Stoppen met school

Hey
Vorig jaar heb ik mijn vmbo-tl diploma gehaald en daarna ben ik havo gaan doen. Ik voel me nu toch niet thuis op de havo, het gaat gewoon niet meer.
Ik wil nu in januari aan een mbo opleiding beginnen als het kan, maar ik blijf leerplichtig.
En heb vandaag een gesprek gehad en die leraar zei ‘‘je moet wel je best blijven doen op de havo’’.

Maar het lukt gewoon niet, het leren en de verslagen en alles maken. Ik moet al huilen bij de gedachte. Volgende week heb ik ook toetsweek en ik moet heel veel verslagen inleveren en toetsen inhalen.
Wat zeg ik tegen de leraren? ‘‘Nee dat maak ik niet, want ik ga naar het MBO’’?

Is er iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten?

Kus

Ik ken een meisje die is gestopt met havo en toen naar mbo gegaan, en ze heeft er geen spijt van gehad.

Ik verplaats dit topic even naar School :slightly_smiling_face:

Ik denk ook niet dat ik er spijt van ga krijgen, maar ik moet deze maanden nog wel uitzitten op de havo

Kun je niet in februari instromen op het MBO? Op de meeste opleidingen kan dat wel geloof ik!

Ik zit nu in hetzelfde schuitje, maar ik doe nu een MBO-opleiding…

Dan moet je naar je decaan of mentor gaan om het te bespreken. Die weten het beste wat je opties zijn en wat bij jou past.

Ik weet wat je bedoeld. Ik had gewoon een hekel aan school en nog steeds. Toen ik 19 was heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik werk nu wel, maar ben nu wel bezig met een masteropleiding farmacie.

En geloof me het is niet echt leuk om de oudste in de klas te zijn. Dus probeer het vol te houden en doe daarna de opleiding die je leuk vindt.

Wat is de reden dat je naar havo wou? Kan je niet even gaan bikkelen voor de toetsweek en kijken hoe het uitpakt? Gewoon jezelf dwingen om te leren en als je cijfers goed zijn krijg je vast weer motivatie. Als ze niet goed zijn dan kan je een keuze voor jezelf maken

19 is toch niet oud joh!

Ik heb ook de stap VMBO-t HAVO gemaakt, maar bij mij pakte het heel anders uit. Ik had wel de motivatie om de HAVO te doen omdat ik wist waar ik het voor deed. Ik wilde per se een HBO opleiding en via MBO gaat dat minder snel. Afgelopen jaar heb ik de HAVO afgerond en zit nu in mijn eerste tentamenweek van de HBO.
Zet gewoon eens voor jezelf op een rijtje wat je reden was om de HAVO te willen gaan doen en probeer daar motivatie uit te halen om jezelf door die toetsweek heen te sleuren.
Als je wilt wil ik je best helpen (mijn keuzevakken waren biologie, natuurkunde, scheikunde, wiskunde B en tekenen/kunstgeschiedenis, dus misschien kan ik je helpen met leren).

Als je niet op je plek zit op havo, gewoon niet doen. Als je daar blijf heb je enkel jezelf ermee. Ga met je mentor om tafel en laat die meekijken met jou naar een passende MBO opleiding. Vaak is het zo dat leerlingen vanaf MBO sneller een baan krijgen van HAVO leerlingen omdat je op MBO echt heel erg op de praktijk gericht is.

Als MBO je wat lijkt, probeer dan in februari in te stromen.