebt daarmee zal het contact wel verwateren denk ik. balen.

Ik heb ook een beetje iets van “doorzetten of kappen?” op het moment. Ik heb in mijn klas (en de klassen waar mijn klas colleges mee heeft) de afgelopen maanden geen vrienden gemaakt. Ik kan het met een paar klasgenoten wel goed vinden, maar dat komt eigenlijk ook alleen maar doordat ik goed m’n best doe op het werk dat ik voor het project aflever en zij hetzelfde doen.

Ook vind ik de praktijkdag minder leuk dan gehoopt (de afgelopen 2 periodes waren dan wel totaal niet het deel van het analistenberoep dat ik ga doen, maar dan nog). Verslagen zijn moeilijker en voorbereiding is saaier dan verwacht.

Ook zijn de studietaken meer werk dan ik had verwacht.

Ik ben in mijn eerste WO jaar gestopt omdat het gewoon echt niets voor mij was. Nooit spijt van gehad.

Bedankt voor de reacties!
Ik woon nu ook op kamers en denk dat de terugschakeling naar thuiswonen heel groot zal zijn. Helaas kan ik mijn kamer niet blijven betalen zonder stufi,en is de afstand naar mijn ouders wel heel erg groot, dus is de enige optie eigenlijk terug naar huis. Ik doe nu een hele praktische hbo opleiding, docent theater en denk dat ik meer op universiteiten ga kijken. Denk dat dat weer wat voor mij is.

^ Maar als je niet studeert heb je meer tijd om te werken toch? Kun je dan niet op kamers blijven?

^ja dat is wel waar, maar ik wil sowieso wel terug naar de stad van mn ouders, omdat mijn vriend daar ook woont. En ik nu in een stad woon die daar 2,5 uur reizen vandaan is. En ik heb in beide steden nog geen werk dus moet dat toch gaan zoeken. En ik weet niet vind het een beetje raar om dat in de stad van mn ouders een woning te gaan zoeken, alsof ik niet terug bij mn ouders wil zijn ofzo.

Voordat je gaat stoppen zou ik nog wel een gesprek aanknopen met je mentor/tutor of iemand anders van je opleiding. Achteraf lucht het gewoon op als je met iemand je opties hebt besproken en misschien heeft iemand anders nog suggesties waar je wat aan hebt.

Ik ben in een later jaar van mijn vorige studie gestopt, en uiteindelijk werkte ik 3 dagen.
Mocht je nog geen rijbewijs hebben dan is het ‘tussenjaartje’ dat je krijgt de ideale tijd om hem te behalen.
En ik zou gewoon zoveel mogelijk opendagen en meeloopdagen gaan bezoeken om een nieuwe studie te vinden. (In de tussentijd een hobby zoeken, of je verder verdiepen in een van je interesses kan ook helpen.)

^bedankt, ik heb al een gesprek met mijn slb-er aangevraagd. En die heb ik dinsdag. Ik hoop 30 januari mijn rijbewijs te halen, maar dan kan ik lekker overal rondscheuren!

Dat kan ook een dikke plus zijn bij het vinden van een (tijdelijke) baan om die maanden zonder studie te overbruggen.
Veel succes. :upside_down_face:

Ik ben vorig jaar gestopt in het eerste jaar van mijn HBO-studie. Nouja, gestopt. Ik heb de lessen nog half gevolgd omdat we nog maar een paar weken les hadden en ik me anders kapot zou vervelen, en ik wilde wel een beetje in dezelfde richting (van verpleegkunde naar SPH) blijven dus het volgen van sommige lessen had nog wel nut. Ik was dan ook te laat voor de 1 februari deadline omdat ik er pas tijdens mijn stage achterkwam dat ik wilde stoppen.

Ik ben vorig jaar ook gestopt met mn WO studie, het sloot toch niet helemaal aan op wat ik voor ogen had. Heb er lang over getwijfeld maar zeker geen spijt van gehad, mn huidige studie sluit veel beter aan op wat ik wil. Ik heb nog steeds vriendinnetjes van mn vorige studie dus het hoeft zeker niet altijd weg te vallen.
en de maanden dat ik thuis was heb ik gewerkt, gewerkt en gechilld haha.

Bekijk het zo: liever 1 jaar ‘verpest’ (al vind ik dat je met een theater opleiding nooit echt een jaar verpest, want daar heb je altijd wat aan, wat je ook gaat worden) dan 4 jaar en daarna een baan die je niet ziet zitten.

Mag ik vragen waarom je het niks vind? Ik wilde vroeger namelijk altijd naar de theaterschool maar heb uit eindelijk toch voor een opleiding gekozen waar ‘meer toekomst in zit’.

maar tot 1 februari kan je nog switchen van opleiding? en anders moet je wachten tot dat schooljaar is afgelopen?

Ah dit verzacht de pijn zo erg als ik dit allemaal lees :slightly_smiling_face:
Ik ga nu ook lekker half jaartje werken en alle open dagen die ik maar vinden kan bezoeken, maar t is fijn om te weten dat ik niet alleen sta haha