Stoppen met Latijn.

Hee,
Ik wil misschien stoppen met Latijn. Ik weet het niet zeken en mijn ouders zijn er zwaar op tegen als ik stop. Weten jullie wat ik moet doen?

Waarom wil je stoppen?

Ik snap het niet en vind er gewoon helemaal niets aan.

dan zou ik gewoon echt stoppen. in welke klas zit je? het wordt namelijk echt een stuk moeilijker vanaf de bovenbouw…

In de 1e. Maar als ik naar vwo ga krijg je ook Spaans. Dus als ik volgend jaar overstap moet ik 2 jaar Spaans inhalen…

ik zit in de 4e, en het wordt wel moeilijker, in welke klas zit jij dan? en kan het met je profiel e.d.?

Als je het niet meer leuki vind moet je stoppen.

en trouwens… je bent NIETS met een dode taal.
:slightly_smiling_face:

Als je 't “gewoon” niet leuk vindt; niet doen, maar als je 't niet leuk vindt; omdat je 't niet snapt, vindt ik dat je niet moet stopppen…
Ik zelf zit in de 2e en ik had op de cito havo advies en mijn lerares in groep 8 zei ook dat ik geen vwo kon halen, maar ik zit nu in Gymansium! Als je hard werkt, kan je 't!

Dit zie je toch echt fout.
Wilt ze bijvoorbeeld arts worden, worden er ook Latijnse woorden in verwerkt en is dit erg fijn om al te kennen!

je hebt er wel echt wat aan hoor, dat merk ik zelf ook. maar als je het nu al lastig vindt is dat wel een teken dat je beter kunt stoppen, want het wordt alleen maar lastiger.

Ik zit nu in de vierde en ik vind ook dat je er bestwel veel aan hebt, ook om grammatica’s van andere talen te begrijpen en sommige latijnse termen komen veel terug. En als je arts wilt worden zou ik het sws houden. Als je echt niet meer wil en denkt dat je er toch niks aan hebt zou ik stoppen. Het wordt heel moeilijk in de bovenbouw! (ik ben het nu aan het leren en ik snap er geen fuck van)

Ik ben er ook mee gestopt, ik vond het echt een ()±!@)#*()!±* vak :’)

Ik weet het echt niet… Ik bedoel het is misschien idd wel handig als ik arts wil worden. Maar ik vind het gewoon een *** vak.

Zit je wel op een school waar je Latijn gewoon kan laten vallen en wel op die school verder kan gaan? (Met atheneum dus)
Ik zat namelijk op een zelfstandig gymnasium, en wilde niet naar een andere school, dus was zo ongeveer verplicht om het te houden :’) Maar ik vond het ook echt een vreeeeeselijk ROTvak, en als ik de mogelijkheid had gehad om het te laten vallen had ik dat zeker weten gedaan. Ik heb er veel te veel moeite in moeten stoppen (bovenbouw), heb het uiteindelijk afgesloten met een onvoldoende en ik heb er helemaal niks aan. (Als in, praktisch, ik snap dat het goed is voor je algemene ontwikkeling etc.)
Nou ja, ik zou dus lekker stoppen als je die mogelijkheid hebt :’] En als je het in de eerste al zo moeilijk vindt, zou ik er ook gewoon eens gaan over praten met je leraar of mentor. Het wordt echt zooooveel moeilijker, niet leuk meer…

Ik ben er na de tweede mee gestopt, ook met Grieks. Vond er geen zak aan en bakte er niks van. Mijn moeder, leraren overigens ook :’), was het er wel mee eens, ze wist ook wat een hekel ik er aan had.

ik begrijp je, ik ga er volgend jaar ook meestoppen, het zelfde probleem. en mn ouders wilden ook liever dat ik doorging maar dat wil ik nou eenmaal niet(: en je hebt er ook niks aan als je arts word, je krijgt toch alleen maar godenverhalen, mijn lerares zegt: latijn doe je echt alleen als je het leuk vind. ik vind er geen reet aan dus ik doe het niet(:

Het hangt er vanaf. Als je gymnasium doet kan het zijn dat je voor Latijn een keer moet leren en dat je dat niet bent gewend. Dat je daarom er een hekel aan hebt, omdat je er voor moet leren en voor de rest van de vakken niet. Dan is het wel goed om het te houden, zodat je leert om te leren.

Ik had in de tweede ook latijn en stopte er mee toen ik naar de derde ging.
Ik ken genoeg mensen die geneeskunde studeren en latijn niet nodig hebben en ook geen latijn hebben gehad =).
Ik zou gewoon kijken wat je opties zijn op school, een gesprek aangaan met je decaan/mentor en zeggen dat je graag wilt stoppen.

Ik heb al een x met mijn mentor gepraat en die zei dat hij mijn echte gymnasium leerling vond ofzo. Maar als ik bijvoorbeeld tegen mijn ouders zeg dat is er misschien mee stop gaan ze zo’n heel verhaal vertellen over dat ik er niet mee MAG stoppen. Omdat ik anders geen uitdaging heb ofzo. Maar als ik dit jaar overstap moet ik nog een heel jaar Spaans inhalen. En dat heb ik er wel voor over. Da’s toch ook wel uitdaging of niet soms?

Dit ben ik niet met je eens. Ik kom best vaak dingen tegen die ik gewoon kan vertalen omdat ik latijn gehad heb of die ik beter begrijp dus je hebt er wel iets aan hoor.