Stoppen met studie, lening behouden?

Ik zit al een tijdje met een vraag, op internet kon ik geen goed of recent antwoord vinden dus ik probeer het maar hier. Vandaar mijn nieuwe account

Ik zit al sinds het begin van mijn opleiding te twijfelen of dit is wat ik niet wil. Ik doe een lerarenopleiding wat ik al wil doen sinds ik kind ben. Heb meerdere opleidingen bezocht tijdens opendagen, maar onderwijs was iets waar mijn hart lach.
Nu bleef ik toch steeds maar door gaan, haalde ik mijn propedeuse kon ik wel naar de uni, ik kon altijd nog een master doen in een andere richting etc etc.

Nu realiseerde ik mij halverwege februari dat ik niet verder ga dan dit jaar. Ik kon nog steeds mijn propedeuse halen, waardoor ik voor mijn gevoel meer mogelijkheden had, en het telde al als een heel jaar doordat het na 1 februari was.
Ik ben door gegaan, heb andere opendagen bezocht etcetc. Nu weet ik gewoon niet wat ik wil. Ik zit nog steeds in mijn opleiding, maar mijn tentamens gaan op zit moment bijzonder slecht. Alles wat ik leer komt niet meer binnen, ik heb veel stress waardoor ik niet lekker in mijn vel zit.
Nu heb ik besloten om volgend jaar een tussenjaar te nemen, ik wil het liefst naar het buitenland. Hier hoop ik een idee te krijgen van wat ik wel wil. Nu is alleen het geld het probleem. Ik heb van mijn ouders een spaarrekening met ongeveer 7000 euro, ik kan dus nog gaan werken, maar bij mijn huidige werk kan ik denk ik niet meer uren gaan krijgen en veel vacatures in de omgeving met meer dan 12 uur zag ik ook niet. Omdat ik mijn lening en ov kaart nu toch niet meer terug krijg, vroeg ik mij af, als ik gewoon ingeschreven sta bij mijn opleiding, het collegegeld betaal, maar mij niet uitschrijven. Kan ik dan inprincipe gewoon mijn lening behouden (ja ik weet dat ik dit dan ook allemaal moet terug betalen, maar een jaar naar het buitenland zie ik echt als investering voor mijzelf)? Ik schrijf me dan gewoon voor volgend schooljaar uit.

Ja, zolang je collegegeld betaalt en niet van je opleiding getrapt wordt om een BSA ontvang je een lening, ookal ben je nooit op colleges.

Maar als je nu stopt krijg je nog wel het ongebruikte deel terug, alleen niet meer alles tot en met nu. Als je voor januari/februari was gestopt had je het gehele jaar (zelfs je gebruikte maanden dus) teruggekregen.

Ik zou dit niet doen.
Als je na je tussenjaar wel weer wilt studeren, heb je minder lang recht op ov (toch?)

Oh en je kunt ook 2 baantjes van 12 uur nemen. Ik heb zelf een tussenjaar gehad en had toendertijd 4 werkgevers, waar ik 16, 8, 6 en 6 uur werkte. Was goed te combineren met elkaar en ik vond de afwisseling heel erg fijn.

Daar zat ik inderdaad ookal aan te denken, alleen mij lijkt het zo lastig om te regelen met de dagen…
Ik heb nu nog 4 jaar en ongeveer 3 maanden recht op ov. Die wordt niet ‘‘gereset’’ als ik nu stop. Die 3 maanden vind ik het eventueel nog wel te overzien.

Ik had vaste werkdagen. Dus elke maandag was ik bij dezelfde werkgever.
Anders wordt het inderdaad wat lastig.

Je moet wel goed opletten want op veel plekken kun je geen vaste dagen krijgen, maar ik had dat geluk wel. :slightly_smiling_face:

Vergis je niet want ov (en vooral trein) is écht heel duur. En als je daarbij niet zou kunnen lenen, is het lastig. + dat je bij de meeste studies niet een bijbaan van heel veel uur kunt doen, waardoor je niet zoveel inkomsten hebt. (tenzij je al je salaris van je tussenjaar gaat sparen, dan is het wel te doen natuurlijk)