stoppen met studie (te brede interesse/weinig uitdaging)

Dag allemaal!

Om te beginnen, dit wordt een lang verhaal. Sorry. Alvast dank voor het lezen!

Ook al lees ik al jaaaaren mee, ik vergeet altijd dat ik een account heb :flushed: Nu wordt het tijd om zelf eens een bericht te plaatsen om hulp, want ik begin te erkennen dat ik waarschijnlijk niet op de juiste plek zit qua studie momenteel. Het zit zo:
Ik studeer momenteel aan de academische lerarenopleiding voor het basisonderwijs, wat inhoudt dat ik zowel pabo (hbo) en pedagogische wetenschappen/onderwijskunde studeer (uni). Echter twijfel ik enorm of dit is wat ik wil, eigenlijk al vanaf week Ć©Ć©n. Mijn probleem is dat ik altijd al wist dat ik iets met kinderen wilde doen, maar in de praktijk valt het tegen. Ik vind de stage maar zo zo (niet dat ik het vreselijk vind, maar heb nooit zin om er heen te gaan) en ik vind de pabo vreselijk. De lessen zijn voor mij persoonlijk totaal niet uitdagend en ik mis diepgang. Ook vind ik het hele ā€œhbo systeemā€ niks. De woorden ā€œdoelenā€ en ā€œfeedbackā€ kan ik niet meer horen en ik mis de vrijheid zoals ik die ervaar op de universiteit. Verder heb ik het idee dat deze studie te specifiek voor mij is. Ik ben enorm breed geĆÆnteresseerd en eigenlijk wil ik gewoon leren over de wereld in plaats van alleen puur over een kind. Aan de andere kant zie ik mij wel helemaal werken met autistische kinderen of bij jeugdzorg, maar alleen Pedagogische Wetenschappen zie ik ook niet zitten.

De vraag voor mij is: hoe weet je nu zeker dat een studie/beroep Ć©cht is wat je wil? Ik denk dat hier mijn niet ligt, maar vervolgens hoor ik van docenten en begeleiders dat ik uitstraal dat ik Ć©cht passie voor het vak heb. Mijn stageleerlingen zijn iedere week weer blij als ik er ben en ik haal 8ā€™en op zowel pabo als universiteit en een 8 voor stage. Ik kan het dus blijkbaar wel. Misschien weet ik gewoon zelf nog niet dat ik dit wil en ik dit leuk vind (dat klinkt raar, ik weet het)? Ik vind de stap om te stoppen enorm moeilijk omdat ik een heel leuk vrienden netwerk heb opgebouwd in mijn studentenstad en mijn ouders enorm veel tijd en geld in zowel mijn studie en kamer hebben gestoken en ik het gevoel heb dat ik faal als ik stop.

Ik weet dat (als ik stop) ik wel nog altijd graag iets voor mensen wil doen. Ik ben zeer internationaal georiĆ«nteerd en geĆÆnteresseerd in aardrijkskunde, geschiedenis, taal, actualiteit, gedrag en maatschappij. Politicologie en sociologie spreken mij aan, net als Taal en Cultuur studies en sociale geografie of ontwikkelingsstudies.

Nu ik mijn verhaal lees merk ik dat ik eigenlijk niet een duidelijke vraag aan jullie stel, maar hopelijk heeft toch iemand advies, of een bepaalde visie op mijn verhaal! De keuze maken is zo moeilijk en het maakt me ook wel verdrietig, hopelijk heeft iemand tips voor mij!

Liefs en bedankt!

Studierichting is altijd heel moeilijk, dus ik begrijp je probleemā€¦
Is dit je eerste jaar? Ik zou hem iig af maken, je leert er altijd wel dingen waar je later wat aan hebt, ook al kun je die misschien niet toepassen in je werk. Toch zou ik als je nu twijfelt even gaan rondkijken voor andere studies. Mocht je dan aan het eind van het jaar toch echt niet meer door willen, dan kun je stoppen. Het volgens mijn mening veel belangrijker om op de goede studie te zitten dan dat je over 3 jaar zoiets hebt van : had ik toen maarā€¦ Zonde van het geld en jammer van die vrienden, maar uiteindelijk heb je er meer aan! Dus ik zou voor nu op je opleiding blijven, en dit jaar eens goed gaan rondkijken wat je wel wilt. Die keuze van interesse kun je niet in een keer maken, dat is een proces! Ik hoop dat ik je zo goed heb kunnen helpen! Succes!

Heel erg bedankt! Ja, eerste jaar! Snap wat je bedoelt, vind het echter zonde van het geld om toch door te gaan. Het plan is om open dagen te bezoeken van andere studierichtingen (heb ik inmiddels ook al gedaan), om zo misschien juist te zien dat het die studierichtingen het ook niet zijn en ik toch op mijn plek zit. Bah, wat is het ingewikkeld. Overigens heb ik wel een half jaar stage gelopen en heb ik alle belangrijke uni vakken gehaald (academische vaardigheden,onderzoeksmethoden en statistiek), dus ik hoop bij een eventuele andere studie misschien een vrijstelling te kunnen krijgen. Is het harde werken toch niet voor niets geweest.

Herkenbaar!

Ik denk dat je nooit zeker kunt weten of je een juiste studie-/beroepskeuze maakt, zelfs nu ik mijn Hbo-opleiding heb afgerond weet ik eigenlijk niet of ik wel de juiste keuze heb gemaakt (heeft ook te maken met het feit dat ik in een heel andere wereld werkzaam ben dan waar ik voor gestudeerd heb en het me daar eigenlijk wel heel goed bevalt). Ik heb ook een brede interesse waardoor ik me eigenlijk in het werkveld overal wel thuisvoel. Maar voor een opleiding moet je toch een keuze maken waar je hart het meest ligt, je kunt namelijk niet overal mee bezig zijnā€¦

Ik denk dat je moet kijken naar een zo breed mogelijke opleiding, waar je met kleine cursussen en eventueel een masteropleiding nog zodanig aanvullingen op kunt doen dat je eigenlijk alle kanten op kunt. Dat is even flink puzzelen maar met wat inspanning moet je daaruit kunnen komen. Ga ook dagen meekijken met mensen die een bepaald beroep doen om te kijken of je dat leuk vindt.

Mocht je een eventuele andere opleiding gaan doen, kun je alsnog kijken of dat in je huidige studentenstad kan toch? Enne, over je ouders zou ik me niet al te druk maken. Als jij goede argumenten geeft, dan zullen zij ook begrijpen waarom je met je studie wilt stoppen, persoonlijk zou ik wel zorgen dat je al een plan hebt van wat je dan wel wilt doenā€¦

Dat zijn eigenlijk een beetje alle tips die ik, uit eigen ervaring, kan geven. Succes met je keuze!

Het is ook ontzettend lastig. Ik doe momenteel een hbo studie (3e jaar) en weet ook nog steeds niet of dit wel is wat ik wil maar ik zou ook niet weten wat ik dan wƩl zou willen. Wat ik nu doe is mij oriƫnteren op wat hierna nog mogelijk is, als in een master, misschien iets in het buitenland. Misschien kan jij dat ook doen en is er een buitenland mogelijkheid in jouw studie.

De studiekeuzetest van icares is ook een erg goede test. Deze raad ik je ook echt aan om te maken.

Het HBO systeem zou ik niet laten afhangen van wat jij leuk vind om later te gaan doen. Waarom vind je pabo opeens niet meer leuk? Wat spreekt je tegen maar wat zijn de dingen eraan die je wel leuk vind en dan met name je stage.

Als je iets niet ziet zitten, is het zonde om er teveel tijd aan te besteden, verder kan ik je daarin weinig extra advies in geven van wat al gegeven is. Maar het klinkt alsof je een brede interesse hebt, misschien moet je eens kijken naar een interdisciplinaire studie. Ik doe International Relations and Int. Organizations, waar een taalminor bij verplicht is. Je vrije ruimte in het derde jaar kun je vullen met van alles, ikzelf zit aan antropologie te denken, maar geschiedenis ofzo lijkt mij ook mega interessant. Hoe dan ook het is echt breed, met veel raakvlakken aan jou interesses. Politiek, international gericht, maatschappelijk relevant (nouja internationaal gezien dan, maar ook wat betreft environment/development)
Maar er zijn wel meer interdisciplinaire studies, waar je heel veel kanten mee op kan, wat in jouw geval misschien fijner is?