Stoppen met studentenvereniging?

Hallo meiden, ik heb even jullie advies nodig want ik weet het even niet meer. :anguished:?

Ik ben vorig jaar begonnen met studeren en ben eigenlijk heel erg kut begonnen. Ik ben er vorig jaar ‘niet in geslaagd’ om nieuwe vrienden te maken en heb mij daardoor ontzettend eenzaam gevoeld. Het is echt allemaal heel rot gegaan, voelde me heel erg ellendig en ongelukkig, voelde me echt depressief. Nu ruim anderhalf jaar verder is er aan deze situatie eigenlijk niets veranderd en daar kan ik echt elke dag wel om janken. :cry:
In overleg met een studentenpsycholoog heb ik besloten om dit studiejaar (september) bij een studentenvereniging te gaan. Ik hoopte hiermee op een makkelijkere manier vrienden te maken, of gewoon leuke mensen te ontmoeten. Ik heb echt heel erg opgezeten tegen de ontgroening etc. maar vooral daarna de jaarclubvorming. Ik heb lange tijd niet echt ‘mijn mensen’ gevonden waarmee ik wel een klik had en in een jaarclub zou willen. Een week voor de jaarclubvorming heb ik nog 3 leuke meiden leren kennen en we hadden alle 4 wel zoiets van dat we bij elkaar zouden willen. Toen de jaarclubvorming… een hel… het was echt een nare avond en uiteindelijk ben ik bij 1 van de 3 meiden in een jaarclub terecht gekomen. (Voor de rest met 9 andere meiden die ik eigenlijk niet echt kende op dat moment)

Nu zijn we ongeveer anderhalve maand verder en ik denk echt vanaf de eerste dag al dat ik eigenlijk wil gaan stoppen. Ik vind het echt helemaal niet leuk. :frowning_face: En telkens wanneer we met de jaarclub samen zijn of op een feest o.i.d. dan vraag ik mezelf af waarom ik me dit aandoe. Ik voel me op de een of andere manier echt heel ongemakkelijk in de groep, ik kan niet echt mezelf zijn en alles gaat ontzettend geforceerd. Het liefst ga ik elke avond zo vroeg mogelijk weer naar huis. En eigenlijk ligt het niet echt aan de mensen, want het zijn stuk voor stuk super aardige meiden (kan met de een wel beter opschieten dan de ander, maargoed). Maar ik wil er eigenlijk echt niet mee doorgaan want ik vind het gewoon echt niet leuk.

Nu vroeg ik mij af wat jullie zouden doen, of wat jullie ervan vinden ? Want ik heb het er met dat ene meisje over gehad die ik al een beetje kende en zij vertelde mij dat ik het meer tijd moet geven om me op mijn gemak te voelen en de meiden beter te leren kennen. Maar we zijn nu anderhalve maand verder en ik zie echt geen verschil met de eerste dag… Ook vind ik het zo’n rot idee dat ik ‘mijn kans om nieuwe vrienden te maken’ hiermee weggooi. Want ik ben per slot van rekening niet voor niets lid geworden. (Ik moet wel zeggen dat ik buiten de studievereniginsactiviteiten met 2 van die 3 meiden ook wel eens afspreek om te eten/sporten, wat altijd heel leuk is. Maargoed ik vind het lid zijn van een studentenvereniging gewoon niets voor mij. Bij de jaarclubavonden voel ik mij altijd onzettend ongemakkelijk en ben ik in mijn hoofd allerlei smoesjes aan het verzinnen om eerder naar huis te kunnen. Is dit het dan wel waard?

je kunt proberen om met die 3 meiden contact te blijven houden zonder die studentenvereniging. Je moet doen wat je leuk vindt :slightly_smiling_face:, of je kunt het nog even volhouden, maar uiteindelijk zul je toch moeten beslissen, nu of later

het is natuurlijk wel allemaal vrijwillig, en als je het niet leuk vind dan moet je het ook niet doen… natuurlijk is het jammer dat je dan geen vrienden wordt met die andere meiden, maar misschien kun je idd contact houden met die andere meiden…

maar misschien duurt wennen bij jou wat langer? dat kan… dat het pas na een paar maanden leuk wordt op de studentenvereniging(?)

Ik zou het het persoonlijk niet waard vinden voor mezelf, hoe jij het nu beschrijft… Maar stel dan voor jezelf een ‘ultimatum’, zo van: als ik het in februari (ik zeg maar wat) nog niet leuker vind, dan stop ik. En dan kan je natuurlijk alsnog met mensen omgaan die je daar hebt leren kennen…

Maar volgens mij ben jij degene die hier al eerder een topic over gemaakt heeft, of zit ik nu helemaal verkeerd? Ik vraag me af of jij al eens bij Karpe Noktem gekeken hebt, dat is ook een studentenvereniging maar heeft geen clubvorming en al dat soort dingen, je gaat er gewoon heen als je daar zelf zin in hebt en dan zijn er altijd wel mensen om mee om te gaan. Ik zit er zelf niet bij dus ik kan er ook niet heeeel veel over zeggen, maar als ik je zo hoor klinkt het wel slim om eens bij zo’n vereniging te gaan kijken!

Dat vind ik ook! Wat ik me wel afvraag inderdaad is: waarom vind je het niet leuk? Komt het door die avondjes, of dat je je met mensen om je heen ongemakkelijk voelt? Ik denk dat je je dat je is moet afvragen en dan een beslissing nemen :slightly_smiling_face:

kijk het nog eventjes aan,maar als je het echt niet leuk vind moet je er niet mee door blijven gaan… weet je ook zeker dat je voor de juiste studentenvereniging bent gegaan? bij ons hebben we namelijk heel erg verschillende studentenverenigingen en de een voelt zich bij de ene thuis, en de ander bij een andere. Ben je lid van een studievereniging? de studievereniging bijv, waar ik bij zit organiseert ook veel leuke dingen en je kan zelf bepalen of je er wel of niet naar toe gaat, je bent dus helemaal nergens toe verplicht. Ook zou je kunnen proberen om bij een sportvereniging te gaan, en zo andere mensen te leren kennen. ik weet hoe lastig het is om nieuwe vrienden te maken, als je niet meteen in het begin bij een groepje hoort is het vaak lastig om er later nog bij te horen, maar het lukt je vast wel om mensen te vinden die bij je passen;)

Bedankt voor jullie reacties!

@LisArt; klopt ik heb hier al eens eerder een topic over gemaakt! En dat van een ultimatum had ik ook al bedacht! Mijn ultimatum was dat als het voor Kerst niet leuker is, dat ik dan stop en dat is natuurlijk al bijna…
Als ik zou stoppen, ben ik inderdaad wel gewoon van plan om nog contact te houden met die andere meiden, want dat doe ik nu ook gewoon. (trouwens wat ik nog vergeten was te zeggen, 1 van die 3 meiden is zelf ook al gestopt met de vereniging :wink:)

@Maaihoofd: Ik heb er ook wel eens over nagedacht wat het precies is waardoor ik het niet leuk vind… Maar ik vind dat zo lastig te zeggen… Het is o.a. gewoon algemeen dat ik me in deze groep ongemakkelijk voel. Met sommige mensen heb je gewoon meteen een klik en voel je je direct op je gemak, maar bij de meeste jaarclubgenoten heb ik dat gewoon niet, hoewel het wel aardige mensen zijn. En nog iets anders wat ik ook zo rot vind is dat het best vaak gaat over jongens/seks/alcohol etc. En daar kan ik eigenlijk niet echt over meepraten :frowning_face: , hoe graag ik zou willen. Ik heb ze al wel eens verteld dat ik nog nooit een vriend heb gehad etc. en daar reageerden ze echt super lief op. Maargoed een studentenvereniging draait (hoewel het misschien gek klinkt) toch wel een beetje om deze dingen, wat ik van te voren ntuurlijk ook al wel wist.

@Roozzzz: Ik ben ook al lid van mijn studievereniging en een sportvereniging. Ik ben wel van plan om volgend jaar(2012) meer te gaan doen bij de studievereniging. Momenteel ben ik even niet bezig met mijn studie want ik heb vorig jaar niet alles gehaald en mocht niet door naar het 2e jaar. Maar ik maart ga ik die dingen weer opnieuw doen en wil me dan ook wat meer richten op de studievereniging.

In welke stad studeer je? Ik zat eerst ook bij een studentenvereniging waar het helemaal niet klikte met de andere leden… toen ben ik gestopt en ben ik het jaar erna bij een andere vereniging gegaan die veel beter bij me past. Nu heb ik het super naar mijn zin.

(Vaak heb je in een stad wel verschillende studentenverenigingen. Met en zonder ontgroening, vrij of juist corporaal… zeilvereniging, roeivereniging, toneelvereniging.)

Voor de rest kun je natuurlijk contact blijven houden met die drie meiden. Maar als jij je zo rot voelt moet je echt gewoon stoppen. Een vereniging is om je te vermaken, niet om je rot te voelen. :slightly_smiling_face: