Dag allemaal!
Om te beginnen, dit wordt een lang verhaal. Sorry. Alvast dank voor het lezen!
Ook al lees ik al jaaaaren mee, ik vergeet altijd dat ik een account heb Nu wordt het tijd om zelf eens een bericht te plaatsen om hulp, want ik begin te erkennen dat ik waarschijnlijk niet op de juiste plek zit qua studie momenteel. Het zit zo:
Ik studeer momenteel aan de academische lerarenopleiding voor het basisonderwijs, wat inhoudt dat ik zowel pabo (hbo) en pedagogische wetenschappen/onderwijskunde studeer (uni). Echter twijfel ik enorm of dit is wat ik wil, eigenlijk al vanaf week één. Mijn probleem is dat ik altijd al wist dat ik iets met kinderen wilde doen, maar in de praktijk valt het tegen. Ik vind de stage maar zo zo (niet dat ik het vreselijk vind, maar heb nooit zin om er heen te gaan) en ik vind de pabo vreselijk. De lessen zijn voor mij persoonlijk totaal niet uitdagend en ik mis diepgang. Ook vind ik het hele “hbo systeem” niks. De woorden “doelen” en “feedback” kan ik niet meer horen en ik mis de vrijheid zoals ik die ervaar op de universiteit. Verder heb ik het idee dat deze studie te specifiek voor mij is. Ik ben enorm breed geïnteresseerd en eigenlijk wil ik gewoon leren over de wereld in plaats van alleen puur over een kind. Aan de andere kant zie ik mij wel helemaal werken met autistische kinderen of bij jeugdzorg, maar alleen Pedagogische Wetenschappen zie ik ook niet zitten.
De vraag voor mij is: hoe weet je nu zeker dat een studie/beroep écht is wat je wil? Ik denk dat hier mijn niet ligt, maar vervolgens hoor ik van docenten en begeleiders dat ik uitstraal dat ik écht passie voor het vak heb. Mijn stageleerlingen zijn iedere week weer blij als ik er ben en ik haal 8’en op zowel pabo als universiteit en een 8 voor stage. Ik kan het dus blijkbaar wel. Misschien weet ik gewoon zelf nog niet dat ik dit wil en ik dit leuk vind (dat klinkt raar, ik weet het)? Ik vind de stap om te stoppen enorm moeilijk omdat ik een heel leuk vrienden netwerk heb opgebouwd in mijn studentenstad en mijn ouders enorm veel tijd en geld in zowel mijn studie en kamer hebben gestoken en ik het gevoel heb dat ik faal als ik stop.
Ik weet dat (als ik stop) ik wel nog altijd graag iets voor mensen wil doen. Ik ben zeer internationaal georiënteerd en geïnteresseerd in aardrijkskunde, geschiedenis, taal, actualiteit, gedrag en maatschappij. Politicologie en sociologie spreken mij aan, net als Taal en Cultuur studies en sociale geografie of ontwikkelingsstudies.
Nu ik mijn verhaal lees merk ik dat ik eigenlijk niet een duidelijke vraag aan jullie stel, maar hopelijk heeft toch iemand advies, of een bepaalde visie op mijn verhaal! De keuze maken is zo moeilijk en het maakt me ook wel verdrietig, hopelijk heeft iemand tips voor mij!
Liefs en bedankt!