Stoppen met opleiding, of doorgaan voor P?

Sinds 2 maanden twijfel ik heel erg aan m’n opleiding. Ik studeer Facility Management en het economische/bedrijfskundige deel hierin spreekt me totaal niet aan. We hebben nu een bepaald project waar we langs verschillende facility managers gaan. Alle termen die hier worden gebruikt etc. ik begrijp er niets van en zie mezelf ook niet 50 jaar lang achter een computertje zitten. Sommige modules als; Sociologie & Psychologie spreken me bijvoorbeeld wel heel erg aan, maar uiteindelijk draait m’n opleiding daar natuurlijk niet om, dus om voor dit soort modules te blijven zou ook tegenstrijdig zijn.

Ik heb 2 tentamens niet gehaald. Geen motivatie. De opleiding zelf is redelijk makkelijk, daar gaat het niet om. 1 tentamen heb ik wel gehaald.

Die 2 moet ik dus met een voldoende herkansen wil ik nog kans maken op m’n Propedeuse. Maandag ga ik er met m’n mentor over praten, want ik wil deze opleiding sowieso geen 4 jaar blijven doen. Ik ben aan het nadenken over de PABO, al ben ik bang dat ik dit teveel onder mijn niveau vind. Verder spreekt de Academische PABO (HBO-PABO en UNI-Pedagogische Wetenschappen in één opleiding) of Pedagogische Wetenschappen mij erg aan. Hier heb ik dus wel een Propedeuse voor nodig.

Als ik wil stoppen moet dit voor 1 februari, dus eigenlijk moet ik nu wel een beetje gaan beslissen. Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie zaten? Stoppen en volgend schooljaar aan de PABO beginnen, of proberen die twee Universitaire opleidingen als motivatie te gebruiken en gewoon voor m’n P gaan, met het risico dat ik m’n P dus niet in een jaar haal en alsnog wil stoppen, maar wel aan allerlei boetes vastzit?

Ik zou je P proberen te halen!

Ik zou voor je P gaan!

Trouwens voor de Academische PABO moet je wel toegelaten worden.

^ Ja klopt, daar ben ik me ook van bewust. Moet ik me nog even in gaan verdiepen, maar ik geloof dat dit op basis is van toelatingsgesprekken.

Je moet eerst een brief schrijven en dan wordt je op basis van die brief wel/niet uitgenodigd voor een gesprek (volgens mij).

P halen. Raap jezelf bij elkaar en zorg dat je die gewoon haalt. Heb je veel meer opties.

Als je eig nog niet weet wat je wilt gaan doen zou ik voor de P gaan. Dan is dit jaar niet voor niks geweest en heb je ofc je P. Je moest eens weten hoe prettig het is om die te hebben! Bovendien kun je dan ook opleidingen volgen op de uni.

Als je wel weet wat je wilt doen en je kunt in februari doorstromen zou ik dat absoluut doen!

Stel ik haal m’n P niet en stop alsnog, dan hoef ik toch alleen m’n stufi terug te betalen? Stop ik voor 1 februari, dan wordt m’n stufi een gift? Ook m’n collegegeld krijg ik niet terug?

Collgegeld krijg je sowieso niet terug. Ik geloof alleen dat sommige scholen de rest van het jaar kwijtschelden mocht je voor 1 februari stoppen.

Spwieso hoef je je stufi niet terug te betalen als je daarna nog een opleiding volgt en die binnen 10 jaar haalt. Er gaat dan simpelweg een jaartje vanaf, dus 9 jaar. Je hebt een bepaald aantal jaren, ik geloof 5 jaar, aan stufi die je gewoon kan krijgen. Stel je gaat voor je P en volgt daarna een andere opleiding, dan hoef je die stufi alsnog niet terug te betalen! Dat moet pas als jij over 10 jaar nog geen diploma op zak hebt.

In jouw geval, als er dus een kans is dat je naar de universiteit wil, je P halen! Anders stop je zo en bedenk je daarna dat je echt naar de universiteit wil, dan zou je nog een extra jaar moeten ‘verspillen’ om daar te komen…

Oh en je krijgt wel een deel van je collegegeld terug hoor, maar ook als je na 1 februari stopt, wordt alleen een kleiner deel natuurlijk. Het enige voordeel van voor 1 februari stoppen is dat je je stufi nooit terug hoeft te betalen, maar als je hierna een andere opleiding gaat doen (en het diploma haalt) hoef je dat sowieso niet terug te betalen. Je hoeft dus geen rekening te houden met die 1-februari-regeling, als je hierna gewoon iets anders gaat doen.

Ga je P wel halen zonder motivatie vraag ik me dan wel af…

‘Uw zoon mag in het eerste jaar van zijn studie voor 1 februari stoppen (dan moet hij dus alles geregeld hebben met school en IB groep). Als ze in september begonnen zijn en uw zoon stopt vóór 1 februari, dan zijn die maanden een gift. Gaat hij langer door en maakt hij het jaar af dan moet uw zoon dat hele jaar terugbetalen.
Niet alleen de volledige beurs (basis en aanvullende) maar ook de OV-kaart. Verder is hij dan een jaar studiefinanciering kwijt. In totaal hebben studenten namelijk recht op 4 jaar beurs (uitzonderingen daargelaten). Beginnen ze aan een nieuwe studie dan hebben ze nog maar 3 jaar recht op een beurs.’

Bron: http://www.mijnpuber.nl/a…de_studie_voor_1_februari

Hier zeggen ze weer heel wat anders?

Als je een P nodig hebt zal ik hem gewoon halen…

Kan nu nog, maar vanaf volgend jaar krijg je geen stufi meer tijdens je master, dus dan krijg je voor HBO nog ‘maar’ 4 jaar stufi en voor WO 3, helaas :stuck_out_tongue:

Ze zeggen toch hetzelfde? Je studiefinanciering wordt dan een gift, dus je hoeft het nóóit terug te betalen, ook niet als je geen enkele opleiding afmaakt.
Maar als jij een andere opleiding gaat volgen en daar wel een diploma haalt, hoef je je studiefinanciering sowieso niet terug te betalen, dan krijg je ‘alleen’ een (half) jaar minder.

En oh ja, ze bedoelen dus dat je dat jaar terug moet betalen ALS je verder geen diploma haalt. Doe je dat wel, dan maakt het niet uit. Het is allemaal niet zo duidelijk, ook niet op de website van de IB-groep zelf, maar goed… :stuck_out_tongue:

Ik zou gewoon proberen je P te halen. Ik doe trouwens Academische Pabo. Ik heb wel VWO gedaan dus had geen P nodig, maar ik vind alleen pabo wel onder m’n niveau. De boeken zijn gewoon een stuk simpeler dan op de universiteit. Ik vind de studie erg leuk, maar het is wel echt tijdrovend. Ik maak meestal lange dagen op school en heb 1x in de week stage waar ik meestal ook tot half 5/ 5 uur zit als er geen vergaderingen zijn.

Ik heb hetzelfde gehad als jij, ik zou voor je P gaan want als je die haalt heb je veel meer opties. Je moet als je stopt alleen dat jaar terugbetalen als je binnen 10 jaar (dacht ik) geen diploma hebt gehaald, maar aangezien je wel verder wilt studeren lijkt mij dat je die gewoon gaat halen :slightly_smiling_face:

Het hangt er vanaf wat je wilt en hoe oud je bent. Als je je P hebt kun je eventueel naar de universiteit als je dat wilt. dus dan zou ik zeggen ga door! en houdt die gedachten in je achterhoofd.

Als je er echt niks aan vind en er later ook totaal niks mee zult doen, Dus je wilt niet naar de uni toe. Dan zou ik zeggen stop voor 1 februarie… want je studiefinanciering wordt dit jaar dan omgezet in een gift en heb je de volle 4 jaar nog om een andere studie te doen zondat dat je een studieschuld opbouwt. Dit hangt er natuurlijk ook voor jou vanaf hoe oud je bent en hoeveel studiefinanciering je al gekregen hebt…