Stoppen met de pil, spiraaltje laten steken?

Hoi, Ik weet niet of iemand hier het artikel gezien heeft waar de laatste dagen nogal wat aandacht voor was? het ging over een vrouw die gestopt was met de pil en zo haar libido terug had gekregen.

Wel ik zit ook al een tijdje te denken om te stoppen met de pil, niet zozeer omdat mijn libido niet hoog is of zo maar met al de hormonen die in je lichaam terechtkomen. En ook gewoon omdat ik niet weet of mijn libido wel normaal ligt aangezien ik ze al van m’n 16 jaar neem en ik toen nog geen seks had :slightly_smiling_face:
Nu las ik wel wat verhalen over het spiraaltje, maar er zijn 2 varianten: het koperspiraal en hormonaal spiraal. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een hormonaal omdat je maandstonden daarbij minder worden ( heb altijd hevige bloedingen dus… ) en soms wel helemaal wegblijven, maar dat zijn dan ook weer hormonen in je lichaam. Of het koperspiraal = geen hormonen maar dan wel weer hevige maandstonden…

Heeft iemand van jullie ervaring met 1 van de 2 ? Of misschien een andere vorm van anticonceptie die niet zo’n impact heeft op je lichaam? ( behalve condooms want heb een vaste relatie en we hebben het al een paar keer geprobeerd maar is niks voor ons :flushed: )

Ik heb nog geen spiraaltje, maar heb het er laatst wel met een arts over gehad. Ik ben zelf heel gevoelig voor hormonen en de pil werkte voor mij daarom niet fijn (allemaal bijwerkingen, en inderdaad ook een verlaagd libido). Hierdoor werd ik een beetje bang voor alle anticonceptie met hormonen.

Maar een arts vertelde me dus dat de Mirena spiraal enkel hormonen afgeeft in de baarmoeder zelf, waardoor ze denkt dat ik daar weinig last van zal hebben. Er komen natuurlijk nog wel hormonen in je lijf, maar wel minder dan bij bijvoorbeeld het slikken van de pil. Dat is in ieder geval wat mij verteld is. Ik ben van plan het hier binnenkort met mijn huisarts over te hebben want de hormonaal spiraal klinkt voor mij wel erg positief.

Anyway, ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar dit is mij verteld. Iedereen kan er natuurlijk anders op reageren en ik ben daarom ook wel benieuwd naar ervaringen van mensen.

Ik heb geen ervaring met beide, maar volgens mij heb ik een gelijkaardig artikel gelezen als jij!
Zij schreef echter wel dat een koperspiraaltje eerder aan te raden was voor vrouwen die al kinderen hadden (geen idee waarom), en voor meisjes of jonge vrouwen raadde ze eerder de vaginale ring aan.
Er komen dan minder hormonen in je lichaam omdat het maar erg plaatselijk is, en zou ook goed helpen tegen heftige maandstonden en krampen enzo. Hoef je ook maar om de 3 weken te vervangen.

Ik ga morgen de huisarts bellen omdat ik van de pil af wil. Ik wil een koperspiraal, omdat ik juist heel graag mijn natuurlijke cyclus terug wil hebben. En ik had ook meer energie en lust (zin in seks maar ook gewoon zin in het leven zeg maar) in de periodes dat ik de pil niet slikte.

Ik zit te denken aan de T-safe, maar ik zal eerst even met de huisarts praten voor ik beslis welke koperspiraal ik neem. Ik heb van nature hele lichte menstruatie, dus het zou voor mij niet erg zijn als die wat heviger wordt. Het plaatsen doet wel pijn, maar goed dat heb ik er wel voor over als ik er daarna 5 tot 10 jaar geen omkijken meer naar heb.

@SunriseSunset: Oh oke, heb inderdaad al verschillende dingen gelezen daarover, de ene heeft er wel nog last van van de hormonen, de andere helemaal niet. Denk dat het van persoon tot persoon ligt

@Sargasso: Ik denk dat het koperspiraal word aangeraden bij vrouwen die geen kinderen meer willen omdat er wel al gevallen zijn die er onvruchtbaar van werden (heb toch zoiets gelezen)
Van die ring ga ik eens wat meer over opzoeken :slightly_smiling_face:

@Aurelle: Ja langs een kant zou ik gewoon niets meer willen van anticonceptie ook om mijn natuurlijke cyclus terug te hebben ( hoewel ik het wel vervelend vind om zo’n hevige maandstonden te hebben) maar ik wil ook niet zwanger worden… Dilemma :flushed:

Ik zit met hetzelfde dilemma, ik volg dit topic! :slightly_smiling_face:

Vind het persoonlijk echt onzin om door zo’n artikel te stoppen met de pil. Ik slik ook al sinds ik 14/15 ben de pil (ben nu 19) en als je problemen hebt met een pil (zoals laag libido dus) moet je gewoon een andere pil proberen. Heb zelf ook iets van vijf verschillende pillen geprobeerd tot ik bij mijn huidige pil uit kwam. Hormonen zijn niet iets wat per se ‘slecht’ is voor je lichaam, je lichaam maakt het zelf ook gewoon aan namelijk. Wat wel zo is, is dat iedereen verschillend kan reageren op die hormonen. Daarom is het dus belangrijk om niet meteen na één pil geprobeerd te hebben te gaan zeuren over alle hormonen, want dan heb je voor jouw lichaam dus gewoon nog niet de goede hoeveelheid of juiste hormonen gevonden die jou kunnen helpen (zonder te veel bijwerkingen). Er is dus ook niet zoiets als ‘de hormonen’, want elk lichaam kan dus anders reageren op verschillende hoeveelheden hormonen en ook over het algemeen verschillende hormonen.

Hoe dan ook, als ik jou was zou ik een afspraak maken bij de gynaecoloog. Er is nog zoveel meer dan alleen de standaard pil en de twee soorten spiraaltjes en waarschijnlijk kan een gynaecoloog je beter adviseren dan wij.

Ik heb morgen een afspraak bij de dokter, om te overleggen of een spiraal voor mij weggelegd is. Ik heb namelijk heel veel last van mijn menstruatie (hevig, en veel pijn) en ook ontzettend veel stemmingswisselingen tijdens die week, echt tot huilen toe. Daarnaast is mijn libido echt ontzettend laag. Ik zou zo graag weer eens écht zin willen hebben, ook voor mijn vriend. En mijn laatste argument is dat ik ga reizen (3 maanden) in december en echt de hele wereld af vlieg dus dat is niet erg handig met de pil omdat ik me dan gegarandeerd ga vergissen in de dag wegens tijdverschil of hem simpelweg gewoon vergeet.
Alles wijst erop dat een spiraal voor mij echt zoveel beter is, alleen ik ben zo bang voor die pijn omdat ik altijd alles op internet op zoek. Deed ik ook met mijn amandeloperatie 1,5 jaar geleden (toen was ik 19) en dat viel me zo mee. Heb twee tattoos en een vriendin zegt dat ik het met een tattoo moet vergelijken maar als ik het daarmee vergelijk is er dus niks aan de hand want dat vond ik dus écht niet pijnlijk (net zo min als mijn piercings) Maar ik wil gewoon precies weten hoeveel pijn het doet :")

Ik heb een hormoonspiraal, al 2 jaar. ook omdat ik last had van de pil. de hormoonschommeling is minder maar het is er evengoed wel. Door de pijn moet je heen bijten. Vond het wel meevallen.

http://forum.girlscene.nl/forum/seks-zo/mirena-spiraal-115759.0.html