Stoppen met school

Hoi meiden,
Voordat ik commentaar krijg over dat het een domme beslissing is, dat ik nooit wat zal bereiken enalles, dat weet ik maar alsnog staat mn eigen mening erboven.
Ik ben jarenlang gepest op school, vraag me niet waarom want dat weet ik zelf ook niet. Nu ben ik net begonnen aan een MBO opleiding en val ik weer overal buiten. En ik ben er zo klaar mee. Ik sleep mezelf echt elke dag naar school voor zover dat me lukt. Want vaak verlies ik die strijdt in mn hoofd en blijf ik gewoon in bed liggen. Met andere woorden ik ben helemaal klaar met school ik heb er gewoon de kracht niet voor. Zodra ik 18 jaar ben wil ik graag een tussenjaar en in dat tussenjaar een baantje nemen en heel goed na gaan denken wat ik wil. Gewoon even rust vanalles want ik word gewoon echt heel erg ongelukkig van school. En dat even volhouden duurt bij mij nu al 13 jaar. Maar nu was mijn vraag: Hoe zit dat nou allemaal precies met leerplicht? En is er iemand die deze stap ooit genomen heeft?

Groetjes xx

Ik heb die stap niet genomen, ik ben pas 13 jaar. Maar wat ik wel weet is dat je sowieso leerplichtig bent tot je 18e. Dus je kan wel stoppen met school, als je dat graag zou willen. :’).

Toen ik 18 werd in maart afgelopen jaar, ben ik ook gestopt met mijn MBO opleiding. Het is mogelijk, maar je moet goed letten op het volgende: Tot je 23ste val je onder de RMC-wet. Dit houdt in dat je een startkwalificatie moet hebben, dus MBO-opleiding afgerond op niv. 2 of hoger, Havo of VWO-diploma. Dit moet je dus wel in orde hebben. Nu ben ik zelf maar een half jaartje gestopt met school (ook zonder startkwalificatie) en heb ik geen last gehad van die wet, maar handig om te weten. Kijk anders even op de site van rijksoverheid, staat alles duidelijk op.

Verder ken ik precies de gevoelens die je hebt over school. Ik spijbelde vorig jaar ook heel veel en bleef gewoon tot elf uur in bed liggen en was geestelijk gewoon op. Als ik terug kijk op vorig jaar, was ik gewoon echt ongelukkig. Tegenwoordig ga ik elke dag weer netjes naar school en doe ik Havo op een VAVO wat mij goed bevalt.
Als ik jou was zou ik inderdaad stoppen, een baantje zoeken waar je fulltime kan werken en intussen je ogen openhouden voor een andere opleiding! Succes!

Dit is je eigen keuzen en ik vind als je ergens ongelukkig bent, blijf daar dan niet, het leven is te kort om ongelukkig te zijn
Denk er echt even over zal ik zeggen!

Ik ben ook erg lang gepest en heb soms ook nog dat gevoel. Als je er echt ongelukkig van wordt; stoppen. Maar stel dat je op je werk nog een rot gevoel hebt? Ik denk dat je nog een keer heel goed moet nadenken voor je deze beslissing neemt. Natuurlijk kun je altijd nog terug naar school! Maar je mag er zijn, je bent een leuke meid, je kan dit! Laat je niet wegjagen! (K)

En privéonderwijs? Maar dat is vast niet tof en véél te duur :s !

Deels mee eens. Aan de andere kant zul je ook moeten leren dat niet altijd alles leuk is en dat je af en toe moet doorzetten en ook dingen moet doen die je niet leuk vindt.

Ik zou gaan kijken waar het gepest vandaan komt. Ben je wel eens bij een psycholoog geweest? De oorzaak aanpakken lijkt mij de beste oplossing. Je kunt natuurlijk nu best stoppen met school, maar de drempel om dan na een tijd weer te beginnen zal steeds hoger worden.

Ik ben toen ik 19 was gestopt met school en gaan werken het bevalt mij super en ik ga zelfs nu hoger op op mijn werk.

Daarnaast doe ik een thuiscursus via nha en dat bevalt mij echt super goed.
Het is geen slecht idee om even een jaartje te gaan werken en denken wat je echt wilt gaan doen.

Als je vmbo hebt gedaan moet je eerst een niveau 2 of hoger diploma halen, dan pas mag je een tussenjaar. Als je havo/vwo hebt gedaan mag je na dat diploma een tussenjaar nemen en ben je niet eens verplicht een vervolgstudie te doen.

Ga anders BBL doen, dan ben je maar 1 dag op school. Dat kan je toch wel aan? Het gaat om jou en je opleiding, je bent er echt niet om vrienden te maken hoor.