Stoppen met studie (VWO )

Hi girls ( & boys ),

ik zit nu echt in een dilemma ;(. Ik heb vorig jaar mijn havo diploma gehaald (ik was gezakt van 3VWO naar 4HAVO) en zei altijd dat ik gewoon weer VWO ga down na 5HAVO. Maar echt 4/3 weken voor de 1 mei studie inschrijven deadline, had ik toch besloten om Informatica HBO te gaan doen. Hier had ik heel erg veel zin in:). Mijn ouders dachten hier anders over en pushte mij om toch VWO te doen. Nu zit ik in 5VWO en ben ik zeer ongelukkig. Ik overweeg echt om te stoppen en gewoon volgend jaar mijn opleiding te doen. Heeft iemand tips?

Waarom ben je ongelukkig op het vwo? Ligt het aan het niveau, de school, of klas?

Het is niet fijn dat je ouders jou pushen om een hoger niveau te halen, zeker als je dat zelf niet wil. Ik ben net van het hbo naar de universiteit gegaan, dus ik wil je ook wel aanraden na te denken over wat je later wil. Volg je liever een beroepsopleiding of een academische opleiding? Er zijn grote verschillen, en jij moet vooral doen wat bij je past. Het klinkt alsof je goed nagedacht hebt over hbo informatica en dat is een interessante opleiding, dus helemaal niks mis mee. Je ouders zouden trots moeten zijn!

Ja, waarom ben je ongelukkig met VWO? Ik denk dat het beste is om je eigen hart gewoon te volgen, als je je echt ongelukkig voelt zou ik het er met je ouders over hebben en misschien is het handig (voor als je stop) dat je alvast een alternatief vind voor het rest van het jaar ((Bijvoorbeeld een bijbaan zoeken), meestal zijn ouders dan al wat meer gerustgesteld. HBO informatica hoor ik goeie dingen over!! Ik doe zelf CMD, soortgeijke opleiding en is echt heel leuk.

Ik overwoog eigenlijk om gewoon Informatica te doen op de uni. Daar heb ik wiskunde B voor nodig en dat wil ik ook wel inhalen maar iedereen raad het mij af:(…

Doe vooral wat je zelf wil! Je hebt je havo dus naar het hbo kan je altijd nog. Tenzij je echt ongelukkig bent op school / gepest wordt / of echt lijdt onder het niveau van vwo, zou ik het gewoon proberen. Wie weet lukt het, en anders heb je een goed alternatief om op terug te vallen.

Ben super blij voor je! T komt doordat ik echt denk dat informatica bij me past. Maar ik heb nog nooit iets met informatica gedaan en weet echt niet of did nu daadwerkelijk bij mij past. Mn ouders adviseerden mij gisteren om wiskB gewoon te nemen en als ik dan nog steeds informatica wil doen doe ik dat op de uni. Maar iedereen zegt tegen mij dat ik echt geen Wisk B kan nemen.

Je hebt nu geen wiskunde b dus? Ik zou dan eerst met je mentor praten over of het mogelijk is om wiskunde b nog op te pakken. Dat zou ik echt niet weten, eigenlijk.

Wie is iedereen?
Zijn dat de docenten? Of vrienden om je heen?
Als de wiskundedocent zegt: “begin er niet aan want dat redt je niet” dan wordt het wel lastig.
Als je vrienden zeggen “geen wiskunde b, veel te lastig” dan zou ik als ik jou was daar niet naar luisteren. Zeker niet als ze zelf geen wiskunde b doen. Blijf vooral bij jezelf en kijk waar jij goed in bent.
Dus praat met je docent en als die er vertrouwen in heeft dat je het zou kunnen, dan zou ik er zeker voor gaan.

1 like