Stoppen met je studie.

Ik wil gaan stoppen ( na lang denken) met me opleiding: secretaresse. Ik leer niet gemakkelijk en ben bekend met PDD-NOS. Deze opleiding begon ik aan in 2007 toen was ik 17 en begon in me 1e leerjaar. Omdat ik moeilijk lerende ben zit ik nu nog steeds in me 1e leerjaar en me cijfers zijn erg slecht. Van de 9 vakken 2 voldoendes terwijl ik veel er voor WOU doen. Daarbij komt ook nog dat ik inmiddels dus 20 ben, en wat ouder dan de meeste ’ jongeren’ in me klas. Hun zijn vaak 16/17 waar ik dus nauwelijks een klik mee heb.

De cijfers zijn erg demotiverend en een opleiding die je in 2 jaar kan afronden daar doe ik nu al 3 jaar over. Ik woon samen met me vriend en we hebben het geld hard nodig omdat we ook een fixe huur hebben. Me ouders hebben gezegd als ik besluit te stoppen het verstandig is om te werken. Ik werk momenteel bij de TNT, maar om daar echt bij te werken fulltime op me 20ste lijkt me niet echt een goed plan.

Hebben sommige meiden hier dit zelfde probleem? Dat ze vroeg zijn gaan werken? Zoja, waar? Ik ben erg benieuwd… want ik heb momenteel alleen MBO niveau 1.

Ik woon ook samen… en mijn vriend en ik zijn allebij banketbakkers en we doen BBL… ik heb ondertussen mijn diploma al en hij bijna… Het kost veel geld en dan vraag ik me ook af ja waarom zit ik daar nou nog… Maar het is stom als je nu stopt want al dat geld wat je er al in hebt gestoken is best veel… Ik zou daarom het gewoon af maken en daarna werken… of neem eventueel als je dat nog niet doet ook een BBL opleiding als dat kan…

Ik wil ook niets liever dan het afmaken, maar het probleem is dat de helft van de vakken wiskunde/economie zijn en dus niet mijn vakgebied. Ik doe liever iets met bijvoorbeeld zorg of een beroep waar ik meer op mezelf ben en een vaste omgeving heb om te werken.

We hebben 9 vakken, en waarvan ik er 2 snap… echt snap.

Maar met mbo 1 bereik je niks.
Sowieso kan je beter na mbo nog hbo doen.
Je zult je hele leven in een mini huisje wonen, net aan rond komen.
En je hele leven werk doen wat je niet leuk zult vinden, zoals; hema worsten verkopen?
Of in ieder geval iets in die richting :wink:

Dus als ik jou was zou ik er maar eens goed over nadenken.
In mijn klas zitten nu ook mensen van 19…
In hun eerste leerjaar.

Kan je geen begeleiding vragen oid?
Of misschien is er wel een alternatief vakkenpakket voor mensen die de zorg in willen?
Je moet anders eens op school informeren, of er iemand is die je kan helpen.

Ik heb straks om 16.30 een gesprek met mijn coach.

Als je mbo hebt gedaan dan kun je alsnog goed rondkomen + werk doen dat je leuk vind. Je hoeft geen HBO te doen om rond te komen en geweldig werk te hebben. Ik heb het wel over de hoogste MBO dan, niet mbo 1.
( Ik doe zelf hbo =) )

En misschien zijn er mensen die heel gelukkig worden van hemaworsten verkopen.
Maar ik snap je punt, het is best lastig, ik kan je zelf niet zo goed helpen, aangezien ik zelf leren wel leuk vind en makkelijk kan.
Heb je op het mbo niet van die leer/werktrajecten? Ik heb bijvoorbeeld stage gelopen in een verzorgingshuis en daar waren ook mensen die dan 1 dag naar school gingen en voor de rest lekker aan’t werk waren. Dat heb je vast ook in andere sectoren en dat is misschien meer jouw ding, aangezien je dan neit fulltime op school zit en wel een stage-vergoeding krijgt.

Zijn je cijfers niet minder goed omdat je je niet zo interesseert voor je opleiding?
je zegt zelf dat je liever in de zorg etc bezig bent dan secretaresse, en dat je maar twee van de negen vakken écht snapt.
Als ik jou was zou ik wel proberen een goede opleiding af te ronden. Sommige mensen worden gelukkig van hun hele leven hemaworsten verkopen maar ik denk dat dat je niet je toekomstvisie is. (Niks tegen Hema trouwens, ik werk er zelf ook :grinning:)

Een opleiding zoeken die je echt leuk vind en die je kunt! Hoe duur het ook is, als het goed is krijg je als je mbo doet dubbele kinderbijslag ofzoiets (geen studie financiering toch?), en deze zou je dan eigenlijk moeten gebruiken voor je studie, maar goed ik heb begrepen dat je al samenwoond en al een beetje krap zit. Maar misschien moet je met een adviseur gaan praten? Dan komt er vast een goede oplossibg uit! Maar geloof me, stoppen zonder een diploma is NOOIT de juiste oplossing, daar ga je gegarandeerd spijt van krijgen! (Ik ken iemand die dat heeft gedaan en die zit nu achter de kassa bij de plaatselijke supermarkt, al haar hele leven omdat ze gestopt is met school en ze heeft zo’n spijt!)
Conclusie, praat met een adviseur, kies een studie die je leuk vind en die je aankan en ga studeren! :slightly_smiling_face:

Hmm ik zit er ook heel hard over na te denken om te stoppen met de opleiding, (PW) Ik ga er nu telkens met zo’n tegenzin naar toe! Maar ik ken heel wat meiden die gestopt zijn om te werken. Alleen paar jaar later willen ze toch weer een opleiding, omdat het niet super verdiend, en ze niet hun hele leven achter een kassa willen staan. Dus ik zou zoiezo een opleiding proberen af te maken, dan heb je dat stomme papiertje.

Ja, maar zoals je leest heeft ze moeite met leren, hoe denk jij dan dat ze ooit hbo wilt gaan doen?

Dan moet je wel het denkniveau van hbo hebben. De meeste mensen die mbo 1 doen kunnen nou eenmaal niet hbo aan. En je hele leven werk doen dat je niet leuk vind slaat nergens op. Er zijn genoeg mensen die wel een leuke baan (maar geen hoge) hebben en alleen de middelbare school hebben gedaan. Dat je een baan met een hoog salaris hebt omdat jij toevallig slimmer was dan anderen maakt je ook niet gelukkig want je kunt dan net zo goed een baan vinden die je niet leuk vind (zoals van 9 tot 5 op een saai kantoor zitten)

oh en ontopic:

Wil je iets in de secretaresse kant doen? Zo ja dan raad ik je aan om je studie af te maken, nog een paar jaar en dan kun je doen wat je leuk vind

Wil je niets in de secretaresse kant doen? stop er dan mee. Dan heb je straks een papiertje naar 2 jaar een studie te hebben gedaan die je niet leuk vind en vervolgens kan je er niets mee omdat alle banen die je er mee kan krijgen je niet interesseren. Ga dan werken/ een leukere studie zoeken.

Je zegt het zelf al!
Je kan als je ergens gaat werken daar ook een opleiding voor doen, en dat is dus veel meer dat je bezig bent met mensen, dus als je je eigen opleiding echt niet zou halen, zou ik als ik jou was iets met zorg gaan doen!

Even een update:

Ik heb inmiddels gesproken met me coach en ouders. We hebben samen besloten op me toch deze week te laten uitschrijven. Ik wil me echt gaan concentreren op een BBL opleiding in de zorg ( helpende welzijn) …

Als je zeker weet dat je dat wilt gaan doen dan moet je dat doen!! succes (K)

Dankjewelll (K)

Maak MBO af. Boeit niet wát je doet en hoe het gaat, als je MBO doet kan je het je niet veroorloven te stoppen. Als je HBO doet OK, dan ben je al ver maar als je MBO doet kan je het beste gewoon zo snel mogelijk je diploma halen.

goede keuze lijkt me. Succes gewenst