Stoppen met studie, bang voor reactie moeder

voor de mensen die midden in een studiejaar gestopt zijn met hun studie:
wanneer en waarom ben je gestopt? had je een plan voor de maanden waarin je niet zou studeren? hoe reageerden je ouders? was er meteen al een opleiding die je wilde doen of wist je het nog niet? heb je je uitgeschreven voor, na of tijdens een stage? hoe heb je het geregeld met school/stage? ben je naar open dagen gegaan voordat je stopte of daarna pas?

veel vragen, I know, maar ik wil alles weten!! ik twijfel erover om te stoppen met mijn studie (HBO verpleegkunde) en in september aan een andere opleiding te beginnen. ik ben wel bang voor de reactie van mijn moeder - elke keer als ik hint dat ik misschien liever iets anders zou willen doen reageert ze al boos/geïrriteerd. durf het hierdoor niet echt meer ter sprake te brengen. ik heb met mijn beste vriendin (die nu een tussenjaar heeft) helemaal een plan gemaakt om samen een kamer te zoeken en we hebben er allebei zin in, maar het vertellen blijf ik zo lastig vinden…

thanks alvast voor jullie antwoorden!

Goed plan hebben, voor februari stoppen en deel van collegegeld terugkrijgen, bijbaan zoeken en eventueel aanbieden mee te betalen voor boodschappen. Het is jouw beslissing, dus op een dag moet ze bijdraaien. Volgens mij stop de helft van de studenten met hun eerste hbo opleiding, dus het is echt niet raar. Je moet uitvinden wat je wil.

En anders dit jaar gewoon afmaken, propedeuse halen, en alsnog iets anders gaan doen volgend jaar.

Als je er goed over hebt nagedacht en goed uitlegt waarom je de keuze maakt dan zouden je ouders er denk ik wel begrip voor hebben.

Oké even een waarschuwing voor de mensen die een opleiding moeten kiezen:

Deze opleidingen moet je absoluut niet willen: HBO verpleegkunde, MBO verpleegkunde, doktersassistent en medisch hulpverlening.

Ik weet niet wat er mis is met die stagebegeleiders. Maar ze maken je leven ZUUR en ze hebben totaal geen inlevingsvermogen. Als je verpleegkundige wilt zijn, moet je toch echt de dochter van de koning zijn​:woman_shrugging:. Anders ben je na 50 jaar nog steeds niet afgestudeerd. Zo! Eindelijk iemand die de waarheid vertelt. :sweat_smile:

Er zijn inderdaad echt heel veel horror verhalen, maar ook veel studenten die wel een fijne plek vonden om stage te lopen. Als niemand meer die opleiding wil doen, hebben we een veel groter probleem. Dus ik zou aanraden dat als iemand dat echt wil, ga er zeker wel voor.