Stoppen met opleiding

Hallo, ik ben inge en ik ben enorm aan het twijfelen om met mijn opleiding te stoppen. Momenteel doe ik grafisch vormgeving en doe dit nu 3 jaar. Sinds laatste paar maanden zit ik erg met mezelf in de knoop en veel depressies. Hierdoor ben ik eens gaan denken en ben er achter gekomen dat ik helemaal niet iets wil gaan doen met dit beroep. Daarom wil ik stoppen met school, ik weet bijna zeker dat ik dit jaar niet ga halen. Ik zit er evht doorheen. Hebben mensen hier ervaringen mee of advies wat ik kan doen.

Ik ben al 19 jaar en wil eigenlijk zo snel mogelijk gaan werken en aan mn toekomst beginnen. Daarom zat ik te kijken naar BBL opleidingen als verpleegkundige. Heel wat anders maar wel iets dat ik wil.

Wat moet ik doennnnnnn?

Wat ik je aan zou raden is om mensen in te lichten over de situatie (als je dit nog niet gedaan hebt), bijvoorbeeld je ouders, maar ook iemand van school en zoek hulp bij een psycholoog zodat je zo snel mogelijk uit de knoop komt en van je depressies afkomt.

Je zit in je derde jaar, dus je hebt nog een jaar te gaan, misschien wat langer. Het zou zo’n zonde zijn als je je studie nu niet afmaakt en die drie jaar toch soort van weggooit. Maak je studie af, desnoods doe je er wat langer over, maar zorg ervoor dat je die diploma haalt. Hierna kun je zo starten met bbl verpleegkundige. En als je uit die depressies bent en je leven weer op orde hebt, wie weet hoe je dan over de opleidingen denkt.

Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten door omstandigheden. Met mezelf in de knoop en depressies en ik heb veel te lang gewacht om hier wat aan te doen. In deze periode ben ik ook met een halfjaar gestopt met een studie. Nu ik mijn leven weer op orde heb, realiseer ik mij hoeveel spijt ik heb dat ik met de studie gestopt ben.

Zorg ervoor dat wanneer je terugkijkt dat je geen spijt hebt. Je kunt beter terugkijken en denken: ‘Daar heb ik voor geknokt en ben ik trots op’ (ook al doe je niks met die diploma) dan dat je denkt ‘Wat als ik de opleiding wel had afgemaakt?’

Denk heel goed na over je doet, want depressies hebben ongelofelijk veel (negatieve) invloed op jouw keuzes.

Ik zit dan niet in precies dezelfde situatie, maar ik herken me wel een klein beetje in je verhaal. Ik heb mijzelf ook een tijd lang depressief gevoeld en ben daardoor uiteindelijk toch een niveautje lager gaan doen, omdat er dan in ieder geval heel veel stress van mijn schouders af zou vallen. Daarna toen ik bijna achttien was verschillende keren als het niet zo lekker liep eraan gedacht om te stoppen, maar ik wist zelf ook wel dat dit niet verstandig en vooral ontzettend zonde zou zijn, omdat ik nog maar 5 maanden moest (voelde toen als een onwijs lange tijd) en al zo ver gekomen was. Zit nu midden in mijn examens, maar ben onwijs blij dat ik toen niet opgegeven heb. Als ik je advies mag geven, zou ik het toch nog even proberen en desnoods op een iets lager pitje, want je hebt het al zo ver geschopt! Het zou zo zonde zijn als je straks spijt krijgt van het feit dat je die anderhalf jaar niet hebt afgemaakt en een diploma is hoe dan ook altijd handig. Probeer ondertussen ook genoeg te ontspannen en zorg goed voor jezelf! :sob::muscle: