Stoppen met opleiding

Hallo,

ik moet even jullie mening weten aangezien ik er zelf nog niet helemaal uit ben.
Ik zit nu op de Communicatie International, Event, Music & Entertainment Studies. Ik was naar de open avond geweest en het leek me een super opleiding en de beroepen die er aanvast zaten spraken me ook aan. Ik heb echter nooit echt een goede keuze kunnen maken en heb ook nooit geweten wat ik echt wou doen later. In mijn achterhoofd zat ik wel met een eigen bedrijf starten, het liefste een lunchroom.

nu zit ik in de 2de periode van het 1ste jaar en vind er niets aan. Mijn keuze is totaal gedraaid en ik wil niets in die branche gaan doen, de lessen vind ik ook niet leuk, eigenlijk spreekt niets mij aan. Nu is het ook zo dat ik 2 “punten” terug heb; een Engels instaptoets: ik heb bijlessen nodig (dit tot mijn verbazing!) en Copywriting een 5. Mijn eerste tentamenweek heb ik ook gehad. Een ervan heb ik ook niet gehaald en de andere 2 weet ik nog niet. Ik denk dus ook niet dat het een optie is om door te gaan voor mijn P.

Ik weet zeker dat ik een lunchroom wil en weet ook wat ik wil. Ik wil stoppen en dan tot september een cursus volgen voor Horeca Ondernemer, Cafebedrijf en Sociale Hygiene. Daarna wil ik Bedrijfsmanagement gaan doen. Zo kan ik zoveel mogelijk zelf doen en heb ik de kennis, en mocht de lunchroom niets worden, kan ik altijd nog op veel takken terecht in een bedrijf.

Wat vinden jullie van deze keuze en wat raden jullie mij aan?

Stoppen, je moet nooit wat tegen je zin in doen. Als jij het niet leuk vindt, kap er dan mee. En zoek iets wat je wel leuk vind, iets met tegenzin doen gaat sowieso niet lukken

Ik denk niet dat wij jou daar echt mee kunnen helpen.
Stop met je huidige opleiding en ga dat doen wat je wilt doen.

als je een lunchroom wil dan lijkt het me inderdaad handig om zo’n cursus te volgen maar misschien kun je dan ook een studie small business & retail management gaan doen (is wel hbo ik weet niet wat je niveau is) met die studie richt je ook op het runnen van een eigen zaak.

en als je iets niet leuk vind moet je er niet mee door gaan, dat werkt niet. wees blij dat je er nu achterkomt btw. als je voor februari stopt en je hebt stufi ontvangen dan vervalt je schuld als je niet gaat studeren tot volgende september. en anders kun je natuurlijk ook voor kiezen om een februari instroom ergens te doen.

Ik zit nu ook op HBO en wou eerst ook Small Business & Retail Management te gaan doen i.p.v. bedrijfsmanagement maar kwam erachter dat ik daarvoor óf economie óf management en organisatie nodig heb. En dat heb ik dus nog niet gedaan. Daar baal ik wel van.

Ik weet ook die regel over februari maar er zijn ook mensen die zeggen dat ik mijn P moet halen, alhoewel ik het nut er niet van in zie aangezien ik later niets in de branche wil doen. Ik kies niet voor instroom in februari omdat ik eerst die cursus wil gaan doen en even tijd nodig heb om voor de opleiding erna wil nadenken. Er lijken er zoveel op elkaar.

dubbel!

Ik zou stoppen. Ik heb ook 2 maanden een opleiding gedaan om later werkzaam te zijn in de evenementenbranche. En ik ben er mee gestopt omdat er bijna geen werk in te vinden is. We hadden heel veel klassen en dat was maar op 1 locatie, dus heel veel concurrentie later. Ik wilde geen risico’s nemen.
En je vind het niet leuk, dus ik zou gewoon gaan stoppen.

Ik zou stoppen als ik je zo hoor… Volgens mij kan je voor jezelf geen reden bedenken waarom je deze opleiding zou blijven doen?

zolang je maar zeker weet dat je ergens anders verder gaat zou ik zeggen ga ervoor

Als je naar Inholland gaat kun je eventueel bij Inholland Academy een economiecursus volgen, heb ik ook gedaan. En HVA heeft ook zulke cursussen, maar het ligt er dan maar net aan waar je naar school wilt gaan ;p Misschien dat andere HBO-scholen dit ook aanbieden?

Die februari-regeling is trouwens niet echt van toepassing hoor… Veel mensen weten niet wat het precies inhoudt, dat is het probleem een beetje. Als je voor 1 februari stopt hoef je je studiefinanciering niet terug te betalen, MAAR als je nog een andere studie afmaakt hoef je dat sowieso niet. Jij wil gewoon een andere studie gaan doen, dan krijg je voor die studie dus de studiefinanciering die je nu verbruikt minder (een reden om niet nog een jaar door te gaan als je al zeker weet dat je wil stoppen…) en gebeurt er verder niks, geen enkel probleem dus. :]

^Idd.

Maar als je zeker weet dat je niets gaat doen later in die richting, dan heeft je P halen ook weinig nut. Die P heeft alleen nut als je naar een opleiding overstapt die soortgelijk is. Dan kun je soms de studie versnellen.

Als ik jou was, zou ik lekker stoppen en een aantal cursussen gaan doen. Dan kan je in de komende maanden erachter komen wat voor opleiding je volgend jaar wil doen;)

@CHMCL het maakt me niet zoveel uit waar ik naar school ga, maar inholland heeft weer niet zo’n goede naam! maar bedankt voor de tip!

@Katariina dat weet ik heel zeker, ik vind een goede opleiding belangrijk! maar ook dat ik het leuk moet vinden natuurlijk! :slightly_smiling_face:

@LisArt ja nee ik weet wat je bedoeld! in mijn geval als ik nu stop, krijg ik zegmaar mijn laatste halfjaar van de nieuw studie geen stufi. :slightly_smiling_face:

bedankt allemaal! :grinning:

Ik zou stoppen inderdaad. Maar ik denk dat als je ‘diep in je hart’ (haha, dat klinkt zo dom!) kijkt, je wel weet dat dat is wat je liever wil. Even succes verder!

stoppen!

Nog eens goed erover nadenken, want je kunt nog zonder al teveel consequenties stoppen voor 1 februari, dus ik zou zeggen, kijk het nog even aan en dan kun je alsnog stoppen. En oja, probeer je ook heel goed te oriënteren op die andere opleiding, want je wil natuurlijk niet nóg een keer de verkeerde studiekeuze maken! Ik heb hetzelfde gehad, en hoe rot het ook is om te stoppen, je kunt niet iets studeren wat je niet leuk vind. Probeer je gewoon even goed te informeren over die andere opleiding, zodat je weet wat je te wachten staat als je daarmee zou beginnen. Succes ermee!

dat wou ik dus ook gaan doen! informeren bij de andere studie, aangezien ik niet 2x een fout wil maken. dankje!